• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4656 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ خرداد

بايرن اميد علاقه‌مندان به فوتبال را نااميد كرد

خيز باوارايي‌ها براي هشتمين قهرماني پياپي

سامان سعادت

 

هيجان فوتبال در روزگار تعطيلي تقريبا تمام ليگ‌هاي معتبر اروپايي، سه‌شنبه شب با برگزاري دربي دركلاسيكر بين دو تيم دورتموند و بايرن مونيخ به اوج خود رسيد. اين دربي از چند جهت اهميت ويژه‌اي براي فوتبال‌دوستان سراسر دنيا داشت؛ اول اينكه هواداران مدت‌ها بود طعم هيجان واقعي يك رقابت در مستطيل سبز را نچشيده بودند و دوم اينكه شرايط جدولي ليگ آلمان به گونه‌اي بود كه باعث شد رسانه‌ها به اين مسابقه لقب فينال بوندسليگا را بدهند. در نهايت هم جنگ هميشگي زنبورها و باوارايي‌ها فارغ از هر اتفاقي كه در دنياي خارج رخ مي‌دهد، هميشه يك رقابت منحصربه‌فرد تلقي مي‌شود. 
تا پيش از بازي بايرن با 61 امتياز صدرنشين بود و دورتموند با 57 امتياز در رده دوم قرار داشت. هر دو تيم دو بازي پساكروناي خود را با برد پشت سر گذاشته بودند و با آمادگي كامل راهي ورزشگاه سيگنال ايدونا پارك شدند تا دربي آلمان را برگزار كنند. برد بايرن در اين بازي به معناي اتمام جنگ قهرماني در صدر جدول به حساب مي‌آمد و برد دورتموند باعث مي‌شد تنور اين رقابت‌ها همچنان داغ بماند. ستون‌نويس نشريه بيلد پيش از شروع بازي آرزو كرده بود دورتموند بتواند بازي را ببرد تا سناريوي تكراري قهرماني بايرن لااقل امسال خيلي زود به واقعيت تبديل نشود. اين البته آرزوي تقريبا تمام اهالي فوتبال جز طرفداران بايرن بود. كساني كه شايد طرفدار دورتموند هم نيستند اما علاقه داشتند با پيروزي اين تيم تنها ليگ جذابي كه در جهان در حال برگزاري است، هيجان‌انگيز باقي بماند.  بازي در استاديوم خالي تيم دورتموند و بدون هياهوي ديوار زرد وستفالن آغاز شد. پيش از بازي برخي پيشكسوتان بايرن خالي بودن اين ورزشگاه را نقطه مثبتي براي تيم‌شان در نظر گرفته بودند. در همان ابتداي بازي و در هياهوي بازيكنان كه صداي‌شان به راحتي شنيده مي‌شد دورتموند صاحب يك موقعيت گل شد كه ضربه هالند را روي خط دروازه مدافعان بايرن بازگرداندند. اولين زهر چشم دورتموند با محوريت هالند نشان داد رسانه‌ها قبل از بازي بي‌جهت روي دوئل لواندوفسكي و هالند مانور نداده بودند. هرچند در ادامه بازي شرايط به گونه‌اي ديگر رقم خورد.  شاگردان هانسي فليك اما خيلي زود توانستند به جريان بازي مسلط شوند و ميزبان را به عقب بازگردانند. بازي خوب مولر در مركز ميدان به همراه كيميچ و گورتزكا و نمايش عالي ديويس و آلابا كه به نوعي هالند را به بند كشيده بودند، كفه ترازو را به نفع مهمان سنگين كرد و آنها چند بار دروازه رومن بوركي را با خطر مواجه كردند. در دقيقه 43 طي يك رفت و برگشت جاشوا كيميچ پشت محوطه جريمه دورتموند صاحب توپ شد و در حالي كه چند بازيكن زردپوش قدبلند مقابلش قرار داشتند و هم‌تيمي‌هايش با فريادهاي‌شان كه به وضوح شنيده مي‌شد درخواست پاس مي‌كردند، اين بازيكن كوتاه قامت يكي از عجيب‌ترين تصميمات زندگي‌اش را در زمين بازي گرفت و از همانجا توپ را با ضربه‌اي چيپ روانه دروازه بوركي كرد كه تنها دو گام جلو آمده بود. توپ در كمال شگفتي وارد دروازه ميزبان شد تا بايرن با يك گل به ياد ماندني كه روي هوش و ذكاوت كيميچ به ثمر رسيده بود، برنده به رختكن برود. وقتي گل كيميچ را از نماي پشت دروازه در صحنه آهسته مي‌ديديم، اين سوال پيش مي‌آمد كه اين بازيكن كوتاه قامت چطور از بين آن همه بازيكن تنومند تشخيص داده كه مي‌تواند با ضربه چيپ توپ را به قعر دروازه حريف بفرستد!
در نيمه دوم دورتموند كه چيزي براي از دست دادن نداشت، تلاش كرد رقيب سنتي‌اش را تحت فشار قرار دهد. لوسين فاوره سرمربي دورتموند همه داشته‌هايش نظير ماريو گوتزه و جيدون سانچو را به زمين بازي فرستاد. در واقع فاوره هر 5 تعويض خود را انجام داد و به نوعي در اواسط بازي يك تيم كاملا تازه را به زمين بازي فرستاد. او حتي هالند كه جز همان موقعيت اول بازي شب نااميد‌كننده‌اي را پشت سر مي‌گذاشت تعويض كرد، اما همه اين تمهيدات افاقه نكرد و ميزبان نتوانست دروازه مانوئل نوير را باز كند. در نهايت باز هم اين بايرن بود كه توانست بازي بزرگ فصل را با پيروزي پشت سر بگذارد و با توجه به برد 4 بر صفر در بازي رفت به نوعي حريفش را دبل كرده باشد. با اين برد بايرن 64 امتيازي شد و با توجه به فاصله 6 هفته‌اي تا پايان رقابت‌ها و فاصله 7 امتيازي با نزديك‌ترين تعقيب‌كننده‌اش تقريبا كار فصل را يكسره كرد و اميد هواداران براي يك رقابت داغ تا انتهاي فصل را نااميد. 
بعد از بازي لوسين فاوره سرمربي دورتموندي‌ها اعتراف كرد كه سيني نقره‌اي بوندسليگا براي بار هشتم پياپي به بايرن خواهد رسيد. او گفت: «در طول ۹۰ دقيقه، بازي خوبي را به نمايش گذاشتيم اما سرعت كافي را نداشتيم. براي پيروزي در چنين بازي‌هايي بايد به بازي سرعت بيشتري داد كه متاسفانه چنين فاكتوري را نداشتيم. در دادن پاس‌ها هم دقت لازم را نداشتيم. تعداد پاس‌هاي ما زياد نبود و در رسيدن به دروازه حريف مشكل داشتيم با اين حال در كل عملكرد تيم خوب بود.» سرمربي دورتموند در پايان اظهاراتش گفت: «همچنان كه دلتنگ تماشاگران خود شده‌ايم و از آنها دور هستيم بايد بگويم كه از جام هم دور شده‌ايم.»
هانسي فليك نيز كه روزهايي رويايي را با تيمش پشت سر مي‌گذارد و سه‌شنبه شب هم توانست به ركورد گوارديولا در بهترين شروع يك سرمربي جديد با 15 برد در 18 بازي برابري كند، در پايان مسابقه گفت: «گام بزرگي را براي كسب عنوان قهرماني برداشتيم. با همدلي زيادي كه از خود نشان داديم به پيروزي دست پيدا كرديم. براي نشان دادن قدرت و شايستگي خود به پيروزي نياز داشتيم و خوشبختانه به آن هم دست پيدا كرديم. فوتبال خوبي را به نمايش گذاشتيم. طبيعي است كه از عملكرد بازيكنان راضي باشم. وضعيت تيم خوب است و اختلاف خود را با تيم دوم بيشتر كرديم. اميدوارم اين شرايط ادامه داشته باشد.»
دربي دركلاسيكر با وجود استاديوم خالي سيگنال ايدوناپارك جذابيت‌هاي فراواني داشت و بعد از مدت‌ها حس خوبي را براي علاقه‌مندان به فوتبال به وجود آورد. با اين حال بر خلاف آنچه كارشناسان پيش‌بيني مي‌كردند اين رقابت تبديل به جنگ ماشين‌هاي گلزني دو تيم يعني لوا و هالند نشد و در روزي كه همه ‌چيز از جمله درصد مالكيت توپ و تعداد موقعيت دو تيم برابر بود، هوش و ذكاوت جاشوا كيميچ تفاوت دو تيم را رقم زد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون