• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

سخنگوي دولت خبر داد

اتهام بقايي فعلا قابل گفتن نيست

گروه سياسي| خبر «بازداشت بقايي»، دولتمردي از ساليان نه‌چندان دور پا به هيات دولت يازدهم گذاشت. بازداشتي كه خيلي بي‌سروصدا انجام شد و خيلي پرسر و صدا خبري شد، يك احتمال را به همراه داشت؛ شكايت دولت فعلي. نشست خبري سخنگوي دولت كه تنها يك روز بعد از انتشار خبر بازداشت معاون اجرايي دولت دهم تشكيل شد، محملي براي دستيابي به جزييات بيشتر اين خبر بود؛ خبري كه تنها در يك جمله از سوي معاون اول قوه قضاييه اعلام و ديروز هم به سوال اصلي اكثر خبرنگاران تبديل شده بود اما پاسخ نوبخت نيز همان است كه از سوي سخنگوي دستگاه قضا بيان شد: «اتهامي كه اكنون قابل گفتن نيست و اينكه به كدام سبب چنين قراري صادر شده است در صورت تشخيص دستگاه قضايي اعلام خواهد شد». سوالي كه مقدمات طرح مسائلي ديگر را نيز فراهم كرد. موضوعاتي كه رسانه‌اي نشدن آنها را ديگر نمي‌توان دليل كم‌اهميت بودن آنها دانست بلكه بايد آن را در قانونمداري دولت يازدهم خلاصه كرد. آنچه در سخنان ديروز نوبخت عيان بود پيگيري‌هاي اين دولت در مورد تخلفات دولت گذشته است؛ پيگيري‌هاي قانوني‌اي كه به دور از رسانه‌اي كردن از سوي دولت يازدهم صورت گرفت، گويي در نخستين اقدام دامان بقايي را گرفته است. هرچند نوبخت بازهم اصرار دارد كه اجازه دهيم قوه قضاييه موارد مختلف اتهامي را اطلاع‌رساني كند، اما از اسنادي هم ياد مي‌كند كه سند تخلفات دولت گذشته است؛ اسنادي كه با روي كار آمدن دولتي قانونمدار بدون هرگونه تشويشي در فضاي سياسي كشور از طريق معاونت حقوقي رياست‌جمهوري در حال پيگيري است و انتظاري كه براي به نتيجه رسيدن اقدامات دستگاه قضايي كشيده مي‌شود. اخلالگري‌ها در مراسم سالگرد ارتحال امام و در حين سخنراني رييس‌جمهور از ديگر سوالاتي بود كه پا به نشست خبري ديروز گذاشت اما سخنگوي دولت در پاسخ به اين سوال نيز گفت: «اينكه از سوي دولت شكايتي تنظيم شده باشد تا اين لحظه اطلاع رسمي ندارم اما اگر بود حتما اطلاع‌رساني انجام مي‌شود». در ادامه اين نشست، بحث ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و از آن مهم‌تر انتشار بيانيه‌اي از سوي گروهي كه اعلام كردند در روز بازي ايران و امريكا راهپيمايي خواهند داشت نيز با پاسخ قاطعي از سوي سخنگوي دولت مواجه شد. آنجا كه محمدباقر نوبخت تاكيد مي‌كند كه «قطعا دولت چنين اجازه‌اي نمي‌دهد و اگر برخلاف اجازه دولت نيز بخواهند اقدام كنند انتظار اين است كه قوه قضاييه با قانون‌شكنان برخورد جدي داشته باشد.»
گزيده پاسخ‌هاي محمدباقر نوبخت به سوالات خبرنگاران در نشست خبري هفتگي روز گذشته در ادامه مي‌آيد:
 درباره پيگيري دولت يازدهم براي تخلفات يا اقدامات غيرقانوني كه در دولت گذشته اتفاق افتاد، بايد بگويم دولت با شروع به كار خود و اسنادي كه در اختيار داشت برخي تخلفات از قانون را مشاهده كرد. مرجعي كه مي‌تواند نهايتا تاييد كند رفتار دولت قبلي خلاف قانون محسوب مي‌شود يا خير، مرجع قضايي است. با توجه به اينكه افراد متخلف خودشان نيستند تا دفاعي از خود داشته باشند معاونت حقوقي رياست‌جمهوري طرح دعوا در مرجع قضايي داشته و هم‌اكنون منتظريم تا مرجع محترم قضايي نسبت به پرونده‌هايي كه درباره دولت قبل وجود داشته اقدام كند كه درحال اقدام است. مرجع قضايي راجع به اين پرونده‌ها كه در دولت يازدهم به قوه قضاييه ارسال شد و نيز پرونده‌هايي كه از پيش، قوه قضاييه در مورد دولت قبل داشت، در حال اقدام است.
 در مورد دستگيري آقاي بقايي، سخنگوي قوه قضاييه اعلام كرد كه اتهام وي اكنون قابل گفتن نيست و اينكه به كدام سبب چنين قراري صادر شده حتما هرگاه قوه قضاييه تشخيص دهد كه بگويد آن را اعلام خواهد كرد. دولت يازدهم نسبت به تخلفات دولت گذشته بدون رسانه‌اي كردن و براي اينكه فضاي مطبوعاتي درباره آن تشكيل نشود، قانون را از طريق مجاري خود دنبال كرد و آن را چندان اطلاع‌رساني نكرد. مواردي كه در مورد آقاي بقايي مطرح است كه اجازه دهيم قوه قضاييه، خود موارد اتهامي مختلفي را كه وجود دارد اطلاع‌رساني كند اما دولت در جايگاه قانوني خود براي ارجاع اين اسناد به قوه قضاييه قبلا اقدام كرده بود.
 مجلس شوراي اسلامي از پيش طرحي را در زمينه احزاب در حال رسيدگي داشت و دولت هم در حين رسيدگي و پس از اينكه به مجلس پيوست، نظرات كارشناسي خود را در جلسات مختلف بيان كرد كه بخشي از آنها پذيرفته شد و بخشي ديگر در كميسيون‌هاي مجلس تصويب نشد بنابراين اين، لايحه نبود بلكه طرح بود.
  بايد قبول كنيم تحريم‌ها باعث شده بخشي از منابع ما با وجود فروش نفت به كشور وارد نشود و نتوانيم از منابع خود به دليل تحريم‌هاي نفتي و بانك مركزي استفاده كنيم بنابراين هنگامي كه سرمايه‌گذاري كافي در محيط زيست انجام نشود آثار سوئي خواهد داشت و كشورهايي كه در اين تحريم ظالمانه نقش داشته‌اند مقصر هستند و تاريخ به طور حتم روزي آنها را محاكمه خواهد كرد.
 درباره حاشيه‌هاي مراسم ارتحال حضرت امام(ره)، شما خود ناظر و شاهد بوديد. اما اينكه از سوي دولت شكايتي تنظيم شده باشد تا اين لحظه اطلاع رسمي ندارم كه اين شكايت انجام شده است يا خير اما اگر بود حتما اطلاع‌رساني انجام مي‌شود.
 در ماه مبارك رمضان تغيير ساعت كاري نداريم اما كاركنان دولت اين حق را دارند كه از مرخصي ساعتي استفاده كنند.
 خبررساني درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها از سوي معاونت رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده انجام شد و قطعا بايد يك مسيري را طي كند كه اقدام مي‌شود. حتي اگر لازم باشد كه خانم مولاوردي توضيحات بيشتري را در اين زمينه ارايه دهد به دليل اينكه وي موضوع را پيگيري مي‌كند از وي خواهم خواست كه اين هفته مصاحبه تكميلي داشته و به رسانه‌ها اطلاع‌رساني شود.
  ما همچنان مثل گذشته يارانه نان را پرداخت خواهيم كرد. اين مصوبه فقط اجازه داد يك اصلاح قيمت براي نانواها انجام و 20 درصد هم آزادپزي شود. دولت هيچ تصميم جديدي در اين خصوص ندارد و رييس‌جمهوري هم هيچ تغييراتي را نپذيرفته است.
  در اقتصاد، حجم نقدينگي يك بحث و رشد نقدينگي بحثي ديگر است. ما طي سال‌هاي گذشته توانستيم بر رشد نقدينگي كنترل نسبي ايجاد كنيم كما اينكه نرخ تورم را به زير 15 درصد كاهش داديم.
 اگر به مسائل تحريم بي‌توجهي كنيم ظلم كرده‌ايم. تحريم، اين ملت را از منابع خود محروم كرده است و ما نخستين كاري كه بايد انجام دهيم رفع ظلم است. بنابراين همه مساعي ما در راستاي اين است كه بتوانيم خدمت‌رساني بهتر و بيشتري به مردم خوب‌مان داشته باشيم. البته گاهي موارد هم در شرايطي قرار مي‌گيريم كه انتخاب‌هاي ما بين خوب و خوب‌تر نيست، ناچاريم. آيا يارانه دهيم بنزين ارزان‌تر به دست مردم برسد كه مي‌تواند مصرف را افزايش دهد يا تاثيري روي محيط زيست داشته باشد يا در بخشي قاچاق را توجيه كند يا آن يارانه را معطوف به سلامت مردم كنيم، بايد انتخاب كنيم و ما تلاش مي‌كنيم اقدام واقع بينانه را انجام دهيم.
 حرف سازمان تامين اجتماعي درست است كه مطالبات فراواني از دولت در سال‌هاي گذشته داشته است گرچه با توجه به محدوديت منابع بخشي از اين بدهي‌ها پرداخت شده اما مبلغش قابل توجه نيست. ما هر ماه از خزانه، حقوق شاغلان را پرداخت مي‌كنيم.
 پرونده بابك زنجاني كه مفتوح و در حال رسيدگي است و اينكه آيا چيزي واصل شده يا خير بايد بگويم بله، بخشي از دارايي‌هاي آنها در اختيار وزارت نفت قرار گرفته است. وزير نفت گزارش داد كه بخشي از اين دارايي‌ها به صورت تمليك در اختيار دولت قرار گرفت و اميدواريم ان‌شاءالله هرچه سريع‌تر اين پرونده هم مسير خود را طي كند.
 در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها حضور بانوان و انتشار بيانيه‌اي از سوي گروهي كه اعلام كردند در روز بازي ايران و امريكا راهپيمايي خواهند داشت، قطعا دولت چنين اجازه‌اي نمي‌دهد و اگر برخلاف اجازه دولت نيز بخواهند اقدام كنند انتظار اين است كه قوه قضاييه با قانون شكنان برخورد جدي داشته باشد.
  شكايت ايران از دو مامور خاطي سعودي انجام شده و در حال پيگيري است  و هنوز هيچ نتيجه رسمي از سوي آنها به وزارت خارجه ايران منعكس نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون