• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3256 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۹ خرداد

سفر دوره‌اي كامرون درقاره سبز

ديويد كامرون، نخست وزير بريتانيا سفري دوره‌اي را به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا آغاز كرده كه ممكن است در پايان اين سفرها سرنوشت ماندن يا رفتن بريتانيا در اتحاديه اروپا را روشن كند. حضور بريتانيا در اتحاديه اروپا به عنوان ششمين كشور دنيا از نظر توليد ناخالص ملي در جهان براي اتحاديه اروپا از اهميت بسزايي برخوردار است. كامرون در نخستين سفر خود كه پنجشنبه به فرانسه رفته بود با فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه كه اكنون كشورش به عنوان پنجمين قدرت اقتصادي جهان از ركود بي‌سابقه‌اي رنج مي‌برد ديدار و گفت‌وگو كرد و در اين بين شرط‌هاي بريتانيا را براي ماندن در اتحاديه اروپا با وي در ميان گذاشت. كامرون در كنفرانس خبري با رييس‌جمهوري فرانسه اعلام كرد كه وضع موجود در اروپا به اندازه كافي خوب نيست و اولويت اصلي من اصلاحات دراتحاديه اروپاست تا نگراني‌هايي را كه مردم من از حضور در اتحاديه اروپا دارند برطرف كنم. به باور من تغييراتي هستند كه اگر انجام‌شان دهيم، نه فقط انگليس كه بقيه اروپا نيز از آنها سود مي‌برند. اما فرانسوا اولاند در اين نشست از بريتانيا درخواست كرد تا از اتحاديه اروپا خارج نشود. رييس‌جمهوري فرانسه همچنين گفت كه مي‌خواهد اتحاديه اروپا رقابتي‌تر شود، اعضاي اتحاديه براي موفقيت آن در كنار يكديگر كار كنند و منافع مردم انگليس در نظر گرفته شود. فرانسوا اولاند علاوه بر اين گفت: ماندن در اتحاديه اروپا هم به نفع اروپا و هم به نفع انگليس است اما ما همواره گفته‌ايم كه احترام به تصميم مردم در اولويت قرار دارد.
گفتني است پيش از اين سفر لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه گفته بود: ما به حرف‌هاي كامرون گوش داده و پيشنهادهاي او را مي‌شنويم. او پروژه رفراندوم را به راه انداخته كه مساله بسيار پرمخاطره‌اي است. ما اميدواريم انگليس جزو اتحاديه اروپا باقي بماند، با وجود اين مسائلي وجود دارد كه بايد حل شود. وي افزود: فرانسه از تسهيل عملكرد اتحاديه اروپا حمايت كرده و خواستار بهبود اين اتحاديه است اما با تقسيم و تجزيه آن مخالف است. اما كامرون در ادامه سفر خود به لهستان سفر كرد و با اوا كوپاكز، نخست وزير لهستان ديدار و گفت‌وگو كرد. از جمله مهم‌ترين صحبت‌هاي ميان طرفين در خصوص مهاجران لهستاني به بريتانيا بود. به گفته كامرون بريتانيا قصد دارد برخي امكانات و خدماتي را كه دولت بريتانيا به مهاجران ارايه مي‌دهد قطع يا كم كند. اما با موضع سختي كه نخست وزير لهستان در اين خصوص اتخاذ كرد نشان داد كه بر سر حقوق 800هزار مهاجر لهستاني كه در بريتانيا زندگي مي‌كند به هيچ عنوان شوخي ندارد. كوپاكز در اين ديدار تاكيد كرد كه ما مي‌خواهيم بريتانيا در اتحاديه اروپا باقي بماند اما براي ما شرايط شهروندان لهستاني كه در بريتانيا زندگي مي‌كنند از اهميت بسياري برخوردار است. ما مواضع بريتانيا را درك مي‌كنيم اما بايد اصولي كه بر مبناي آن اتحاديه اروپا گرد هم شكل گرفته است نيز مد نظر قرار گيرد. ديويد كامرون در اين ديدار تاكيد كرد كه بريتانيا نيز بهتر است در يك اروپاي اصلاح شده باقي بماند، زيرا شرايط كنوني به هيچ عنوان به نفع بريتانيا نيست. با اين وجود به نظر نمي‌رسد كه ديويد كامرون در سفر به لهستان توفيق چنداني كسب كند اما به گفته سخنگوي ديويد كامرون دو طرف توافق كرده‌اند كه اروپا شرايط رقابتي‌تر را داشته باشد و بايد در خصوص رفت و آمد مهاجرين نيز بحث‌هاي بيشتري صورت پذيرد. اما ايستگاه حساس و نفس گير نخست وزير بريتانيا در آلمان است. جايي كه ديويد كامرون با آنجلا مركل، صدراعظم آلمان ديدار داشت. آلمان به عنوان تاثيرگذار‌ترين كشور اتحاديه اروپا به حساب مي‌آيد و با توجه به نفوذي كه در اعضاي اتحاديه اروپا دارد احتمالا سرسختي بيشتري در برابر كامرون خواهد داشت. شايد تنها رقيب اصلي آلمان در اتحاديه اروپا را بتوان بريتانيا دانست. هرچند شايد آلمان به طور لفظي اعلام كند كه تمايلي به خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا ندارد اما كماكان مشخص نيست كه علاقه قلبي آلمان نيز ماندن در اين اتحاديه باشد يا خير.
به هر حال بايد گفت سفرهاي اروپايي ديويد كامرون پيش‌درآمدي است براي ارايه برنامه‌هاي بريتانيا در اجلاس سران اتحاديه اروپا كه در تاريخ 25 و 26 ژوئن است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون