• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3118 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۶ آذر

بن بست ديپلماتيك در بحران اوكراين


تلاش‌هاي ديپلماتيك براي پايان دادن به ناآرامي‌هاي شش‌ماهه در اوكراين به
بن بست خورده و سازمان ملل تخمين مي‌زند كه در اين ناآرامي‌ها تاكنون 4300 تن كشته شده‌اند و با وجود مخالفت اروپايي‌ها اوكراين ساخت ديواري به طول 2 هزار و 300 كيلومتر در منطقه مرزي بين اين كشور و روسيه را آغاز كرده است. همه شواهد از تشديد شرايط امنيتي در شرق اوكراين خبر مي‌دهد.
به گزارش رويترز، سخنگوي ژنرال فيليپ بريدلاو، فرمانده نيروهاي امريكايي در اروپا و نيز فرمانده نظامي ارشد ناتو با هدف بحث و رايزني با رهبران نظامي و سياسي ارشد اوكراين، به كي‌يف سفر كرده است. به گفته سخنگوي ژنرال بريدلاو گفت‌وگو در خصوص اوضاع امنيتي در شرق اوكراين، حمايت امريكا و اصلاحات در بخش دفاعي محور مذاكرات اين مقام امريكايي با طرف‌هاي اوكرايني خواهد بود.
در همين حال يك منبع نظامي تاكيد كرده، كمك‌هاي امريكا كه درباره آن مذاكره خواهد شد به كمك غير كشنده محدود مي‌شود كه شامل جليقه و وسايل ديد در شب مي‌شود و طبق اعلام قبلي اين كمك‌ها شامل سلاح نيست. پيش از اين خبر ارسال احتمالي سلاح‌هاي كشنده از امريكا به اوكراين موجب واكنش روسيه شده بود.
اين در حالي است كه همزمان با اعلام برگزاري همه‌پرسي در اوكراين درباره پيوستن به ناتو واكنش‌ها نسبت به اين مساله افزيش يافته است. مسكو كه بروكسل را طرف خود مي‌داند شديدا نسبت به پيوستن احتمالي اوكراين به ناتو اعتراض كرده است. روسيه كه از سوي ناتو به حمايت از جدايي طلبان روس‌گرا متهم مي‌شود، شديدا مخالف توسعه پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) به شرق است و هشدار مي‌دهد اين اتفاق موجب تشديد تنش‌ها مي‌شود.
از سوي ديگر همزمان جدايي طلبان حامي روسيه در شرق اوكراين خواستار برگزاري نشست فوق‌العاده شوراي امنيت سازمان ملل با هدف تاييد اعزام نيروهاي صلح بان بين‌المللي به مناطق تحت درگير شرق اين كشور شده‌اند. به گزارش يورو نيوز، مقامات جمهوري خودخوانده دونتسك اعلام كرده‌اند كه به دنبال اين هستند تا حضور نيروهاي صلح بان بين‌المللي از جمله نيروهاي صلح بان روسيه براي كنترل نحوه اجراي توافقنامه‌هاي فعلي و همچنين كمك به بهبود اوضاع در شرق اين كشور مورد تاييد شوراي امنيت سازمان ملل قرار گيرد.
اما دولت كي‌يف در گزارشي جديد درباره ارسال محموله جديد تسليحاتي روسي به مناطق شرقي تحت كنترل مخالفان از نقض آتش‌بس پنجم  سپتامبر 2014 در مينسك ميان مخالفان دولت كي‌يف و مقام‌هاي اوكرايني خبر داده است.
به نظر مي‌رسد اوكراين از راهبرد پيوستن به ناتو و ساختار غربي به دنبال نوسازي اقتصادي به وسيله كمك مالي و تجهيزاتي غرب و افزايش ضريب امنيت خود است. اما تمايل اوكراين براي پيوستن به ناتو با مخالفت برخي از اعضاي اين پيمان نيز مواجه شده است. فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان در اظهارنظري گفته است: اصلا واقع‌گرايانه نيست كه اوكراين در آينده عضوي از اتحاديه اروپا شود چرا كه مدرنيزاسيون اقتصادي و سياسي در اين كشور پروژه‌يي براي چند نسل آينده است. وي همچنين تاكيد كرده كه كي‌يف بايد اصلاحاتي را براي مبارزه با فساد و سوءمديريت اقتصادي معرفي كرده و فورا اجراي آن را آغاز كند چرا كه زماني براي از دست دادن وجود ندارد. وزير خارجه آلمان گفته ممكن است كه ناتو در آينده با اوكراين همكاري داشته باشد اما اعطاي عضويت به اوكراين اقدامي مناسب نيست. ميلوش زمان، رييس‌جمهوري چك نيز تاكيد كرده اوكراين بايد بي‌طرف باقي بماند. همزمان صندوق بين‌المللي پول از ركود و رشد شديدا منفي اقتصاد اوكراين خبر مي‌دهد.
طرف‌هاي اروپايي و امريكايي خواستار ايفاي نقش روسيه در بازگرداندن آتش بس دايمي به اوكراين هستند. آنجلا مركل صدر اعظم آلمان در اظهارنظري جديد بار ديگر با ضروري خواندن ادامه تحريم‌ها عليه روسيه، اعمال فشار عليه اين كشور را عاملي دانست كه مسكو را وادار خواهد كرد تا براي شركت در حل بحران كنوني شرق اوكراين تلاش بيشتري از خود نشان بدهد.

 

فرانسه تحويل ناو جنگي به روسيه را معلق كرد

فرانسه تحويل يك ناو هليكوپتربر به ارتش روسيه را تا اطلاع ثانوي معلق كرده است. فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه ادامه ناآرامي‌ها در شرق اوكراين را كه به حمايت روسيه از جدايي طلبان نسبت داده مي‌شود علت اين تصميم اعلام كرد. ولاديووستوك اولين فروند از دو دستگاه كشتي آبي- خاكي است كه روسيه ساخت آن را در قراردادي به ارزش 6/1 ميليارد دلار به فرانسه سفارش داده بود. نيكلا ساركوزي، رييس‌جمهور وقت فرانسه در سال ۲۰۱۱ هنگام امضاي آن قرارداد گفت مشهود است كه جنگ سرد پايان يافته است. ولاديووستوك قرار بود اواسط ماه نوامبر تحويل داده شود و دومي به نام سواستوپول قرار است اواخر سال آينده در اختيار روسيه قرار گيرد. فرانسه در ماه سپتامبر تصميم گرفت از تحويل كشتي اول خودداري كند كه تحت فشار متحدان غربي‌اش بود. اين كشتي ۲۱ هزار تني آبي خاكي توانايي حمل ۱۶ هليكوپتر را دارد. با اين حال فرانسه علاقه‌يي به تعليق قرارداد با روسيه نداشت زيرا هزينه حقوقي نقض آن را زياد مي‌دانست. يوري بوريسوف، معاون وزارت دفاع روسيه در واكنش به موضع اخير فرانسه در گفت‌وگو با خبرگزاري ريانووستي گفت كه نيروي دريايي همچنان به مفاد قرارداد پايبند است. به گزارش رسانه‌هاي فرانسوي از لحاظ نظري فرانسه مي‌تواند با پرداخت جريمه و بازگرداندن پيش‌پرداخت قرارداد را لغو كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون