ستمي آشكار
محمدتقي سبزواري
در راستاي خصوصيسازي مدارس دولت يازدهم و دوازدهم وارد مرحله جديدي از خصوصيسازي شد كه عدالت و كيفيت آموزشي را بيش از پيش تهديد كرده است هر چند در دولت نهم و دهم با ورود بيرويه نيروي فاقد صلاحيت اين تهديد عميق و گسترده شده بود اما پيش از اين خصوصيسازي فقط در مدارس غيردولتي دنبال ميشد ولي بعدها خصوصيسازي به مدارس دولتي نيز كشانده شد. دريافت شهريه به صورت آشكار و حركت آهسته به سمت خصوصيسازي شدت گرفت و روز به روز با طبقاتي شدن دانشآموزان شكاف مدارس عميقتر و گستردهتر شد.وضعيت استخدام حقالتدريس و نهضتي و انواع و اقسام معلمان همواره يكي از مشكلات آموزش و پرورش بوده است كه بعدها دو نوع ارايه خدمت ديگر به نوع خدمات خصوصي اضافه شد؛ يكي خريد خدمات و ديگري برونسپاري كه در واقع اين ريشه در دو نوع شيوه مديريت اقتصادي آموزش و پرورش دارد كه طي ساليان اخير ارايه شده است. در سيستم برونسپاري، آموزش و پرورش با آموزشگاههاي خصوصي وارد قرارداد شده و با استفاده از امكانات آموزشگاه به آموزش هنرجويان ميپردازد. در سيستم خريد خدمات، آموزش و پرورش با ارايه امكانات، هنرجويان غيررسمي را به خدمت واميدارد.متاسفانه آموزش و پرورش در بحث خريد خدمات،
نه تنها هيچ اولويتي را براي هنرآموزان درنظر نميگيرد، بلكه با قراردادهاي تضمين نشده و يكجانبه به نوعي به استثمار تحصيلكردگان، رشتههاي فني ميپردازد. اين تحصيلكردهها به علت معضل بيكاري حاضرند با هر دستمزدي حتي حداقل به خدمت بپردازند.ستمي كه بر اين نوع از معلمان ميشود قابل مقايسه با ديگر حقوقبگيران آموزش و پرورش نيست. اميد نداشتن به استخدام، نااميدي به لحاظ نشدن سنوات خدمت و بيمه قابل قبول از مشكلات اين طيف است.آنچه مسلم است كيفيت آموزش با انگيزه مدرس رابطه مستقيم دارد. انگيزه مدرس زماني حاصل ميشود كه نسبت به شرايط خود راضي باشد. پرداخت حقالزحمه به وقت و به روز باعث دلگرمي هنرآموزان ميشود، اما متاسفانه همين حقوق ناچيز هم با تاخيرهاي طولاني پرداخت ميشود و اين دسته از معلمان به شدت تحت فشار معيشتي هستند؛ فشاري كه بيترديد منزلت آنها را تهديد ميكند و كاهش ميدهد و انگيزه تلاش بيشتر را از بين ميبرد؛ اتفاقي كه معلمي اين دسته را به شدت زير سوال ميبرد و اين پرسش مطرح ميشود كه چنين افرادي چگونه ميتوانند شوق يادگيري را آن هم در هنرستانهايي كه بايد دانش و مهارت در وجود دانشآموزان نهادينه شود، ايجاد كنند.