• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3256 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۹ خرداد

بايد فضاي كسب و كار بهبود يابد

  مسعود دانشمند٭/  اينكه در شرايطي مانند اقتصاد ايران از نياز به سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي صنعتي حرف زده شود، حرف بي‌ربطي نيست و اتفاقا اگر اين اتفاق بيفتد مي‌تواند كمك بزرگي براي تحرك دوباره اقتصاد و حركت به سمت توسعه باشد. اما نبايد فراموش كرد كه مادامي‌كه فضاي كسب و كار بهبود پيدا نكند، توقع براي سرمايه‌گذاري تا حدودي نابجاست.
در سراسر جهان، سرمايه زيادي وجود دارد، اما هر سرمايه‌گذار تنها زماني حاضر به سرمايه‌گذاري مي‌شود كه به سود مطلوب دست پيدا كند. در كشوري مانند ايران كه بازده بخش صنعت به زحمت 10 درصد مي‌شود، طبيعي است كه كمتر سرمايه‌گذاري، حاضر به سرمايه‌گذاري است. براي آنكه سرمايه‌گذاران ايراني مقيم خارج از كشور و سرمايه‌گذاران خارجي حاضر به سرمايه‌گذاري شوند بايد ابتدا مقدماتي را پياده‌سازي كرد تا ميل به سرمايه‌گذاري افزايش پيدا كند. براي اين منظور بايد تلاش كرد كه علاوه بر بهبود فضاي كسب و كار، بهره‌وري نيروي كار و سرمايه را هم بالا برد.
نبايد فراموش كرد كه مساله اصلي براي اقتصاد ايران، اين است كه كالايي توليد شود كه توان رقابت با كالاهاي ديگر در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي را داشته باشد.
علاوه بر اين بايد مساله تحريم‌ها هم به يك شيوه مناسب حل شود، زيرا در شرايط تحريم سرمايه‌گذاران امكان سرمايه‌گذاري را از دست مي‌دهند، حتي اگر تمايل داشته باشند هم نمي‌توانند سرمايه‌گذاري كنند. در نتيجه بايد معضل بازدهي پايين اقتصاد ايران و تحريم‌ها را حل كرد تا متعاقب آن بتوانيم پذيراي سرمايه‌گذاران باشيم.
در اقتصاد ايران بخش‌هاي مختلفي وجود دارد كه براي سرمايه‌گذاري جذابيت دارند. بيش از همه بخش انرژي براي سرمايه‌گذاران به ويژه غربي جذاب بوده و هست. بعد از آن هم لوازم خانگي، صنايع فلزي و فولاد هم مي‌توانند گزينه‌هاي مناسبي براي سرمايه‌گذاري باشند.
٭كارشناس   اقتصادي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون