• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4785 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ آبان

گاهانه‌هاي خودماني

سيد محمد علي ابطحي

خاطرات گاهانه كرونايي ديگر نمي‌نويسم. آخر كرونا كه ول‌مان نكرد. جزيي از زندگي‌مان شد. اگر بايد خاطره بنويسيم، از زمان قبل خاطرات بايد بگويم. ايام ديدن و رفت‌وآمد و لمس و بوسه و زيارت و فوتبال و دوررهمي‌هاي خانوادگي. حالا تصميم گرفتم اينجا گاهانه خودماني بنويسم؛ البته هروقت حال و حوصله داشتم. 
بعد از انتخاب آقاي بايدن، يك توييت زدم كه ترامپ بد بود و بايدن فرصت است، اما منجي نيست و از اين حرف‌هاي دو پهلو. اين را در گروه مجمعيون كه اعضاي مجمع روحانيون هستيم، گذاشتم. 
بعد قبل از اينكه ديگران بگويند نوشتم ياد سخنراني‌هاي آقاي خاتمي در ايام رياست‌جمهوري افتادم كه درست در نقطه اوج هميشه يك ولي و امايي مي‌‌گفت؛ در سياست ايران نمي‌شود غير از اين حرف زد.
آن ايام يك جوكي درست شده بود كه خود آقاي خاتمي اولين بار برايم گفت. خانمي به محضر رفته بود. محضر‌دار كه دفعه پيش او را براي كسي عقد كرده بود، گفت سركار خانم. پريد وسط حرف گفت، همسرم مثل آقاي خاتمي بود. مي‌گفت كارهاي مهم انجام مي‌دهم ولي انجام نمي‌داد و به توافق نرسيديم. 
البته كه در تاريخ ماند كه آرام‌ترين، اقتصادي‌ترين، بهترين روابط خارجي و بيشترين همكاري با قواي ديگر و رهبري و نهايتا آشنا شدن مردم با حقوق‌شان در دوران خاتمي اتفاق افتاد. 
از رفتن ترامپ خوشحالم. ترامپ بيش از همه به تاريخ و تمدن امريكا و ارزش‌هايي كه از امريكا مي‌شناختند آسيب زد. و حالا به دنيايي كه اجازه ورود دوباره به ترامپ نداد بايد اميدوار بود. با اينكه قرار نبود رييس‌جمهور امريكا براي ما فرق داشته باشد توي اين چند روزه پايان انتخابات تا اعلام نتايج بدجور، همه در ايران دنبال نتايج انتخابات امريكا بودند. 
يادداشتي از خانم زنده ياد نادر ابراهيمي ديدم كه اعتراض كرده بود به دخالت در نوشته همسر نويسنده‌اش در ۳۰ سال پيش كه نوشته بود: «قلبم را مي‌بخشم به همه آنهايي كه جنگيدند» و آموزش و پرورش در پايه هفتم ديده خوب نيست كه قلب براي همه آنهايي كه جنگيدند بخشيده شود و صلاح ديده قلب نادر ابراهيمي را فقط اهدا كند به آنهايي كه براي اسلام مي‌جنگند. 
خدا رحمت كند دكتر شريعتي را كه مي‌گفت: «براي خراب كردن هر حقيقتي، خوب به آن حمله نكن، بد از آن دفاع كن.»
اينها به نظر نمي‌رسد قصد دفاع از اسلام داشته باشند، راه ترقي را در جامعه نفاق‌زده در اين كارها مي‌بينند.
اسلام را اين نوع دفاع‌هاي متحجرانه نابود كرده است. ضربه‌اي كه اسلام از اين نوع تفكرات يا افرادي مثل طالبان و داعش خوردند، از همه دشمنان تابلودار در طول تاريخ بيشتر بوده است. 
يك چيزي در رديف روغن بنفشه و هاله نور و اينها در ورژن خارجي‌اش هم در امريكا اتفاق افتاده بود؛ گروهي رفته بودند پشت در اتاق‌هاي شمارش راي انرژي مثبت مي فرستادند كه ياللا. راي‌ها عوض شه. ماشالا كلنا ملاقلي.
يادتان هست كه در هفته گذشته روزانه بيش از ۴۰۰ نفر از كرونا پر كشيدند. ۴۰۰ تا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون