• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3256 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۹ خرداد

بايد بي‌اعتمادي‌ها را از بين برد

  داريوش قنبري٭ / يكي از معضلات موجود براي افزايش توليد، مشكل سرمايه‌گذاري است. اين مشكل درواقع باعث وارد آمدن آسيب‌هاي جدي به توليد، اشتغال و رشد اقتصادي مي‌شود. يكي از راه‌هايي كه مي‌توان با كمك آن اين مشكل را برطرف كرد، سرمايه‌گذاري ايرانيان خارج از كشور است.  به طور پيش‌فرض مي‌توان سرمايه ايرانيان خارج از كشور، را سرمايه هنگفتي دانست كه بالطبع آمار دقيقي از ميزان سرمايه‌هاي آنها در دست نيست. اما براساس حدس و گمان و همچنين آمارهاي ديگري كه در اين زمينه در دسترس است پيش‌بيني‌ها حكايت از كم نبودن اين سرمايه‌ها دارد. از جمله اين آمارها، آماري است كه نشان مي‌دهد متوسط سواد ايراني‌هاي مقيم امريكا، از متوسط مهاجران ساير كشورها بيشتر است، طبيعي است كه در اين صورت از نظر درآمد و جايگاه اجتماعي بالايي دارند.
 به هر حال تخمين‌هايي كه از توان سرمايه‌گذاران ايرانيان خارج از كشور وجود دارد، رقم 400 ميليارد دلار را نشانه مي‌گيرد و اين رقم تا بيش از هزار ميليارد دلار هم مي‌رسد. حتي اگر 400 ميليارد دلار هم وارد كشور شود، انقلابي در عرصه صنعت و اشتغال به وجود مي‌آيد و مي‌تواند اقتصاد ايران را از از نظر كيفي به مدار بالاتري برود كه اگر اين اتفاق با آزاد شدن دارايي‌هاي ايران همراه شود، تاثيرات به مراتب بيشتري هم خواهد گذاشت.
يكي از مهم‌ترين موانعي كه براي سرمايه‌گذاري ايرانيان خارج كشور و خارجي‌هاي علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري در ايران وجود دارد، عدم اعتماد سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در اقتصاد ايران است. در دولت اصلاحات تلاش شد كه در اين رابطه اعتمادسازي صورت بگيرد اما در دولت قبل اين وضعيت تغيير كرد، متاسفانه اين گسست باز هم بي‌اعتمادي را افزايش داد. به همين خاطر لازم است كه مسوولان در اين رابطه تصميمات درست بگيرند تا بي‌اعتمادي از بين برود. در اقتصاد ايران همواره جذاب‌ترين بخش براي سرمايه‌گذاري، حوزه انرژي بوده و پس از آن بخش صنعت. در حال حاضر اگر برنامه‌ريزي كافي وجود داشته باشد مي‌توان در صنعت گردشگري هم رشد را تجربه كنيم.
٭كارشناس   اقتصادي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون