• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3242 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت

جامعه را به موقع درگير فضاي انتخاباتي كنيم

حسين كاشفي

امسال با توجه به اينكه دو انتخابات مهم مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان پيش رو است سال مهمي براي كشور و مردم شمرده مي‌شود. طبيعي است كه براي داشتن انتخاباتي پر شور و رقابتي نياز به فضايي آرام و كم تنش داريم چرا كه در سايه چنين فضايي است كه مردم وسيله‌اي مي‌شوند تا با انتخاب درست، شايسته‌ترين افراد به مجلس راه پيدا كنند. براي دست يافتن به اين مهم و فراهم كردن بستر چنين فضايي، بي‌شك همدلي همه آحاد ملت و به ويژه مسوولان لازم است تا از هر گونه رفتار و برخوردهاي افراطي در فضاي انتخابات پيشگيري شود. شكي نيست كه در فضايي آرام و سالم مي‌توان توجه ويژه مردم را به مساله انتخابات جلب كرد. نبايد فراموش كرد برخي گروه‌ها و جريان‌ها حيات خود را در ايجاد تنش مي‌بينند و همه تلاش خود را به كار مي‌برند تا با سخنان و اقدامات حاشيه‌اي و تنش‌زا توجه‌ها را به سوي خود جلب كنند و فضاي انتخابات را به‌‌آبي گل‌آلود تبديل تا به ماهي مراد خود دست پيدا كنند؛ اقداماتي كه همين اواخر در شيراز، مشهد و دانشگاه‌هاي تهران هم شاهد آن بوده‌ايم. همه كساني كه دل در گرو توسعه و آينده كشور دارند به خوبي مي‌دانند كه در پرتو فضايي آرام مي‌توان به مجلسي توانمند دست يافت. مجلسي كه در راه حقوق ملت و پيشرفت كشور قدم بردارد و به جاي سنگ‌اندازي مقابل اقدامات مثبت و موثر دولت از خود همدلي و همزباني نشان دهد و هر جا كه حقوق ملت پايمال شود پا به ميدان بگذارد. در اين ميان شاهد هستيم كه آرايش‌هاي سياسي جريان‌هاي مختلف كشور كم‌كم خود را براي انتخابات نمودار مي‌كنند و در جبهه‌هاي مختلف در حال شكل‌گيري هستند. به نظر مي‌رسد ائتلاف پيروزمندانه اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 مسير روشني را پيش روي آنها و حاميان دولت قرار داده است و اين مسير براي انتخابات آينده هم ادامه خواهد داشت.


اصلاح‌طلبان و حاميان دولت به خوبي مي‌دانند كه در گرو اين اتحاد مي‌توانند به اهداف خود دست پيدا كنند. دولت به دنبال مجلسي است كه با او همراه باشد تا با همكاري آن بتواند برنامه‌هايش را با سرعت بيشتري پيش ببرد و اصلاح‌طلبان هم به دنبال تقويت موضع دولت اعتدال هستند تا كشور را از وضعيت بحراني سال‌هاي گذشته دور كنند و همچنين فضا براي فعاليت قانوني‌شان سامان يابد. بنابراين پيش‌بيني مي‌شود در انتخابات آينده شكافي ميان حاميان دولت و اصلاح‌طلبان وجود نداشته و انسجامي كه از سال 92 آغاز شده است با همان قدرت ادامه داشته باشد. اما در اردوگاه اصولگرايان به دليل حضور نيروهاي افراطي كه غالبا هواداران دولت قبلي هستند، چنين انسجامي حاكم نخواهد بود و شكاف  عميقي را ميان اصولگرايان ميانه‌رو اصولگرايان افراطي شاهد خواهيم بود. با اين حساب بعيد نيست كه در انتخابات آينده با سه ليست روبه‌رو شويم.
در هر حال تكاپوها در جبهه‌هاي مختلف آغاز شده است و رفته‌رفته بيشتر خواهد شد و احزاب مسووليت بيشتري را عهده‌دار خواهند شد. اين امر در ميان احزاب و گروه‌ها كاملا طبيعي است كه از الان آرايش انتخاباتي به خود بگيرند و فعاليت‌هاي درون‌گروهي و برنامه‌ريزي‌هاي خود را آغاز كنند. احزاب به خوبي مي‌توانند جو پرشور انتخاباتي را به رگ‌هاي جامعه تزريق كنند اما ورود چنين جوي زودتر از موعد به نفع جامعه و آينده كشور نخواهد بود. ورود جامعه به جو انتخابات بسان ميوه‌اي است كه بايد به موقع چيده شود اگر زودتر از موعد چيده شود كال و اگر ديرتر چيده شود، فاسد خواهد شد. بنابراين با آرام نگه داشتن جامعه و فضاي انتخاباتي فرصت سوءاستفاده از جريان‌ها و گروه‌هايي كه با ايجاد تشنج و افراطي‌گري به دنبال رسيدن به اهداف‌شان هستند را بگيريم تا در سايه انتخاباتي سالم و پر شور به مجلسي توانمند و شايسته دست يابيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون