• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3254 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد

نخستين بار پس از هفت ماه نمايندگان قصد داشتند فاني را استيضاح كنند

علي‌اصغر فاني كه در تاريخ 27 مرداد 92 به دنبال راي عدم اعتماد مجلس به محمدعلي نجفي به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش معرفي شد و سپس از سوي رييس‌جمهور به عنوان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش معرفي شد با 185راي موافق در پنجم آبان از مجلس به عنوان وزير آموزش و پرورش دولت يازدهم انتخاب شد اما هنوز چند ماهي نگذشته بود كه زمزمه استيضاح او شروع شد. اين خواست زودهنگام نمايندگان همه را متعجب ساخت و ذهن‌ها كنجكاو شدند كه چه اهدافي مدنظر موافقان استيضاح است، از آنجا كه سه وزارت آموزش عالي، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش از همان ابتداي آغاز به كار دولت يازدهم با حساسيت مجلس روبه‌روشده بود احتمال برخورد سياسي با وزير آموزش و پرورش بيشتر مي‌رفت؛ احتمالي كه در لابه‌لاي استدلال‌هاي طراحان استيضاح به چشم مي‌خورد.
محمدحسن دوگاني، عضو كميسيون برنامه و بودجه و نماينده مردم فسا در مجلس شوراي اسلامي كه يكي از نمايندگاني حامي استيضاح بود در پاسخ به اين پرسش خبرنگار اجتماعي تسنيم كه هنوز هفت ماه از حضور علي‌اصغر فاني به عنوان سرپرست و وزير در بدنه وزارت آموزش و پرورش نگذشته است، ارزيابي نمايندگان از كدام برنامه و عملكرد وي موجب شده است تا تصميم به استيضاح بگيرند؟ اظهار داشته بود: «برنامه‌ريزي و نيروي انساني در يك وزارتخانه بسيار مهم است اما در وزارت آموزش و پرورش در دور جديد فعاليت‌ها در اين حوزه با ضعف مواجهيم، سوءمديريت، عدم برنامه‌ريزي مناسب، عدم توانايي مديران ستادي و استان‌ها، نداشتن برنامه مناسب براي آموزش و پرورش، افت شديد تحصيلي در سال جاري، ايجاد بي‌انگيزگي در ميان فرهنگيان، مشخص نبودن سرنوشت بيمه طلايي فرهنگيان و عدم توجه به تحول بنيادين در آموزش و پرورش از جمله محورهايي است كه براساس آن تصميم به ارايه طرح استيضاح وزير گرفته‌ايم.»
فتح‌الله حسيني، نماينده مردم قصرشيرين در مجلس شوراي اسلامي كه طراح اصلي استيضاح وزير آموزش و پرورش بود نيز چنين اظهارنظر كرده بود: «طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش با هشت محور تهيه شده است كه سو‌ء‌مديريت در حوزه‌هاي مختلف آموزش و پرورش، سوء‌مديريت در برخي استان‌ها، عدم احقاق حقوق فرهنگيان و عدم اجراي مرخصي زايمان 9 ماهه از محورهاي طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش است. فاني انسان خوب و دوست‌داشتني‌اي است اما سوءمديريت در حوزه كاري، كار دست آقاي فاني داده و با وجود رايزني‌هاي مجلس با وي، نتيجه‌اي حاصل نشده‌ است ضمن اينكه ايثارگران
نسبت به روند كار ناراضي هستند و وزارت آموزش و پرورش پس از 22 سال از پايان جنگ درباره پنج استان درگير در جنگ در موضوع حق و حقوق ايثارگري اقدامي انجام نداده و اين حق و حقوق را ناديده گرفته‌ است.»
البته در آن زمان استيضاح همانقدر كه موافقان جدي داشت مخالفان جدي هم داشت. عيسي دارايي، نماينده مردم انديشمك كه يكي از اين مخالفان بود در بيان دليل مخالفت خود گفته بود: «آقاي فاني مدت زمان كوتاهي است كه در راس وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته به دلايلي همچون عدم توجه به حقوق ايثارگري معلمان كمي زود و عجولانه است. در خصوص بحث ايثارگري در طول 20 سال گذشته توجهات لازم صورت نگرفته است. مرخصي زايمان نيز با توجه به اينكه منابع مالي آن به‌خوبي مشخص نشده است در بسياري از دستگاه‌ها اجرا نمي‌شود كه آموزش و پرورش نيز از جمله آنهاست اگر تصميم داريم تا وزيري را استيضاح كنيم بايد ادله‌اي را كه ارايه مي‌كنيم، قانع‌كننده باشد. بيشتر اعتراض‌ها به وزير آموزش و پرورش در خصوص انتصابات است لذا ادله دقيقي را براي استيضاح در دست نداريم و اگر در رابطه با موضوعي اعتراض داريم بايد ابتدا آن را به وزير تذكر داد و بعد اقدام به جمع‌آوري امضا براي استيضاح كرد. بايد تلاش كرد كه در چنين شرايطي رضايت مردم مدنظر باشد و دچار بازي‌هاي سياسي نشويم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون