• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3118 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۶ آذر

اعتراض‌ها به ساير شهرهاي امريكا كشيده شد

آماده‌باش نيروي گارد ويژه در فرگوسن

جنبشي كه در فرگوسن در ايالت ميسوري امريكا شكل گرفته يادآور جنبشي است كه سال ٢٠١١ همزمان به تحولات انقلابي خاورميانه از وال‌استريت آغاز شد و به بسياري از شهرهاي امريكايي گسترش يافت. اشغال‌كنندگان وال‌استريت به دنبال رفع نابرابري‌هاي اقتصادي، مبارزه با فرهنگ اقتصادي سرمايه‌داري و از بين بردن دسترسي و نفوذ دلالان شركتي و غول‌هاي پولي در دولت امريكا بودند و معترضان فرگوسن به تبعيض نژاد ريشه‌دار در نخستين ليبرال دموكراسي جهان اعتراض دارند. آن اعتراض‌ها در وال استريت با زخمي و مجروح شدن ده‌ها و دستگيري صدها تن به پايان رسيد و اين اعتراض‌ها در فرگوسن هم به هر حال پس از فراز و نشيب‌هايي به پايان مي‌رسد. چنانچه اكنون ديگر فرگوسن التهاب روز آغاز دور تازه درگيري‌ها را ندارد اما همچنان شاهد رويارويي پليس و معترضاني است كه تبرئه پليس سفيدپوست از اتهام قتل عمد نوجوان سياهپوست را منصفانه نمي‌دانند.
اگرچه اين اعتراض‌ها به تبعيض‌ها عليه رنگين‌پوست‌ها در امريكا ريشه‌دارتر از اعتراض‌ها به نابرابري اقتصادي ناشي از سرمايه‌داري است.
باراك اوباما، نخستين رييس‌جمهور رنگين پوست تاريخ ايالات متحده هم با منتقدان تبعيض نژادي همدردي مي‌كند. معترضان مي‌گويند كه پليس در اغلب موارد با مظنونان سياهپوست قبل از هر نوع بررسي به‌شدت امنيتي و خشونت‌آميز برخورد مي‌كند. كشته شدن يك نوجوان سياهپوست تنها به دليل يك سوءظن از سوي پليس در امريكا اتفاق تازه‌يي نيست. هر چند پليس توجيه خود را داشته باشد اما تبرئه پليس‌هايي كه سياهپوستان را با توجيه امنيتي مي‌كشند تنها موجب ادامه اين خشونت‌ها مي‌شود.
دارن ويلسون، مامور پليسي كه تابستان امسال مايكل براون ۱۸ ساله را با شليك گلوله كشته در مصاحبه‌يي با شبكه خبري ‌اي‌بي‌سي امريكا در توضيح و توجيه اينكه در دفاع از خود مجبور به شليك شده است، گفته: مايكل به طرفم آمد و با لحني نامناسب درب خودرو را به‌شدت كوبيد و وقتي كه تلاش مي‌كردم او را دور كنم دوباره در خودرو را به‌شدت به رويم كوبيد و بعد به من زل زد. به گزارش يورونيوز، وي مايكل را در لحظه درگيري با او نوجواني «تنومند و زورمند» و با «لحني نامناسب» توصيف كرد كه گويي به سراغ يكي از كشتي‌گيران بنام حرفه‌يي (هالك هوگان) آمده بوده است. اين در حالي است كه مايكل براون در لحظه‌يي كه ويلسون به او شليك كرده هيچ سلاحي همراه نداشته است.
با آنكه پيش‌بيني مي‌شود اين اعتراض‌ها به زودي فروكش كند اما امريكا تدابير امنيتي خود در فرگوسن را افزايش داده است. مقامات محلي مدعي هستند كه اعتراض‌ها در فرگوسن بهانه‌يي براي تبهكاران براي تخريب و غارت اموال عمومي ايجاد كرده است. فرماندار ايالت ميسوري بيش از دو هزار نيروي گارد ملي را براي كمك به فرونشاندن شورش‌هاي احتمالي در شهر فرگوسن در حال آماده‌باش در آورده است.
از طرفي ديگر نكته‌يي كه در اين بين از اهميت ويژه‌يي برخوردار است، كشيده شدن اعتراض‌ها به خارج از شهر فرگوسن است. اخرين اخبار از ايالات متحده حاكي از آن است كه اعتراض‌ها عليه تصميم دادگاه درباره پرونده مايكل براون به شهرهاي ميسوري، هوستون، نيويورك، لس‌آنجلس، كاليفرنيا، آتلانتا، جورجيا و تعداد ديگري از شهرهاي امريكا نيز كشيده شده است. همچنين بيش از 1500 سرباز گارد ملي به جمع 500 نيروي امنيتي حاضر در ميسوري پيوسته‌اند تا از آسيب رسيدن به اموال عمومي و خصوصي جلوگيري شود. به معترضان نيز اخطار داده شده است كه در پياده‌روها ايستاده و از ورود به خيابان خودداري كنند. در غير اين صورت پليس مي‌تواند آنان را به اتهام تجمع غيرقانوني بازداشت كند. گفتني است كه معترضان علاوه بر آتش زدن يك دستگاه خودروي پليس، برخي تظاهرات‌كنندگان به خودروهاي شخصي نيز آسيب رساندند و به سوي پليس سنگ و بطري پرتاب كردند. پليس نيز با شليك گاز اشك‌آور تلاش كرد تا آنان را متفرق سازد.
طي روزهاي گذشته در پي اعلام حكم هيات منصفه عالي دادگاه سن لوئيس مبني بر اينكه دارن ويلسون، مامور پليسي كه مايكل براون ۱۸ ساله را در ماه آگوست كشته بود محاكمه نخواهد شد، ناآرامي‌ها در فرگوسن آغاز شده است. جي نيكسون، فرماندار ايالت ميسوري مي‌گويد: اجازه نمي‌دهد كه حوادث اخير در شهر فرگوسن تكرار شود. باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا نيز در سخناني در شيكاگو گفت كه رفتار مخرب و اعمال مجرمانه طي ناآرامي‌ها هيچ توجيهي ندارد و مسببان بايد تحت پيگرد قرار گيرند.

 

واكنش دبيركل سازمان ملل درباره اعتراض‌ها در فرگوسن

به گزارش رويترز، استفان دوجاريك، سخنگوي بان كي مون، دبيركل سازمان ملل اعلام كرد كه بان كي مون از تمامي افراد در فرگوسن و سراسر امريكا كه احساس مي‌كنند تصميم‌ هيات منصفه دادگاهي در امريكا در تبرئه «دارن ويلسون»، افسر قاتل «مايكل براون»، نوجوان سياهپوست درست نبوده، خواست تا از خشونت اجتناب كرده و به صورت صلح‌آميز دست به راهپيمايي بزنند. بان كي مون همچنين از عوامل اعمال قانون و افسران پليس خواست تا از حقوق شهروندان امريكايي كه به صورت صلح‌آميز راهپيمايي مي‌كنند دفاع كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون