• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده تاكيد كرد

حضور زنان در ورزشگاه‌ها در انتظار ابلاغ

 اعتماد| معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده از تلاش براي ثبت روز جهاني مبارزه با كار كودكان در تقويم ملي كشور خبر داد. شهيندخت مولاوردي كه به بازديد از نمايشگاه عكس، نقاشي و كاردستي كودكان كار و زيست‌هاي متفاوت رفته بود اعلام كرد كه تلاش مي‌كند روز مبارزه با كار كودكان را به عنوان يكي از مناسبت‌هاي ملي در تقويم كشور ثبت كند.
مولاوردي با ابراز خوشحالي از حضور در جمع فعالان حقوق كودك گفت: «روز مبارزه با كار كودك» يادآور آن است كه هيچ ‌كودكي نبايد مجبور به كار كردن باشد و كودكان براي ساختن آينده‌اي بهتر، بايد به تحصيل، آموزش، شادي و نشاط بپردازند. مولاوردي با اشاره به اينكه وزارتخانه‌هاي متعددي در مورد كار كودكان مسوول هستند، به گزارش‌ها و اقداماتي كه معاونت امور زنان و خانواده در اين عرصه انجام داده، پرداخت و گفت: اين معاونت به عنوان عضوي از مرجع ملي حقوق كودك سعي كرده حضور فعالي در اين زمينه داشته باشد. البته آمار دقيقي در مورد كودكان كار در كشور وجود ندارد اما براي انجام برنامه‌ريزي دقيق ما نياز به آمار دقيقي در مورد كودكان كار داريم. مولاوردي در مورد تفاهمنامه‌اي كه با وزارت راه و شهرسازي براي توانمندسازي زنان در سكونتگاه‌هاي غيررسمي انجام گرفته است، خاطرنشان كرد: اين تفاهمنامه قطعا براي كودكان كار هم خواهد بود و موافقتنامه اجرايي را به امضا خواهيم رساند و برنامه مشخصي بايد با مشاركت وزارت راه و شهرسازي به اجرا در بيايد. در پي اين خبر فرشيد يزداني، فعال حقوق كودكان در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن مثبت دانستن اين اقدام گفت: «يكي از موضوعات مهم در حوزه كودكان اين بوده كه كار كودكان براي سياستگذاران و برنامه‌ريزان تبديل به يك مساله شود. ثبت مناسبت ملي مبارزه با كار كودكان در تقويم رسمي كشور مي‌تواند كمك كند كه موضوع كار كودكان هر ساله براي برنامه‌ريزان كشور يادآوري شود و به ياد بياورند كه بايد براي ساماندهي اين آسيب اجتماعي برنامه داشته باشند. همچنين به عمومي شدن اهميت توجه به كار كودكان و كودكان كار كمك خواهد كرد.»
يزداني افزود: «به نظر من اين اتفاق مثبت است اما نبايد انتظار داشت كه حتي با ثبت مناسبت مبارزه با كار كودكان در تقويم كشور هم مساله حل شود. كار كودكان در كشور ما وجود دارد و اگرچه آمار مشخصي از تعداد كودكان كار وجود ندارد اما قطعا تعداد كودكاني كه در كارگاه‌هاي خانگي و زيرزميني و پنهان به كار گمارده مي‌شوند بسيار بيشتر از كودكاني است كه در سطح خيابان به عنوان كودكان كار مي‌بينيم. و اين كودكان شاغل در كارگاه‌هاي پنهان از ديد بازرسان اداره كار پنهان مي‌مانند و كافي است پوسته بازارهاي بزرگ تهران مثل بازار شوش و مولوي را بشكافيم تا ببينيم كه چه تعداد كودك در كارگاه‌هاي خانگي مشغول كار هستند و اتفاقا، انتظار اين است كه در كنار تلاش براي ثبت مناسبت مبارزه با كار كودكان در تقويم كشور، به سمت اقدامات عملي براي كمك به اين كودكان كه قطعا دچار آسيب‌هاي بيشتري خواهند شد گام‌ برداريم.»مولاوردي همچنين روز گذشته در پاسخ به ايلنا درباره قطعي شدن حضور تماشاگران زن در سالن واليبال براي بازي روز 29 خرداد گفت: اين مصوبه بايد توسط وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شود. وي در پاسخ به اينكه در بين جامعه زنان اين مطالبه وجود دارد كه شما به عنوان معاون رييس‌جمهور در كنار ديگر زنان براي ديدن مسابقه واليبال در ورزشگاه حضور پيدا كنيد، اظهار كرد: هنوز در مورد اين مساله تصميم‌ قطعي نگرفته‌ام. طي روزهاي گذشته، معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود كه صورتجلسه ورود زنان به سالن‌هاي واليبال در جلسات وزارت كشور و توسط نمايندگان نيروي انتظامي، وزارت كشور و وزارت ورزش و جوانان امضا شده و در انتظار ابلاغ وزير ورزش و جوانان است. اما سردار سعيد منتظر‌المهدي، سخنگو و معاون اجتماعي ناجا دو روز قبل در نخستين نشست خبري خود اعلام كرد كه «تاكنون هيچ ابلاغي درباره حضور بانوان در استاديوم‌هاي ورزشي چه در زمينه واليبال و چه در زمينه ورزش بسكتبال اعلام نشده است. وزارت ورزش، وزارت كشور و نيروي انتظامي سه هسته اصلي تصميم‌گيري در اين زمينه هستند و وزارت كشور كه مرجع رسمي است تاكنون هيچ ابلاغي صادر نكرده و چون ابلاغيه‌اي به دست ما نرسيده، در نتيجه همچنان از حضور بانوان در سالن‌هاي ورزشي خودداري مي‌شود. اما اگر ابلاغ صورت گيرد، نيروي انتظامي امنيت لازم را برقرار مي‌كند.»در عين حال طي روزهاي گذشته گروه انصار حزب‌الله و حوزه علميه «ايرواني» هم با انتشار فراخواني كه در سطح شهر تهران و شبكه‌هاي اجتماعي توزيع شده، از نيرو‌هاي حزب‌الله دعوت كرده‌اند كه روز 29 خرداد همزمان با مسابقه واليبال تيم ملي و حضور احتمالي زنان در ورزشگاه آزادي حضور داشته باشند تا مانع از ورود زنان به اين ورزشگاه 12 هزار نفري و تماشاي رقابت تيم واليبال شوند. آنها هدف از انتشار و توزيع اين فراخوان را مقابله و رويارويي با حضور زنان در ورزشگاه و نهي از منكر مسوولان وزارت ورزش و جوانان دانسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون