• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3118 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۶ آذر

واكنش‌هاي گسترده به هتك حرمت روحاني شيعه

شيعيان بحرين، يك صدا عليه آل خليفه شدند

پس از هتك حرمت به خانه روحاني شيعه، شيخ عيسي قاسم، موج عظيمي از واكنش‌ها و اعتراض‌ها را عليه رژيم حاكم بحرين در پي داشته است. در اقدامي كه مردم شيعه بحرين در واكنش به اين هتك حرمت نشان دادند به خانه شيخ عيسي قاسم رفتند و در جلوي آن تحصن كردند تا اعتراض خود را نسبت به رفتارهاي وقيحانه رژيم آل‌خليفه نشان دهند. در اين بين برخي روحانيون شيعه نيز با همراه داشتن عكس‌هاي شيخ عيسي قاسم مردم را در اين تحصن همراهي كردند. مجيد ميلاد يكي از رهبران جمعيت وفاق از گروه‌هاي مخالف رژيم آل‌خليفه در اين تحصن اعلام كرد كه اقدام رژيم آل‌خليفه در حمله به منزل اين روحاني عاليقدر، جنايت و حماقتي آشكار و نشانه بحران اخلاقي و سياسي رژيم است. وي همچنين افزود كه هيچ بيانيه‌يي از سوي رژيم حاكم در اين زمينه صادر نشده و حتي اگر صادر شود غير قابل قبول است چون با توجه به مقام شيخ عيسي در بحرين و جهان اسلام حمله به منزل وي در واقع حمله به مردم است. پيش از اين نيز شيخ علي سلمان، دبيركل جنبش وفاق بحرين، پادشاه اين كشور را شخصا مسوول هر‌گونه حمله به منزل شيخ عيسي دانسته بود.
از سوي ديگر شامگاه سه‌شنبه نيز مردم بحرين ضمن برپايي تظاهرات در منطقه دراز واقع در غرب منامه، حمله نيروهاي امنيتي رژيم آل‌خليفه به منزل مسكوني آيت‌الله شيخ عيسي قاسم، رهبر شيعيان اين كشور را محكوم كردند. اين تظاهرات در حالي صورت گرفت كه نيروهاي امنيتي براي ممانعت از تجمع بيشتر معترضان، خيابان بديع در منطقه دراز را مسدود كردند.
در اقدامي ديگر جمعيت دموكراتيك آحاد ملت بحرين از ملت بحرين خواست تا براي اعلام همبستگي با آيت‌الله عيسي قاسم پشت سر وي نماز را اقامه كنند تا بر اين نكته تاكيد شود كه وي تنها نيست. در همين راستا نيز صدها نمازگزار براي تاكيد بر حمايت خود از رهبران روحاني بحرين، نماز جماعت در مسجد امام صادق (ع) منطقه الدراز را به امامت آيت‌الله عيسي قاسم اقامه كردند.

 واكنش‌ها

حمله به خانه شيخ عيسي قاسم با واكنش‌هاي فراواني روبه‌رو و موجب شد گروه‌ها و شخصيت‌هاي بحريني به اين اقدام رژيم آل‌خليفه در سخنان و بيانيه‌هايي واكنش نشان دادند. در نخستين واكنش‌ها علاوه بر حزب شيعه وفاق، انجمن حقوق بشر بحرين اعلام كرد كه رژيم آل‌خليفه را مسوول اقدامات صورت گرفته عليه جان مرجع ديني شيعيان بحرين و جايگاه ديني و ملي وي دانست. اين دومين بار است كه منزل اين شخصيت ديني والامقام بحرين مورد تعدي و تجاوز قرار مي‌گيرد. از سوي ديگر ائتلاف 14 فوريه بحرين نيز يورش به منزل اين روحاني برجسته بحريني را يكي از اقدامات احمقانه حساب نشده رژيم آل‌خليفه برشمرد. همچنين علامه سيد عبدالله غريفي، روحاني سرشناس بحريني نيز با صدور بيانيه‌يي اين اقدام تجاوزكارانه رژيم آل‌خليفه را محكوم كرده و آن را تجاوز عليه تمام ملت برشمرد. وي در ادامه افزود: اين جنايت وجدان تمامي انسان‌هاي غيور در بحرين را به لرزه درآورده است. همچنين سيدجواد وداعي يكي ديگر از روحانيون برجسته بحرين نيز هتك حرمت به منزل آيت‌الله عيسي قاسم از سوي دژخيمان رژيم آل‌خليفه را يك اقدام تجاوزكارانه بزدلانه توصيف كرد. شوراي اسلامي روحانيون بحرين نيز يورش به منزل آيت‌الله عيسي قاسم را يك اقدام زشت و ناپسند برشمرده و اعلام كرد: اين شورا به‌شدت از روحانيون بحرين حمايت خواهد كرد و مشت آهنين رژيم آل‌خليفه ما را نمي‌ترساند و ما تا ابد پشت سر رهبران خود باقي خواهيم ماند.

حمله، چرا انجام شد؟

حمله نيروهاي آل‌خليفه در سحرگاه سه‌شنبه به‌طور ناگهاني به خانه شيخ عيسي قاسم صورت گرفت و اين حمله در حالي رخ داد كه بحرين روز دوشنبه شاهد برگزاري انتخابات پارلماني بود و حكومت اين كشور اعلام كرد كه اين انتخابات نماد دموكراسي در بحرين است و حضور مردم در انتخابات را بي‌سابقه خوانده بود در حالي كه شيعيان بحرين انتخابات را تحريم كرده بودند و در پاي صندوق‌هاي راي حاضر نشدند. اما سوال اصلي اينجاست كه چرا رژيم آل‌خليفه دست به چنين اقدامي زده است؟ نكته‌يي كه در اين بين وجود دارد پس از آغاز اعتراض‌هاي مردمي بحرين در سال 2011 كه با سركوب شديد رژيم آل‌خليفه در بحرين روبه‌رو شد، حكومت اين كشور زير فشارهاي داخلي و بين‌المللي وعده داد تا اصلاحاتي را در حوزه‌هاي سياسي انجام دهد اما در اين مدت فشارها به رهبران مخالفان اين كشور ادامه داشت و بسياري از رهبران مخالفان در زندان حضور داشتند و بسياري از قوانين حقوق بشري در اين كشور رعايت نمي‌شد. با اين حال حكومت بحرين سعي كرد با نمايشي از دموكراسي سايه اين موضوع را از سر خود بردارد و با ناديده خواسته شيعيان انتخاباتي را بدون حضور مخالفان حكومت برگزار كرد اما اگرچه شواهد حاكي از اين موضوع است كه انتخابات كم فروغ‌تر از هرزمان ديگري در اين كشور برگزار شده اما حكومت اين كشور معتقد است كه انتخابات با مشاركتي بالاي 60 درصد روبه‌رو بوده است. با اين وجود به نظر مي‌رسد حكومت بحرين با اين اقدام خود قصد دارد شيعيان اين كشور را روز‌به‌روز از صحنه سياسي اين كشور دور كند و عملا با حمله به خانه شيخ عيسي قاسم نشان داد كه مي‌خواهد شيعيان اين كشور را تحريك كند و پس از گذشت چند سال از اعتراض‌ها واكنش‌ها به اين اقدام را بسنجد اما با واكنشي كه شيعيان بحرين به نمايش گذاشتند نشان دادند كه بيش از گذشته از رهبران ديني و سياسي خود حمايت مي‌كنند و حكومت بحرين نمي‌تواند به سادگي براي خروج شيعيان از صحنه سياسي اين كشور برنامه‌ريزي كند.

 

واكنش ايران و حزب‌الله

مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در واكنش به هتك حرمت خانه شيخ عيسي قاسم اعلام كرد: بي‌حرمتي به نمادهاي مذهبي و اهانت به رهبران و علماي ديني مورد علاقه مردم از رويكردهاي شكست خورده امنيتي و طايفه‌يي دولت بحرين در مقابله با اعتراض‌هاي مسالمت‌آميز مردم آن كشور حكايت دارد. وي افزود: انتظار مي‌رود مقام‌هاي بحرين ضمن محترم شمردن جايگاه شامخ روحانيت و مرجعيت در آن كشور، مرتكبين اين اقدام غير قابل قبول را تحت تعقيب و مجازات قرار دهند. حزب‌الله لبنان نيز با صدور بيانيه‌يي اقدام تجاوزكارانه مقامات بحرين به منزل آيت‌الله عيسي قاسم به عنوان نماد ملي اسلامي اين كشور را به‌شدت محكوم كرد. حزب‌الله بار ديگر بر ايستادگي خود در كنار ملت بحرين در مبارزه‌اش براي احقاق حقوق خويش تاكيد كرد.

 

شيخ عيسي قاسم كيست؟

شيخ عيسي قاسم 77 ساله برجسته‌ترين عالم ديني شيعه در اين كشور به حساب مي‌آيد كه از محبوبيت بسيار بالايي ميان شيعيان بحرين برخوردار است. وي در سال 1317 در منطقه دراز بحرين متولد شد، وي دوران تحصيل ابتدايي خودش را در شهر محل تولدش گذراند و در سال 1341براي يادگيري علوم ديني راهي نجف اشرف شد و در محضر شهيد آيت‌الله محمد باقر صدر آموزش ديد. وي پس از دفاع مقدس به ايران آمد و از محضر مرحوم آيت‌الله فاضل لنكراني و محمود هاشمي شاهرودي استفاده كرد. وي در سال 1379 به زادگاه خود يعني بحرين بازگشت اما وي پس از آغاز انقلاب مردم اين كشور نامش بيش از هر زمان ديگري بر سر زبان‌ها افتاد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون