• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3256 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۹ خرداد

در دومين حمله تروريستي به مساجد شيعيان عربستان چهار تن كشته و ده‌ها تن مجروح شدند

خيمـه داعش بر عربستان

ظاهرا عربستان قرباني بعدي جاه‌طلبي‌هاي گروه تروريستي داعش پس از عراق و سوريه است. شواهد از اين موضوع حكايت دارند. روز گذشته اين گروه تروريستي مسووليت دومين حادثه تروريستي عليه شيعيان شرق عربستان را بر عهده گرفت تا نشان دهد داعش موفق شده است در دو جمعه پياپي، عربستان را بلرزاند.
گزارش‌ها از عربستان حاكي از آن است كه در محوطه يكي از مساجد شيعيان در شهر دمام در شرق اين كشور بمبگذاري شده است. گزارش‌هاي اوليه حاكي از انتحاري بودن اين بمبگذاري است كه هنگام برگزاري نماز جمعه صورت گرفته است. خبرگزار‌ي‌ها مي‌گويند يك خودرو عامل اين انفجار بوده است. گفته مي‌شود عامل انتحاري با لباس مبدل زنانه قصد ورود به مسجد امام حسين(ع) در دمام را داشت كه با مقاومت نيروهاي مردمي مواجه شده و بعد در هنگام متواري شدن خود را در پاركينگ مسجد منفجر كرده است. رويترز به نقل از مقامات عربستاني از كشته شدن حدود چهار نفر بر اثر اين حمله خبر مي‌دهد. بر اساس برخي گزارش‌ها ده تن ديگر نيز مجروح شده‌اند.
شهر دمام مركز استان شرقي عربستان است كه بيشترين جمعيت اقليت شيعيان اين كشور را در خود جا داده است. اما موضوع مهم‌تر اين است كه اين حمله يك هفته بعد از بمبگذاري در يكي ديگر از مسجد امام علي(ع) شيعيان در شهر قطيف در شرق عربستان رخ مي‌دهد. و همزمان با حمله اخير نيز سخنگوي وزارت كشور عربستان اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي اين كشور موفق شده‌اند يك عمليات تروريستي عليه نمازگزاران مسجد عنود در شهر دمام را ناكام بگذارند.
مقام‌هاي عربستان تاييد كرده‌اند كه بمبگذاري انتحاري قطيف كه بيش از ۲۰ كشته به جا گذاشت، كار گروه داعش بوده است. رياض مي‌گويد موضع سرسختانه‌اي عليه عوامل اين گروه تروريستي اتخاذ مي‌كند.
در واكنش به انفجار هفته گذشته نيز ملك سلمان، پادشاه عربستان سعودي گفت تمام كساني كه در بمبگذاري انتحاري مسجد شيعيان دست داشته‌اند، مجازات مي‌شوند. پادشاه عربستان از وقوع اين حادثه ابراز تاسف عميق كرده و آن را جنايتي خوانده كه به گفته او ارزش‌هاي اسلامي را زير پا گذاشته است. در روزهاي اخير نيز وليعهد عربستان به ديدار خانواده قربانيان حادثه تروريستي قطيف رفته بود.
درباره عوامل حادثه تروريستي دمام هنوز اطلاعاتي منتشر نشده اما وزارت كشور عربستان نام و هويت شخصي را كه گفته مي‌شود عامل بمبگذاري مسجد امام علي(ع) بوده را يك روز بعد از حادثه منتشر كرد و تاييد كرد او با داعش مرتبط بوده است. نام او صالح‌بن عبدالرحمان صالح قشعمي اعلام شده است. داعش پيش‌تر نام او را ابوعمار نجدي اعلام كرده بود. مقام‌هاي عربستان مي‌گويند او شهروند عربستان سعودي بوده است. به گفته عربستان سعودي اين شخص به باند بزرگ‎تري تعلق دارد كه تاكنون ۲۶ نفر از اعضاي آن دستگير شده‌اند.
اما نگراني‌ها درباره گسترش حملات داعش در عربستان از آنجا شدت مي‌گيرد كه سال گذشته پيغامي صوتي از جانب داعش منتشر شد كه تهديد مي‌كرد شيعيان عربستان سعودي مورد حمله قرار خواهند گرفت. بعد از آن خبرهايي از درگيري‌هاي نيروهاي امنيتي عربستان با داعش در شهر مرزي عرعر منتشر شد. بعدتر در نيمه‌شب تاسوعاي حسيني سال گذشته نيز سه عامل ناشناس بعد از پياده شدن از خودروي خود به سمت عزاداران حسيني عربستاني در منطقه احساء تيراندازي كردند و هشت تن را به شهادت رساندند و 30 تن ديگر را زخمي كردند كه در بين آنها چندين زن و كودك نيز بودند.
برخي ناظران بر اين باورند داعش در عربستان به‌راحتي مي‌تواند شبكه خود را با جذب افراد بيشتر گسترش دهد. گفته مي‌شود حدود هزار تا دو هزار عربستاني در صف داعش در سوريه   مي‌جنگند.
حتي صفحه‌اي كه به نام پادشاه عربستان ملك‌ سلمان در توييتر كار مي‌كند مطالبي را با هشتگ ISISOnSaudiBorder ارسال كرده است كه نشان از يك باور عمومي در اين كشور است كه داعش در مرزهاي عربستان است. اما اينكه عمليات‌هاي گروه تروريستي در عربستان چه قالبي خواهد داشت، هنوز روشن نيست. آنچه مي‌توان گفت اين است كه در حال حاضر شيعيان عربستان نخستين قربانيان داعش  هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون