• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3254 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد

سيدعباس عراقچي از جزييات مذاكرات گفت

امنيت ملي را با هيچ توافقي معامله نمي‌كنيم

گروه ديپلماسي| مناظره‌هاي هسته‌اي به موازات مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و 1+5 ادامه دارد. در شرايطي كه تيم مذاكره‌كننده ايران امروز صبح در سطح مديران سياسي با همتاهاي خود از 1+5 در وين ديدار مي‌كند، سيدعباس عراقچي، مذاكره‌كننده ارشد ايران براي چندمين بار از زمان بازگشت تيم هسته‌اي از مذاكرات لوزان به تلويزيون رفت و با مردم از جزييات مذاكرات گفت و به بخش‌هايي از دغدغه‌هاي آنها جواب داد. اصلي‌ترين بخش از پاسخ‌هاي سيدعباس عراقچي به مساله بازديد از تاسيسات نظامي ايران و ادعاهاي مطرح‌شده در اين خصوص و همچنين مساله پروتكل الحاقي اختصاص داشت؛ دو مساله‌اي كه اين روزها بيشترين واكنش‌ها را به دنبال داشته است. سيدعباس عراقچي، درباره بازرسي از مراكز نظامي و مصاحبه با دانشمندان هسته‌اي كه آقاي ظريف گفتند در پروتكل الحاقي استثنا شده است و اينكه آيا اين امر صحت دارد، بيان كرد: موضوع دسترسي آژانس به افراد، اسناد و مراكز در ارتباط با موضوع هسته‌اي ايران مساله حساسي است و بسياري از افراد و منتقدان با حساسيت زيادي با آن به عنوان خط قرمز برخورد كردند.  رييس تيم مذاكره‌كننده در پاسخ به ابهام‌هايي در‌خصوص خطوط قرمز ايران در مذاكرات هسته‌اي گفت: ديپلمات‌ها و مذاكره‌كنندگان در هر مذاكره‌اي مطابق دستورالعمل‌هاي مشخص خود عمل مي‌كنند و در هر مذاكره‌اي و گفت‌وگوي ديپلماتيكي هر فرستاده‌اي و سفيري مامور است يك‌سري دستورالعمل‌هاي مشخصي را اجرا كند. از خود اختيار خاصي ندارد مگر يك قدرت مانوري در برخي جزييات و محدوده و نوع بيان مطالب. اما دستورالعمل‌ها، چارچوب‌ها و خطوط قرمز مشخص و تعريف مي‌شود. در موضوع هسته‌اي كه يك موضوع بسيار حساس و مرتبط با منافع ملي كشور و آينده ايران است، چارچوب‌ها، اصول و خطوط قرمزي وجود دارد كه بسيار مهم است. مقام معظم رهبري در سخنراني عمومي كه داشتند، اعلام كردند خطوط قرمز و چارچوب‌ها تحت نظر ايشان طراحي و تدوين مي‌شود و بعد جزييات به كساني كه در صحنه هستند واگذار مي‌شود. يك شورايي نيز براي طراحي عملياتي مذاكرات و تدوين دستورالعمل‌ها وجود دارد و افرادي هستند كه مشخص شده‌اند و اين افراد تحت نظر مستقيم رييس‌جمهور نظارت دارند و دستورالعمل‌ها و چارچوب‌ها به تيم مذاكره‌كننده ابلاغ مي‌شود و ما در صحنه عمل موظف به اجرا و حركت در مسير اين خطوط قرمز و چارچوب‌ها هستيم.
عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در اين باره كه در نظارت‌هاي عادي آژانس تاكنون ما متضرر شده‌ايم و اگر اين نظارت‌ها به اين شكل ادامه پيدا كند و اطلاعات امنيتي ما به دست جاسوسان آژانس بيفتد، ما چه سرنوشتي خواهيم داشت و چه ضمانتي وجود دارد، اظهار داشت: اين موارد در چارچوب پروتكل الحاقي كه يك نظام متعارف بين‌المللي است كه اكنون ۱۲۴ كشور چه برنامه هسته‌اي داشته باشند و چه نداشته باشند در حال اجراي آن هستند، تعريف شده است. در رژيم متعارف شيوه‌هاي پيش‌بيني شده كه سوءاستفاده از نظارت‌ها ايجاد نشود و ما بايد دقت كنيم كه اين راه‌هاي پيش‌بيني شده دقيقا رعايت شود. اينكه در گذشته ممكن است رعايت نشده باشد و اطلاعاتي از داخل مراكز ما به دست بازرسان رسيده باشد، نقطه ضعفي است كه بايد برطرف شود و اين همان نگراني است كه اكنون داريم. بايد به قواعد و استانداردها كاملا مسلط باشيم.
معاون امور حقوقي و بين‌الملل وزير امور خارجه افزود: پروتكل الحاقي به عنوان يك رژيم متعارف بين‌المللي براي ما خطوط قرمز نبوده است. خطوط قرمز را هم بنده و تيم تصميم نمي‌گيريم و از همان ابتدا به دليل متعارف بودن اجازه پذيرفته شدن پروتكل الحاقي به ما در طول مذاكرات داده شده بود. البته هنوز كه توافقي نداريم و پذيرفته نشده است. البته خطوط قرمز ممكن است جابه‌جا شوند و ممكن است پروتكل الحاقي در مقطعي مورد پذيرش باشد و در مقطع ديگر تصميمي عوض شود اما هنوز عوض نشده و دستورالعمل‌هاي ما هنوز تغيير نكرده است. اگر مقامات نظامي، مجلس و شورايي كه حضرت آقا مشخص كردند به اين نتيجه برسند كه بازرسي كه در پروتكل الحاقي وجود دارد در زمره بازرسي‌هايي است كه مقام معظم رهبري اشاره كردند، مطاع است و ما حتما خواهيم گفت و اجازه همين دسترسي مديريت‌شده را نخواهيم داد. عراقچي در پاسخ به اين سوال كه آيا در همه موارد اين اجازه را مي‌دهيم، گفت: بايد بررسي شود كه درخواست آژانس معقول باشد و اينكه جايي را كه مي‌خواهد ببيند دسترسي به اسرار نظامي ما نباشد ، در غير اين صورت حتي به معناي فسخ توافق، امنيت ملي خودمان را با هيچ چيزي معامله نخواهيم كرد. مردم مطمئن باشند كه ما امنيت ملي و  اسرار نظامي و دستاوردهاي دانشمندان خود را به هيچ قيمتي از دست نمي‌دهيم و اين امر قابل معامله با هيچ چيزي نيست. تيم مذاكره‌كننده درباره دسترسي‌ها تصميم‌گيري نمي‌كند و مقامات نظامي و فرمانده كل قوا در اين باره تصميم‌گيري     مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون