• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3274 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير

فرزند شاعر خبر داد

كليات اخوان ثالث همزمان با همايش او رونمايي مي‌شود

 زينب كاظم‌خواه| 25 سال از مرگ شاعر «زمستان» مي‌گذرد؛ حالا قرار است همزمان با بيست‌و پنجمين سال درگذشت اين شاعر همايشي براي او در يزد برگزار شود، خبري كه چند روز پيش منتشر شد. اما خبر تازه اين است كه به گفته زردشت اخوان ثالث، فرزند اين شاعر همزمان با همايش كليات شاعر در يزد رونمايي خواهد شد.
اخوان ثالث به «اعتماد» مي‌گويد: «كليات شعر اخوان، شامل تمام شعرهاي شاعر است به اضافه مجموعه «سال ديگر اين دوست اين همسايه» كه شعرهاي منتشر نشده اخوان است كه چندي پيش منتشر شد.»
به گفته او، اين مجموعه، اشعاري از پدرش را شامل مي‌شود كه از ميان دست‌نوشته‌ها و سياه‌مشق‌هاي او كشف شده بود.
برخي اشعار، در سال‌هاي دور و به‌صورت جداجدا در برخي مطبوعات و نشريات منتشر شده بودند، اما در هيچ يك از مجموعه‌هاي منتشر شده اخوان‌ثالث نيامده بودند. بخش قابل‌توجهي از اين مجموعه نيز شعرهايي را شامل مي‌شوند كه آخرين اشعار او هستند و هرگز در هيچ جايي منتشر نشده‌اند.
فرزند اين شاعر در حال آماده‌سازي اين كليات براي انتشار است و اظهار اميدواري مي‌كند كه همزمان با همايش اخوان ثالث در يزد اين اثر رونمايي شود.
دبير همايش اخوان، مجيد پويان است و تاكنون ۴۷۰ چكيده مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شده كه بعد از داوري آثار قرار است كه برگزيدگان شهريور اعلام شوند.
مقالات اين همايش همگي درباره اخوان ثالث بوده از جمله محورهاي آن، اخوان در عرصه تحقيقات ادبي، اسنادي از زندگاني اخوان، اسطوره و قهرمانان اساطيري در شعر اخوان، تركيب‌سازي در شعر او، طنز در آثار اين شاعر، زبان، بيان و نگاه باستانگرايانه در شعر اخوان، اخوان و اشعار نوقدمايي او، اخوان و اخوانيه‌‌سرايي، اخوان و انجمن‌‌هاي ادبي، اخوان و كوشش‌هاي او در نقد ادبي و وجوه بلاغي شعر اخوان عنوان شده است.
از سوي ديگر قرار است فيلم مستندي نيز درباره زندگي اين شاعر تهيه شده و در همايش به نمايش در‌آيد.
همچنين از زردشت اخوان ثالث درباره مرمت خانه اين شاعر سوال كرديم خانه‌اي كه كمي بالاتر از بلوار كشاورز و نرسيده به خيابان فاطمي، در كوچه پس‌كوچه‌هاي اميرآباد قديم قرار دارد؛ اين خانه همان خانه‌اي است كه مهدي اخوان ثالث، در فاصله سال‌هاي 57 تا 69 در آن منزل داشته و بخشي از سروده‌هاي معروف او در اين بنا اتفاق افتاده است. اين خانه سال‌ها همان طور مانده بود و فرزند شاعر در تلاش بود كه آن را سر و ساماني دهد تا اينكه در نهايت شهرداري منطقه شش اين خانه را خريداري كرد. سال 92 هم اعلام شد كه قرار است خانه اخوان به موزه تبديل شود، اما فرزند اين شاعر مي‌گويد كه خانه همچنان در حال مرمت است، ولي نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه ساختمان را به سليقه خودشان درست كرده‌اند.
او تاكيد دارد: «خانه‌اي كه تعمير شده ديگر خانه اخوان نيست.»
فرزند اين شاعر يادآور مي‌شود: «به آنها گفتم كه اين حياطي كه داريد مي‌سازيد حياط خودتان است نه حياطي كه اخوان در آن زندگي مي‌كرد. درهاي فرفورژه و ديوارهاي سنگ مرمر با حوضي كه در آن آب‌نما گذاشته‌اند.»
به گفته اخوان ثالث، ترميم اين خانه مراحل پاياني را سپري مي‌كند و بعد از آن بايد تحويل شهرداري منطقه شش شود ولي هنوز نمي‌دانم كه قرار است با خانه چه كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون