وقتي پورشه در ايران سود ميكند
نازنين متيننيا / كارخانه پورشه در آماري از فروش محصولاتش در سال 2011، اعلام كرده بيشترين فروش محصولاتش در خاورميانه سهم ايران شده. روزنامه اسپانيايي «الموندو» هم از همين آمار فروش استفاده كرده و در گزارشي ايرانيها را بزرگترين پورشهسواران خاورميانه ناميده.
براساس آمار كارخانه پورشه، استقبال ايرانيها از اين ماشين گرانقيمت و لوكس، از چهارسال پيش شروع شده و ايران بازار خوبي براي اين شركت است. براساس آنچه كه در خيابانها و سطحشهر ميبينيم، اين گزارش و البته ادعاي روزنامه اسپانيايي هم اتفاق چندان بعيدي نيست. كافي است همين الان سري به پاتوقهاي لوكس و گرانقيمت تهران بزنيد و نگاهي به ماشينهاي پارك شده كنار خيابان بيندازيد؛ نه تنها پورشه كه بيامو، بنزهاي آخرين مدل، جگوار و فهرستي از خودروهاي گرانقيمت بازار جهاني، در نزديكي شما و كنار خيابان پارك شده و به جز اين انگار دوراني كه ديدن يك ماشين گرانقيمت در خيابان، كاملا اتفاقي بود، به سر آماده و در عبور و مرور روزانه، هميشه احتمال سبقت گرفتن ناگهاني يك پورشهسوار پرهيجان از لابهلاي ماشينها هست. اين تصاوير در كنار خبر رسمي فروش كارخانه پورشه، به جز آن ادعاي بزرگترين خريدار پورشه در خاورميانه، اين سوال را هم پيش ميآورد كه اوضاع بد اقتصادي و آنچه كارشناسان درباره پايين آمدن سطح رفاه زندگي ايرانيها حرف ميزنند، دقيقا سهم چه جمعيتي از ايران است و آن طبقه متوسطي كه در دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد جان گرفت، چطور در اواسط دهه هشتاد به زير خط فقر رسيد و پورشهسواران ايراني، با حذف اين طبقه متوسط از كجا سر درآوردند؟!