• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3118 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۶ آذر

مخالفت هوشمندانه؛ تدبير مطهري

افشين علا *


  شكي نيست كه اكثر عقلاي اصلاح‌طلب و اصولگرا از راي اعتماد مجلس به جناب آقاي دكتر فرهادي خشنودند چراكه هم ايشان سابقه خوبي در دوران وزارت خود دارند و چهره‌يي شايسته و موجه به شمار مي‌روند و هم درايت رييس‌جمهور در پيشنهاد ايشان حسن ختام هوشمندانه‌يي براي غايله‌يي بود كه جناح تندرو در مسير انتخاب متصدي پست حساس وزارت علوم فراهم كرده بود.
در اين ميان، يك نكته به ظاهر عجيب توجه رسانه‌ها را به خود جلب كرده است و آن هم مخالفت يكي از محبوب‌ترين نمايندگان مجلس با گزينه پيشنهادي آقاي روحاني بود. مخالفت علي مطهري! مخالفتي كه هم آتش كينه مخالفان او را تندتر  ساخت- و هم شايد- به مذاق بسياري از اصلاح‌طلبان و عقلاي قوم خوش نيامد. هرچند در ظاهر توقعي جز همين دلخوري پيش آمده نمي‌رود. چراكه از چهره‌يي چون علي مطهري انتظار مي‌رود در مقابل تدبير هوشمندانه رييس‌جمهور در ختم غايله يا راي مثبت بدهد يا حداقل سكوت كند. اما به نظر من باطن اين رفتار، نشان از درايت، حق‌طلبي و منطقي قابل  احترام دارد.
كافي است يك بار ديگر نطق علي مطهري در مخالفت با گزينه پيشنهادي  وزارت علوم را مرور كنيم. به خوبي پيداست كه اعتراض اين نماينده مجلس نه به شخص و مواضع وزير محترم علوم، بلكه به رفتار همكاران خود در مجلس شوراي اسلامي است. تعبير «يك بام و دو هوا» بهترين توصيف از نحوه جناح منتقد دولت در قضيه انتخاب وزير علوم بود كه توسط مطهري بيان شد. من كاري ندارم كه آقاي فرهادي نامه مورد ادعاي علي مطهري را در سال 88 امضا كرده است يا نه اما بعيد مي‌دانم كه چهره موجهي چون ايشان- كه سابقه وزارت در كابينه جناب آقاي خاتمي را نيز داشته است- در سال 88 با نمايندگاني كه امروز به ايشان راي اعتماد داده‌اند، همسان بوده باشد. اگر مفهوم «فتنه» و «فتنه‌گر» شركت در اعتراضات و اغتشاشات باشد، بديهي است كه پرداختن به آن مجال ديگري را مي‌طلبد. اما اگر حمايت از يك كانديدا و اعتراض به تخلفات كانديداي پيروز و دستگاه‌هاي رسمي حامي وي معني فتنه بدهد، حق با علي مطهري است! همين جا مي‌خواهم نتيجه بگيرم كه مشكل اصلي ما، شخص آقاي فرهادي يا ساير گزينه‌هاي پيشنهادي نيست. مشكل اينجاست كه جناح تندرو، هنوز تصوير روشني از مفهوم «فتنه» ارايه نكرده است. مفهومي كه بسياري را به چوب آن مي‌راند و برخي را – استثنائا- از دايره شمول آن معاف مي‌دارد! از همين‌رو است كه ادعا مي‌كنم علي مطهري حق دارد كه بگويد: «مردم قضاوت خواهند كرد كه درد مجلس، فتنه نيست. بلكه مجلس مي‌گويد وزارت علوم بايد تحت نظر ما باشد.»
هر چند كه بنده با تعبير «معامله دولت و مجلس» در اين قضيه موافق نيستم و به رييسان محترم قوه‌هاي مجريه و مقننه حق مي‌دهم كه ضمن تكذيب اين موضوع، به اظهارات آقاي مطهري معترض باشند. اما در كل، موضع علي مطهري را برگرفته از اعتقاد و خرد وي مي‌دانم. چيزي كه همه ما و همه اركان اجرايي نظام، بيش از پيش به آن نياز داريم. شفافيت و صداقت در مواضع، خردورزي، انصاف، شهامت و مبارزه با بدعت‌گذاري در فضاي غبارآلود سياست. بياييم يك بار براي هميشه مفهوم فتنه و فتنه‌گر را براي مردم تبيين كنيم تا نه علي مطهري‌ها و گزينه‌هاي وزارت، بلكه ميليون‌ها شهروند عادي چون من، تكليف خود را بدانيم كه فتنه‌گريم يا نه؟
*قائم‌مقام انجمن شاعران ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون