• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش اعلام وصول شد

سايه استيضاح بر سر فاني

سخنگوي كميسيون آموزش مجلس: عملكرد وزير را قوي تلقي نمي‌كنم / عضو كانون صنفي معلمان ايران: چرا حرفي از استيضاح وزير پيشين نبود؟

  زهرا چوپانكاره  / «هيات رييسه محترم مجلس شوراي اسلامي، با سلام و احترام، به استناد ماده 222 و 223 آيين‌نامه داخلي مجلس و در اجراي اصل 89 قانون اساسي بدين وسيله طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش برادر گرامي جناب آقاي دكتر فاني با 64 امضا تقديم مي‌گردد». آنچه در اواخر سال 93 در حد زمزمه و تجمع برخي نمايندگان در برابر جايگاه هيات رييسه مجلس بود، حالا دارد به وقوع مي‌پيوندد؛ هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي پيش از پايان نشست علني صبح ديروز پارلمان، طرح استيضاح علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش را اعلام وصول كرد. فاني بهمن ماه سال گذشته چند روز پس از دريافت دومين كارت زرد از مجلس در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص احتمال استيضاح خود گفته بود: « استيضاح نگراني ندارد.» حالا عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي در خصوص زمان جلسه استيضاح اعلام كرده است: «جلسه استيضاح وزير آموزش و پرورش چهارشنبه هفته آينده 27 خرداد برگزار مي‌شود.» و دولت يازدهم هنوز يك سال از استيضاح و بركناري رضا فرجي دانا، وزير علوم وقت بايد دل‌نگران عضوي ديگر از كابينه خود باشد. رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي روز گذشته از استيضاح وزير سخن گفت و موضوعات مديريتي، انتصابات باندي و جناحي و استفاده از افرادي كه شايستگي لازم را ندارند، بخشي از موضوعات استيضاح وزير آموزش و پرورش عنوان كرد و البته افزود كه خودش از امضاكنندگان طرح نيست. محمد مهدي زاهدي گفت: «بنده از امضاكنندگان طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش نيستم، در مجموع طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش با 64 امضا توسط هيات رييسه مجلس اعلام وصول شد.»سخنگوي تازه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي هم از جمله كساني است كه مي‌گويد: نقشي در امضاي طرح استيضاح نداشته است، عبدالوحيد فياضي در گفت‌وگو با «اعتماد» تلاش دارد تا به عنوان سخنگو، نظري از سوي كميسيون در خصوص استيضاح ندهد اما به بخشي از متن نامه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «دلايلي كه در متن استيضاح آمده عبارتند از ناتواني وزير در جلب اعتماد عمومي و جامعه فرهنگيان، وضعيت وزارتخانه در جذب منابع مالي، بي‌توجهي به وضعيت فرهنگيان بازنشسته و. . . اما هنوز در كميسيون به صورت خاص در اين خصوص بحثي نشده و براي همين نمي‌توانم بگويم كه اعضا چه نظري در خصوص اين استيضاح دارند.» به گفته فياضي سواي از اين مورد خاص بحث‌هاي زيادي تاكنون در كميسيون آموزش در خصوص وزارت آموزش و پرورش و وزارت فاني مطرح بوده، او نهايتا در خصوص نظر كلي خود در مورد عملكرد وزير مي‌گويد: «عملكرد آقاي فاني را خيلي قوي تلقي نمي‌كنم.»
 انتقاد داريم اما استيضاح راه‌حل نيست
يكي از دلايلي كه در صدر فهرست عوامل استيضاح قرار دارد و سخنگوي كميسيون آموزش هم به آن اشاره كرد: «ناتواني وزير در جلب رضايت و اعتماد جامعه مهم آموزش و پرورش» است. در طول چندماهه اخير يكي از جمعيت‌هايي كه به نظر مي‌رسيد با اين بند از طرح استيضاح همسو هستند كانون صنفي معلمان ايران بود كه همزمان با معلمان سراسر كشور در تجمع‌هاي سكوت و جلسات اعتراضي فرهنگيان شركت داشتند و معتقد بودند كه خواسته‌هاي صنفي بايد به كانون توجه وزير تبديل شود اما حالا با انتشار خبر استيضاح به نظر مي‌رسد كه اعضاي اين كانون هم كمي غافلگير شده و راه‌حل مناسب براي حل مشكلات فرهنگيان را در عواملي غير از كوتاه كردن دست فاني از وزارت آموزش و پرورش مي‌دانند، يوسف رفاهيت، معلم و عضو كانون صنفي معلمان ايران در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «از ديد فعالان صنفي، در اينكه آقاي فاني به لحاظ مديريتي عملكرد ضعيفي داشته شكي نيست اما به لحاظ مقايسه‌اي ايشان بسيار بهتر از وزيري مثل آقاي حاجي بابايي عمل كرده و كارنامه‌اش تا همين حالا هم بسيار بيشتر از وزير قبل درخور توجه است.» رفاهيت با اشاره به اينكه بهتر بود وزير آموزش و پرورش در اين مدت ارتباط بيشتري با تشكل‌هاي صنفي و حرفه‌اي فرهنگيان برقرار مي‌كرد، مي‌گويد: «ايجاد پل ارتباطي قوي‌تر با فرهنگيان آن راه‌حلي است كه ما به جاي طرح استيضاح مي‌توانيم پيشنهاد دهيم، يك سري عملكردها بايد اصلاح شود اما قضيه استيضاح قضيه ديگري است، حرف ما اين است كه آقاي فاني با همه انتقادهايي كه به ايشان داريم بسيار بهتر از وزير قبلي عمل كرده است و با اين وجود در دوره قبل مجلس حرفي از استيضاح به ميان نياورده بود با وجود اينكه در دوره قبل وزارت آموزش و پرورش سياسي شد و استخدام‌هاي بدون ضابطه بسياري صورت گرفت اما الان با وجود اينكه يكي از موارد در طرح استيضاح نحوه انتصابات آقاي فاني است بايد منصفانه گفت كه مثلا در همدان مديركل آموزش و پرورش با مشورت تشكل‌ها منتصب شد و در بسياري استان‌هاي ديگر هم به همين ترتيب بوده است. » رفاهيت معتقد است كه طرح استيضاح قرار نيست مشكلات آموزش و پرورش را حل كند بلكه برخاسته از نظرات شخصي برخي نمايندگان خانه ملت است: «متاسفانه نيت برخي وكلاي مردم چندان خير نيست و با نزديكي به انتخابات مجلس شايد مي‌خواهند خود را دلسوز فرهنگيان جلوه دهند.»اميرعباس ميرزاخاني، هم از جمله معلماني است كه در مسائل آموزش و پرورش فعاليت دارد و استيضاح را راه برون رفت از مشكلات اين سازمان نمي‌داند: «آنچه در حال حاضر آموزش و پرورش را از گره كور مسائلش نجات مي‌دهد نه استيضاح بلكه تدبير و ايجاد فضاي تعامل، همدلي و همزباني ميان مجلس شوراي اسلامي و آموزش و پرورش است تا از اين رهگذر، آرامش نسبي در جامعه فرهنگيان حاكم شود.» ميرزاخاني هم معتقد است كه «براي بررسي كمي و كيفي فاني در دولت تدبير و اميد، نمايندگان مي‌بايست وضعيت آموزش و پرورش در قبل از تصدي ايشان بر مسووليت را با شرايط و اتفاقات پس از آن در ترازوي نقد منصفانه قرار دهند». از زمستان سال گذشته مي‌شد پيش‌بيني كرد كه سرانجام زمزمه‌هاي استيضاح كه هر دم بلندتر مي‌شدند سرانجام دامنگير وزير مي‌شوند. وزير دوكارته دولت روحاني حالا بدون نياز به سومين كارت زرد به مرحله آخر رسيده است. از روز گذشته كه خبر استيضاح رسيد انتظار مي‌رود كه وزير خودش را براي دفاع از عملكرد دو ساله‌اش در وزارت آموزش و پرورش آماده كند، هرچند فاني پيش از اين هم در دفاع از خودش در برابر كارت‌هاي زرد توفيقي به دست نياورده و نتوانسته بود از سد نارضايتي نمايندگان خانه ملت عبور كند، اين‌بار شايد حضور شخص روحاني در مجلس بتواند سايه استيضاح را از سر اين عضو كابينه كم كند. وزير آموزش و پرورش كه اتفاقا در نظرسنجي‌هاي معروف خبرگزاري‌ها در پايان سال گذشته هم در جدول محبوبيت اعضاي كابينه دولت يازدهم يكي از آخرين رده‌ها را به خود اختصاص داده بود، براي باقي ماندن در كابينه تدبير و اميد بايد بتواند در روز چهارشنبه آخرين تلاش‌هايش را براي كسب محبوبيت در ميان نمايندگان مجلس به خرج دهد.

 

  زهرا چوپانكاره  / «هيات رييسه محترم مجلس شوراي اسلامي، با سلام و احترام، به استناد ماده 222 و 223 آيين‌نامه داخلي مجلس و در اجراي اصل 89 قانون اساسي بدين وسيله طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش برادر گرامي جناب آقاي دكتر فاني با 64 امضا تقديم مي‌گردد». آنچه در اواخر سال 93 در حد زمزمه و تجمع برخي نمايندگان در برابر جايگاه هيات رييسه مجلس بود، حالا دارد به وقوع مي‌پيوندد؛ هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي پيش از پايان نشست علني صبح ديروز پارلمان، طرح استيضاح علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش را اعلام وصول كرد. فاني بهمن ماه سال گذشته چند روز پس از دريافت دومين كارت زرد از مجلس در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص احتمال استيضاح خود گفته بود: « استيضاح نگراني ندارد.» حالا عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي در خصوص زمان جلسه استيضاح اعلام كرده است: «جلسه استيضاح وزير آموزش و پرورش چهارشنبه هفته آينده 27 خرداد برگزار مي‌شود.» و دولت يازدهم هنوز يك سال از استيضاح و بركناري رضا فرجي دانا، وزير علوم وقت بايد دل‌نگران عضوي ديگر از كابينه خود باشد. رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي روز گذشته از استيضاح وزير سخن گفت و موضوعات مديريتي، انتصابات باندي و جناحي و استفاده از افرادي كه شايستگي لازم را ندارند، بخشي از موضوعات استيضاح وزير آموزش و پرورش عنوان كرد و البته افزود كه خودش از امضاكنندگان طرح نيست. محمد مهدي زاهدي گفت: «بنده از امضاكنندگان طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش نيستم، در مجموع طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش با 64 امضا توسط هيات رييسه مجلس اعلام وصول شد.»سخنگوي تازه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي هم از جمله كساني است كه مي‌گويد: نقشي در امضاي طرح استيضاح نداشته است، عبدالوحيد فياضي در گفت‌وگو با «اعتماد» تلاش دارد تا به عنوان سخنگو، نظري از سوي كميسيون در خصوص استيضاح ندهد اما به بخشي از متن نامه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «دلايلي كه در متن استيضاح آمده عبارتند از ناتواني وزير در جلب اعتماد عمومي و جامعه فرهنگيان، وضعيت وزارتخانه در جذب منابع مالي، بي‌توجهي به وضعيت فرهنگيان بازنشسته و. . . اما هنوز در كميسيون به صورت خاص در اين خصوص بحثي نشده و براي همين نمي‌توانم بگويم كه اعضا چه نظري در خصوص اين استيضاح دارند.» به گفته فياضي سواي از اين مورد خاص بحث‌هاي زيادي تاكنون در كميسيون آموزش در خصوص وزارت آموزش و پرورش و وزارت فاني مطرح بوده، او نهايتا در خصوص نظر كلي خود در مورد عملكرد وزير مي‌گويد: «عملكرد آقاي فاني را خيلي قوي تلقي نمي‌كنم.»
 انتقاد داريم اما استيضاح راه‌حل نيست
يكي از دلايلي كه در صدر فهرست عوامل استيضاح قرار دارد و سخنگوي كميسيون آموزش هم به آن اشاره كرد: «ناتواني وزير در جلب رضايت و اعتماد جامعه مهم آموزش و پرورش» است. در طول چندماهه اخير يكي از جمعيت‌هايي كه به نظر مي‌رسيد با اين بند از طرح استيضاح همسو هستند كانون صنفي معلمان ايران بود كه همزمان با معلمان سراسر كشور در تجمع‌هاي سكوت و جلسات اعتراضي فرهنگيان شركت داشتند و معتقد بودند كه خواسته‌هاي صنفي بايد به كانون توجه وزير تبديل شود اما حالا با انتشار خبر استيضاح به نظر مي‌رسد كه اعضاي اين كانون هم كمي غافلگير شده و راه‌حل مناسب براي حل مشكلات فرهنگيان را در عواملي غير از كوتاه كردن دست فاني از وزارت آموزش و پرورش مي‌دانند، يوسف رفاهيت، معلم و عضو كانون صنفي معلمان ايران در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «از ديد فعالان صنفي، در اينكه آقاي فاني به لحاظ مديريتي عملكرد ضعيفي داشته شكي نيست اما به لحاظ مقايسه‌اي ايشان بسيار بهتر از وزيري مثل آقاي حاجي بابايي عمل كرده و كارنامه‌اش تا همين حالا هم بسيار بيشتر از وزير قبل درخور توجه است.» رفاهيت با اشاره به اينكه بهتر بود وزير آموزش و پرورش در اين مدت ارتباط بيشتري با تشكل‌هاي صنفي و حرفه‌اي فرهنگيان برقرار مي‌كرد، مي‌گويد: «ايجاد پل ارتباطي قوي‌تر با فرهنگيان آن راه‌حلي است كه ما به جاي طرح استيضاح مي‌توانيم پيشنهاد دهيم، يك سري عملكردها بايد اصلاح شود اما قضيه استيضاح قضيه ديگري است، حرف ما اين است كه آقاي فاني با همه انتقادهايي كه به ايشان داريم بسيار بهتر از وزير قبلي عمل كرده است و با اين وجود در دوره قبل مجلس حرفي از استيضاح به ميان نياورده بود با وجود اينكه در دوره قبل وزارت آموزش و پرورش سياسي شد و استخدام‌هاي بدون ضابطه بسياري صورت گرفت اما الان با وجود اينكه يكي از موارد در طرح استيضاح نحوه انتصابات آقاي فاني است بايد منصفانه گفت كه مثلا در همدان مديركل آموزش و پرورش با مشورت تشكل‌ها منتصب شد و در بسياري استان‌هاي ديگر هم به همين ترتيب بوده است. » رفاهيت معتقد است كه طرح استيضاح قرار نيست مشكلات آموزش و پرورش را حل كند بلكه برخاسته از نظرات شخصي برخي نمايندگان خانه ملت است: «متاسفانه نيت برخي وكلاي مردم چندان خير نيست و با نزديكي به انتخابات مجلس شايد مي‌خواهند خود را دلسوز فرهنگيان جلوه دهند.»اميرعباس ميرزاخاني، هم از جمله معلماني است كه در مسائل آموزش و پرورش فعاليت دارد و استيضاح را راه برون رفت از مشكلات اين سازمان نمي‌داند: «آنچه در حال حاضر آموزش و پرورش را از گره كور مسائلش نجات مي‌دهد نه استيضاح بلكه تدبير و ايجاد فضاي تعامل، همدلي و همزباني ميان مجلس شوراي اسلامي و آموزش و پرورش است تا از اين رهگذر، آرامش نسبي در جامعه فرهنگيان حاكم شود.» ميرزاخاني هم معتقد است كه «براي بررسي كمي و كيفي فاني در دولت تدبير و اميد، نمايندگان مي‌بايست وضعيت آموزش و پرورش در قبل از تصدي ايشان بر مسووليت را با شرايط و اتفاقات پس از آن در ترازوي نقد منصفانه قرار دهند». از زمستان سال گذشته مي‌شد پيش‌بيني كرد كه سرانجام زمزمه‌هاي استيضاح كه هر دم بلندتر مي‌شدند سرانجام دامنگير وزير مي‌شوند. وزير دوكارته دولت روحاني حالا بدون نياز به سومين كارت زرد به مرحله آخر رسيده است. از روز گذشته كه خبر استيضاح رسيد انتظار مي‌رود كه وزير خودش را براي دفاع از عملكرد دو ساله‌اش در وزارت آموزش و پرورش آماده كند، هرچند فاني پيش از اين هم در دفاع از خودش در برابر كارت‌هاي زرد توفيقي به دست نياورده و نتوانسته بود از سد نارضايتي نمايندگان خانه ملت عبور كند، اين‌بار شايد حضور شخص روحاني در مجلس بتواند سايه استيضاح را از سر اين عضو كابينه كم كند. وزير آموزش و پرورش كه اتفاقا در نظرسنجي‌هاي معروف خبرگزاري‌ها در پايان سال گذشته هم در جدول محبوبيت اعضاي كابينه دولت يازدهم يكي از آخرين رده‌ها را به خود اختصاص داده بود، براي باقي ماندن در كابينه تدبير و اميد بايد بتواند در روز چهارشنبه آخرين تلاش‌هايش را براي كسب محبوبيت در ميان نمايندگان مجلس به خرج دهد.

 

استيضاح وضعيت آموزش و پرورش را تغيير نمي‌دهد

سيد كاظم اكرمي ٭

«ناتواني وزير در جلب رضايت و اعتماد جامعه مهم آموزش و پرورش» نخستين موردي است كه در طرح استيضاح آقاي فاني آمده است، حالا سوال من اين است كه نمايندگان محترم بر اساس چه پژوهشي به اين نتيجه رسيده‌اند كه وزير آموزش و پرورش تا چه اندازه توانسته است جلب اعتماد كند. آيا نظرسنجي‌اي هست كه بر اساس آن بتوانند بگويند آقاي وزير اعتماد فلان درصد از جمعيت فرهنگيان را نتوانسته به دست بياورد يا اينكه گنجاندن اين بند صرفا نظر نمايندگان امضا‌كننده است؟ در بخشي ديگر از اين طرح به ناتواني در حل مسائل معيشتي فرهنگيان اشاره شده. تصميم‌گيري براي توزيع بودجه در دست دولت و مجلس است، در بخش زيرنظر دولت همان‌گونه كه خود آقاي فاني و البته شخص رييس‌جمهور در روز معلم اعلام كردند بودجه اين وزارتخانه 50 درصد افزايش داشته است، افزايشي كه در سال‌هاي آخر دولت آقاي احمدي‌نژاد تنها 11 درصد بود و البته در دولت گذشته در برخي سال‌ها نفت بيش از 100 دلار فروخته مي‌شد. حالا سوال ديگر اينجاست كه دوستان در مجلس چرا در آن زمان به فكر بودجه آموزش و پرورش و وضعيت معيشت فرهنگيان نبودند؟ به نظر مي‌رسيد برخي نمايندگان تنها مي‌خواهند با دولت ساز مخالف بزنند وگرنه خيلي روشن است كه بخشي از كمبود بودجه اين وزارتخانه را مجلس است كه بايد مرتفع سازد. مجلسي كه اين توانايي را دارد تا به سراغ بودجه‌هايي كه در برخي موسسات فرهنگي صرف مي‌شود برود و ببيند كه پول‌هايي كه مي‌تواند صرف رفع مشكلات آموزشي شود به قول آقاي زيباكلام در بيست و چند موسسه فرهنگي تقسيم شده. من شخصا مي‌توانم با سند و مدرك به نمايندگان محترم موسسه‌اي را معرفي كنم كه 10 ميليارد تومان بودجه مي‌گيرد و به اندازه دو ميليارد هم بازده فرهنگي ندارد. اگر دوستان نگران بودجه هستند بد نيست به سراغ اين موسسات بروند. حرف آخر اينكه من هم سابقه نياوردن راي اعتماد را در دوره سوم مجلس داشته‌ام، من معلم بودم و به كار هميشگي‌ام پرداختم، آقاي فاني هم معلم است و باافتخار مي‌تواند به كار هميشگي‌اش بپردازد، حق معلمي را نمايندگان هم نمي‌توانند سلب كنند. آموزش و پرورش چه آقاي فاني بماند و چه از سد استيضاح نگذرد به كار خود ادامه مي‌دهد، مشكلاتش هم مشكلاتي نيست كه بتوان با كنار گذاشتن وزير آنها را از سر راه برداشت. ٭  وزير اسبق  و  مشاور ارشد وزير آموزش و پرورش

10 دليل مجلس براي استيضاح وزير آموزش و پرورش:
1- ناتواني وزير در جلب رضايت جامعه آموزش و پرورش
2- ناتواني وزير در جلب‌توجه دولت به اهميت و نقش وزارت
3- ناتواني وزير در جلب‌توجه دولت جهت تامين منابع مورد نياز براي هزينه‌هاي موجود مدارس و تبديل مدارس كشور به مدارس خودگردان براساس اصل 30 قانون اساسي
4- ناتواني وزير در جلب‌توجه و عنايت عملي دولت در افزايش فضاي آموزشي در مناطق محروم كشور كه سرانه فضاي آموزشي آنها به مراتب از متوسط كشور كمتر است
5- ناتواني وزير در جلب نظر دولت جهت تامين معيشت فرهنگيان شاغل و بازنشسته به امتيازاتي مشابه ساير ارگان‌ها و دستگاه‌ها به فرهنگيان
6- ناتواني وزير در حذف تفاوت حقوق و مزاياي فرهنگيان نسبت به ساير دستگاه‌ها و ارگان‌هايي كه نسبت به آموزش و پرورش از حساسيت كمتري برخوردارند.
7- عدم اقدام جدي و موثر در جهت تدوين و ارايه نقشه راه و برنامه‌ريزي عملياتي براي اجرايي شدن سند تحول بنيادين آموزش و پرورش با وجود اعلام در برنامه پيشنهادي خويش
8- عدم وجود رويكرد جدي و برنامه محور به دانشگاه فرهنگيان با عنايت به اهداف بلند اين دانشگاه
9- نداشتن برنامه مدون، موثر و عملياتي براي غني‌سازي و ارتقاي بهره‌وري برنامه‌هاي آموزشي و پرورشي و كيفيت بخشي در محتواي آموزشي و استقرار و توسعه نظام آموزشي به خصوص در مدارس شبانه‌روزي، چند پايه، ابتدايي، پيش دبستاني در مناطق محروم، روستايي، عشايري و مرزي
10- نداشتن برنامه و نظام مشخص و موثر در استقرار نظام پويا و جامع رصد، نظارت، ارزيابي و پايش مستمر برنامه‌ها و نتايج آنها در ابعاد آموزشي، پژوهشي و كيفي نيروي انساني .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون