• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3256 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۹ خرداد

زور‌آزمايي دلار و طلا در بازارهاي جهاني

گروه اقتصادي| بازار ارز و طلا و سكه هفته‌اي نزولي را پشت سر گذاشت. به‌طوري كه با كاهش اونس جهاني به محدوده 1188 دلاري، بازار داخلي تهران هم با روندي نزولي مواجه شد. هر گرم طلاي 18 عيار در آخرين معامله هفته گذشته 95 هزار و 230 تومان قيمت خورد. اين در حالي است كه سكه تمام طرح قديم و جديد با كاهش قيمت به 929 هزار تومان و 930 هزار تومان رسيد. نيم سكه و ربع سكه نيز در معاملات خود 475 هزار تومان و 265 هزار تومان قيمت خوردند. سكه يك گرمي نيز با كاهش قيمت به 179 هزار تومان رسيده است. در چنين شرايطي دلار امريكا در آخرين معاملات به زير 3300 تومان كاهش پيدا كرد و به 3298 تومان رسيد. يورو 3655 تومان شد و پوند انگليس با افت قيمت به 5109 تومان رسيد. اين در حالي بود كه درهم امارات به 905 تومان رسيد و از طرفي لير تركيه به 1288 تومان محدود شد. اين در حالي بود كه بر اساس آخرين تغييرات قيمت جهاني فلزات اساسي با افزايش تقاضا و قيمت مواجه شده است. در بازار جهاني نفت خام هم روندي صعودي بر بازار حاكم شد و نفت برنت در كانال 63 دلاري اندكي پيشروي كرد.
علت اصلي كاهش قيمت اونس جهاني طلا در هفته گذشته افزايش ارزش دلار در بازارهاي جهاني بود. از اين رو كاهش قيمت جهاني طلا هم جزو عوامل تاثيرگذار بر بر بازار داخلي ايران به حساب مي‌آيد. اين در حالي است كه فعالان بازار طلا از ركود به وجود آمده در بازار اين روزها مي‌نالند و معتقدند اين ركود در هفته‌هاي آتي تا ماه رمضان ادامه خواهد داشت. در ايران بهاي طلا به تبعيت از اونس جهاني كه به 1188 دلار كاهش پيدا كرد، روندي نزولي را در پيش گرفت و براي مثال سكه تمام طرح امامي با سه هزار تومان كاهش به 930 هزار تومان رسيد. اين در حالي است كه به دليل وجود ابهام درباره زمان افزايش نرخ بهره، طلا در دوران اوج اخير خودش نتوانسته موفق به شكستن سطح 1230 دلاري شود. از اين رو بعيد به نظر نمي‌رسد قيمت طلا تا اواخر هفته مسير افزايشي داشته باشد ولي فعالان بازار اميدوارند در اعياد شعبانيه نبض بازار طلا با رونق مواجه شود و ركود حاكم بر بازار فعلي شكسته شود و بازار جان تازه‌اي بگيرد. افزايش ارزش دلار امريكا و گمانه‌زني‌هاي مربوط به افزايش نرخ بهره فدرال رزرو تاثير زيادي بر افت قيمت طلا در روزهاي گذشته داشته و موجب شده تا قيمت طلا براي دومين هفته متوالي با كاهش روبه‌رو شود. به گزارش رويترز، قيمت طلا ديروز به مرز 1189 دلار در هر اونس رسيد. قيمت طلا روز پنجشنبه براي لحظاتي به كمتر از 1180 دلار رسيد كه اين پايين‌ترين رقم در دو هفته گذشته بوده است. قيمت طلا در هفته گذشته بيش از 4/1 درصد كاهش داشت. اين در حالي است كه ارزش دلار نيز ديروز اندكي كاهش يافت. ارزش دلار روز گذشته به بالاترين سطح در برابر ين ژاپن از سال 2002 ميلادي رسيده بود.
بسياري از كارشناسان اقتصادي همچنان بر اين باورند كه فدرال رزرو امريكا نرخ بهره را طي ماه‌هاي آينده افزايش خواهد داد و اين مساله به نفع ارزش دلار و به ضرر قيمت طلا خواهد بود. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد بازار طلا در كوتاه‌مدت بين 1180 تا 1195 دلار در نوسان خواهد بود و افزايش بيشتر ارزش دلار مي‌تواند قيمت طلا را بيش از پيش كاهش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون