• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3256 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۹ خرداد

بررسي واردات شش‌ساله خودرو به ايران

24 هزار ميليارد تومان زير پاي پولداران ايراني

  شاهين ياسمي  / بيش از هفت ميليارد دلار خودرو در شش سال گذشته وارد ايران شده است.
به گزارش «اعتماد»، از ابتداي سال 1388 تاكنون هرچند هفت ميليارد و 245 ميليون دلار خودرو راهي ايران شده است اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد از اين تعداد خودرو بيش از دو ميليارد و 593 ميليون دلارخودروي لوكس نظير مازراتي، پورشه، بنز، بي‌ام‌و   و لكسوس وارد ايران شده است. با احتساب دلار سه ‌هزار و 300 توماني امروز هزينه واردات خودرو‌ در مدت مذكور 24 هزار ميليارد تومان بوده است كه 8 هزار و 250 ميليارد تومان آن به واردات خودرو‌هاي لوكس اختصاص يافته است. براساس آمارهاي موجود در شش سال گذشته حدود 350 هزار خودرو به كشور وارد شد كه در حدود 96 هزار دستگاه لوكس و بالاي 2500 سي‌سي بوده است. بر اين اساس متوسط ارزش خودرو‌هاي لوكس (بالاي 2500 سي‌سي)86 ميليون تومان بوده است .اين در حالي است كه متوسط ارزش كل خودرو‌هاي وارد شده در اين مدت 68 ميليون و 571 هزار  تومان بوده است.بر اساس اين گزارش هزينه واردات خودرو‌هاي لوكس(بالاي 2500 سي‌سي)در اين مدت يك‌سوم هزينه كل خودرو‌هاي وارد شده به ايران است.
هرچند از سال 91 مقرر شد واردات خودروهاي لوكس با حجم بالاي 2500 سي‌سي ممنوع شود و واردات خودروهاي خارجي با حجم زير 2500 سي سي با ارز آزاد انجام پذيرد اما با اين وجود واردات اين خودروها هرگز به صفر نرسيد.
دور دور اعتبار يك ميليون و 200 هزار شغل
در واقع هزينه واردات خودروهاي لوكس در سال‌هاي اخير، عدد بزرگ و جالبي را نشان مي‌دهد كه مي‌توان براي درك بزرگي اين عدد، آن را با برخي از واقعيات زندگي روزمره مردم عادي مقايسه كرد. بيش از هفت ميليارد دلار در شش سال گذشته براي واردات خودروهاي لوكس هزينه شده است. به گزارش سازمان توسعه تجارت در فاصله سال 88 تا 93، هفت ميليارد و 245 ميليون دلار صرف واردات خودرو به ايران شده است. با احتساب دلار 3300 توماني در شش سال گذشته يعني فاصله بين سال‌هاي 88 تا 93، 24 هزار ميليارد تومان صرف واردات خودرو به كشور شده است. با 24 هزار ميليارد تومان در حال حاضر مي‌توان يك ميليون و 411 هزار و 765 دستگاه پرايد 17 ميليون توماني خريد. بايد توجه داشت قيمت پرايد نيز در اين شش سال با رشد قابل توجهي روبه‌رو شده است اما مبناي قيمتي، ارزان‌ترين پرايد موجود در بازار است.  از سوي ديگر مي‌توان در نظر داشت بر اساس گفته‌هاي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي حداقل هزينه ايجاد يك شغل كوچك 20 ميليون تومان است.
دولت در شرايط كنوني با هدف غلبه بر بحران بيكاري توسعه مشاغل عمومي را در دستور كار خود قرار داده است. به اين ترتيب با احتساب كمترين هزينه براي ايجاد يك شغل مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه اعتبار لازم براي ايجاد يك ميليون و 200 هزار شغل در شش سال به صورت خودرو در خيابان‌هاي كشور خودنمايي مي‌كند.
خودروساز و خودرو‌دار
بررسي‌ها نشان مي‌دهد صنعت خودروي ايران با بحران‌هاي ريز و درشتي روبه‌روست. در حالي كه زيان انباشته دو خودروساز بزرگ كشور در سال گذشته در حدود 3800 ميليارد تومان اعلام شده است، بيش از 24 هزار ميليارد تومان خودرو راهي كشور شده است. بر اين اساس خودروسازان ايران به دليل نبود اعتبار كافي و مشكلاتي از اين دست هنوز دست به توليد خودروهايي مي‌زنند كه از سوي برخي كارشناسان، صفر كيلومترهاي فرسوده لقب گرفته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون