• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3268 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ خرداد

اسناد جديد سيا و نقش عربستان در وقايع 11 سپتامبر

   عكس كمتر ديده شده از بن‌لادن و ايمن الظواهري، رهبر سابق وكنوني القاعده در سال 1998

  ميثم سليماني/ حادثه 11 سپتامبر 2001 از جمله وقايعي است كه افشاي ابعاد پنهان آن شايد تا سال‌هاي سال ادامه پيدا كند. سازمان جاسوسي امريكا در سال 2005 گزارشي پانصد صفحه‌اي از وقايع 11 سپتامبر تهيه كرد كه شايد هر برگ آن حاوي اطلاعاتي باشد كه نقش سازمان‌هاي جاسوسي و كشورهاي مختلف را در انجام اين عمليات تروريستي مشخص مي‌كند. اما اين سند با طبقه‌بندي فوق محرمانه‌اي كه دارد به راحتي قابل نشر در رسانه‌هاي امريكايي نيست. با اين حال اكنون با دستور باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا سازمان سيا بخش‌هايي از اين مدارك را آزاد كرده تا اندكي از ابهامات در خصوص واقعه تروريستي 11 سپتامبر برداشته شود. اما در بررسي اين اسناد با صفحات سفيد و بخش‌هاي فراوان لاك گرفته شده مواجه مي‌شويد كه ابهامات را در اين گزارش افزايش مي‌دهد. سفيدي خط‌هاي اين مدارك نشان مي‌دهد كه با وجود گذشت حدود 14 سال از اين واقعه كماكان نمي‌توان از دلايل و عوامل واقعي به وجود آمدن آن پرده برداشت. در اين گزارش پانصد صفحه‌اي در صفحات 439 و 440 اين گزارش كه خط‌هايي به صورت مبهم از آن منتشر شده است پرده از حمايت عربستان سعودي از القاعده برداشته شده است اما كماكان اين سوال را باقي گذاشته است كه آيا عربستان در اين عمليات تروريستي نقش داشته است يا خير؟
اين گزارش مدعي مي‌شود كه هيچ پاسخ قطعي و هيچ مدركي وجود ندارد كه بتوان عنوان كرد دولت عربستان به صورت آگاهانه و با كمال ميل از تروريست‌هاي القاعده پشتيباني مي‌كند اما با اين حال منابع اطلاعاتي امريكايي معتقدند مقاماتي سركش در دولت عربستان درگير حمايت از القاعده شده‌اند.
در عين حال مقامات امريكايي مدعي‌اند بخش‌هايي از اين گزارش كه به عنوان مسائل مربوط به دولت عربستان سعودي منتشر شده، تقريبا كامل است و در اين بين تنها يك پاراگراف كوتاه از آن به دلايل امنيتي فعلا منتشر نشده است. با اين وجود مدت‌هاست كه تحليلگران و روزنامه‌نگاران از نقش عربستان سعودي در عمليات يازده سپتامبر سخن مي‌گويند. بنابراين با آنكه ظاهرا اين گزارش دولت عربستان را از دست داشتن در عمليات يازده سپتامبر تبرئه مي‌كند اما مدارك انتشار يافته نامي از مقامات سركش عربستاني نمي‌برد و ابهامات جديدي را براي تحليلگران ايجاد مي‌كند. از همين رو مي‌توان گفت كه شايد اين مدارك با فشارهاي داخلي و خارجي براي از بين بردن انگشت اتهامات به سمت دولت عربستان منتشر شده است و شايد مقام‌هاي سركش عربستاني افرادي هستند كه طي سال‌هاي گذشته و اكنون در عالي‌ترين رتبه‌هاي دولتي در عربستان  فعاليت   دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون