• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4656 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ خرداد

دزديدن فركانس كار دست وليعهد سعودي داد

نيوكاسل و بن‌سلمان به بن‌بست مي‌خورند؟

گاردين در جديدترين گزارش خود در رابطه با خريد احتمالي باشگاه نيوكاسل توسط محمد بن‌سلمان وليعهد كشور عربستان به بروز يك مشكل جدي اشاره كرده است. اين روزنامه انگليسي ادعا مي‌كند در گزارش نهايي 130 صفحه‌اي سازمان تجارت جهاني كه تا اواخر خرداد رسما منتشر نخواهد شد ولي اين روزنامه به مفاد آن دست پيدا كرده به صراحت عنوان شده كه حكومت عربستان سعودي پشت يك شبكه تلويزيوني به نام beoutQ است. شبكه‌اي كه مسابقات ليگ برتر انگليس را به صورت غيرقانوني در منطقه خليج‌فارس پخش مي‌كند.
گاردين مي‌گويد: حكم سازمان تجارت جهاني حكومت عربستان را به نقض قوانين بين‌المللي متهم مي‌كند و اين حكم مي‌تواند مانعي بزرگ بر سر راه صدور اجازه واگذاري مالكيت باشگاه نيوكاسل به سعودي‌ها باشد.
گزارش گاردين در حالي منتشر شده است كه تقريبا دو ماه قبل شبكه بين‌اسپرت، شبكه‌اي قطري كه حق پخش بازي‌هاي ليگ برتر انگليس را خريداري كرده است، از اتحاديه فوتبال انگلستان رسما درخواست كرده بود در فرآيند واگذاري نيوكاسل به شركت سعودي تجديدنظر كند. آن موقع بي‌بي‌سي در گزارشي به اين نامه پرداخته بود. بي‌بي‌سي در اين رابطه نوشت: «يكي از بزرگ‌ترين شركاي تجاري ليگ برتر انگليس در خارج از كشور از اتحاديه فوتبال انگليس خواسته است تا به‌طور كامل مبلغ 300 ميليون پوندي كه براي خريد نيوكاسل پيشنهاد شده را بررسي كند. يوسف العبيدي مدير اجرايي غول رسانه‌اي دنيا يعني شركت بين اسپرت كه در قطر مستقر است، در مورد اين معامله به رييس ليگ برتر نامه نوشته و به موارد مشكوك در پرداخت هزينه خريد باشگاه نيوكاسل اشاره كرده است.»
در اين نامه العبيدي دولت عربستان سعودي را به تسهيل در سرقت حقوق تجاري ليگ برتر انگليس كه به نوعي درآمد خود باشگاه‌هاست با حمايت از شبكه beoutQ كه در كشور سعودي مستقر است، متهم كرده بود. العبيدي در ادامه نوشته بود جاي تعجب نيست كه بگوييم الگوي اقتصادي فوتبال در معرض خطر است.  گفته مي‌شود سعودي‌ها براي اين حركت خود انگيزه‌اي جز ضربه زدن به شركت قطري نداشته‌اند. 
پخش‌كننده beoutQ با وجود اينكه حق پخش بازي‌ها در منطقه به شركت بين اسپرت واگذار شده است، اقدام به پخش غيرقانوني بازي‌ها در عربستان سعودي و برخي كشورهاي اطراف مي‌كند. مسوولان فوتبال سال گذشته تلاش كردند اين شركت را از انجام اين كار باز دارند و فركانس‌هاي آن را خاموش كنند، اما موفق نشدند. پخش‌كننده عربستاني اما همواره اين ادعا را كه اين شركت از فركانس‌هاي خود براي پخش غيرقانوني بازي‌ها استفاده مي‌كند را رد كرده و اين اتهامات را در راستاي كمپين‌هاي بدنام‌كننده و گمراه‌كننده دانسته است. 
العبيدي با توصيف ماجرا به يك مورد اورژانسي ادامه داده بود: با توجه به اثر فلج‌كننده اقتصادي كه ويروس كرونا بر صنعت ورزش تحميل كرده است، بايد در نظر داشت كه باشگاه‌ها بايد از منبعي كه بيشترين درآمد را نصيب آنها مي‌كند، محافظت كنند و آن چيزي نيست جز حق پخش تلويريوني. 
صندوق سرمايه‌گذاري عمومي عربستان سعودي PIF به عنوان كنسرسيوم خريدار نيوكاسل وارد عمل شده است. در اين صندوق افرادي چون آماندا استاولي و ميلياردرهايي مانند برادران روبن نيز به چشم مي‌خورند كه قرار است 80 درصد سهام باشگاه را بخرند. العبيدي در نامه خود به رييس ليگ برتر گفته بود: بر اساس گزارش‌ سازمان‌هاي مختلف از جمله عفو بين‌الملل ما ضروري مي‌دانيم كه ليگ برتر تحقيقات كاملي در مورد خريدار احتمالي نيوكاسل از جمله مديران، افسران و ساير كاركنان انجام دهد. نمايندگاني از PIF يا ساير نهادهاي عربستان سعودي به‌طور مستقيم درگير اين كار شده‌اند يا بودجه‌اي را براي آن صرف مي‌كنند. 
العبيدي در بخش ديگري از نامه نوشته بود: به نظر مي‌رسد چندين دليل وجود دارد كه چنين تحقيقاتي توسط همه طرف‌هاي درگير انجام شود. در خواست ما صرفا بر اساس سرقتي است كه در گذشته و حال توسط عربستان سعودي انجام شده است. سرقت از حقوق مالكيت معنوي شما و باشگاه‌هاي زير‌مجموعه‌تان. 
نامه العبيدي به ليگ برتر در حالي ارسال شده بود كه عربستان و قطر مدت‌هاست درگير يك جنگ ديپلماتيك گسترده در منطقه خاورميانه هستند. ليگ برتر بايد در چند روز آتي تصاحب نيوكاسل را تصويب كند و به نظر مي‌رسد كه كار در حال رسيدن به مراحل پاياني است و تنها بررسي اسناد مربوط به توافق باقي مانده كه شايد دو تا سه هفته طول بكشد. مداخله بين اسپرت در حالي انجام مي‌شود كه مبارزان حقوق بشري نيز از حضور مالك جديد در ليگ برتر انگليس انتقاد كرده‌اند. همچنين نامزد سابق جمال خاشقجي نيز از اتحاديه فوتبال انگلستان خواسته بود با قاتلان نامزدش همكاري نكنند. 
مديران ليگ برتر از اظهارنظر در مورد نامه عفو يا پاسخ احتمالي به بين اسپرت به خبرنگاران خودداري كردند و در مورد گزارش گاردين در مورد محكوميت احتمالي خريدار سعودي پاسخي نداده‌اند. عفو يك سازمان بين‌المللي غيردولتي است كه به مسائل حقوق بشري توجه مي‌كند و مدت‌هاست كه انتقاداتي به عربستان سعودي بابت حقوق زنان، رفتار با دگرباشان جنسي و محدوديت آزادي بيان داشته است. سازمان‌هاي اطلاعاتي غربي همچنين معتقدند قتل جمال خاشقجي روزنامه‌نگار عربستاني به دستور وليعهد سعودي انجام شده است. 
حال بايد ديد با ورود شركت بين اسپرت به پروسه خريد نيوكاسل و حكم احتمالي سازمان تجارت جهاني اوضاع به چه شكلي خواهد بود. اين شركت بزرگ‌ترين حامي ليگ برتر انگليس است كه باعث شده درآمد باشگاه‌هاي انگليسي در چند سال اخير به شكل قابل توجهي افزايش پيدا كند. مشكل بزرگي كه سر راه خريداران سعودي قرار گرفته در حالي مطرح مي‌شود كه در روزهاي گذشته خبرهايي از مذاكره مالكان آينده نيوكاسل با مائوريتسيو پوچتينو سرمربي پيشين تاتنهام براي هدايت نيوكاسل در آينده و گرت بيل مهاجم ناراضي رئال مادريد منتشر شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون