پاسخ آموزش و پرورش به يك گزارش
مدير مسوول محترم روزنامه اعتماد / عطف به مطلب مندرج در آن رسانه مورخ 1/2/94 با عنوان «خصوصيسازي منشا تبعيض است» عين جوابيه سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركتهاي مردمي و خانواده را به اطلاع ميرساند،اين طرح باعث برخوردار شدن دانشآموزان مناطق محروم و كمتر برخوردار از خدمات آموزشي بخش غيردولتي آن هم با كيفيت بالا و قابل قبول شده و مدارسي كه سالها با يك سرباز معلم اداره ميشد، اكنون از شش معلم در شش پايه و مربيان پرورشي و بهداشت و... برخوردار است و در ازاي اين خدمات هيچ هزينهاي هم بر اولياي دانشآموزان تحميل نشده است.نكته مهم اينكه در اين طرح اصولا خصوصيسازي اتفاق نيفتاده است، در حالي كه بيشترين ايرادات و انتقادات به اين طرح با اتكا بر اين پيشفرض غلط صورت ميگيرد. آموزش و پرورش در طرح بسته حمايتي، مدرسه را با دانشآموز واگذار نكرده، بلكه از توان و امكانات موسسان در انجام امور پرورشي و آموزشي مدارس كمك گرفته شده و اين امور به آنان سپرده شده تا براساس سياستهاي آموزش و پرورش در اين زمينه اقدام نمايند. از طرفي، خصوصيسازي و استفاده از مشاركت مردم در تعليم و تربيت دو مقوله جدا از هم ميباشند، در خصوصيسازي بنگاه اقتصادي تحت مالكيت افراد درميآيد و سهامداران براي تقويت ارزش سهام برنامهريزي مينمايند اما در بحث مشاركت با مدارس غيردولتي، دولت از توان مديريت موسسان توانمند براي آموزش كودكان در فضاهاي مدراس دولتي استفاده مينمايند و فضاي مدارس دولتي به تملك اين موسسان درنميآيد. در سالهاي اخير به دليل اجراي طرح بازنشستگي پيش از موع د و اجراي نظام 6-3-3، آموزش و پرورش با كمبود شديد آموزگار روبهرو بوده است و به دليل محدوديت جذب نيرو، استفاده از معلمان در شيفت دوم، رايج بوده است كه آثار خاص خود را به همراه داشته است.و در پايان بايد گفت، معلمان به كار گرفته شده دورههاي ضمنخدمت و بدو خدمت را گذرانده و از مدرك تحصيلي و تجربه كافي در تدريس برخوردار هستند و از اين جنبه نيز مدارس در قياس با سالهاي پيش رشد چشمگيري داشتهاند.
عليرضا جدايي/ رييس مركز اطلاعرساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش