• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3274 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير

نمايشي برگرفته از زندگي قرباني اسيدپاشي

چشم در برابر چشم آمنه

اعتماد| اسيدپاشي موضوع نمايش «چشم در برابر چشم» است كه قرار است از چهارم تيرماه در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران به روي صحنه برود. نازنين سهامي، كارگردان اين نمايش در گفت‌وگويي كه با خبرگزاري مهر داشته گفته است: «در اين نمايش سه مقطع از زندگي آمنه بهرامي، دختري كه به دليل جواب رد دادن به خواستگارش قرباني اسيدپاشي شده است، به شكل تو در تو و همزمان روي صحنه به نمايش گذاشته مي‌شود.»
پرداختن به واقعيت‌هاي اجتماعي و تصويركردن هنجارها و ناهنجارها از اتفاقات مثبتي است كه مي‌تواند جان تازه‌اي را به پيكره گاه مصنوعي تئاتر يا سينما بدمد. زيرا واقعيت همواره مي‌تواند ارتباطي مستقيم و تاثيرگذار را رقم بزند. اما آنچه مهم‌تر است تصويركردن زندگي كساني است كه تنها سوژه‌هاي خبري و رسانه‌اي نيستند بلكه شهروندان واقعي اين جامعه‌اند. به گفته كارگردان در نمايش «چشم در برابر چشم» سه برش زماني از زندگي آمنه بهرامي نشان داده مي‌شود كه بخش اول مربوط به دوران نوجواني وي و قبل از حادثه اسيدپاشي است. بخش دوم مربوط به گذشت مدت زمان اندكي از حادثه اسيدپاشي است و ما روايت آمنه را از اين اتفاق مي‌شنويم. قسمت پاياني زمان حال را نشان مي‌دهد و درباره پيگيري‌هاي وي براي گرفتن حكم قصاص است كه البته در نهايت نيز متهم را عفو مي‌كند و مي‌بخشد.»
ماه رمضان 11 سال پيش آمنه بهرامي مورد حمله اسيدپاشي يكي از همكلاسي‌هاي سابق خود قرار گرفت و به دليل اين حادثه بينايي خود را دست داد. سال 90 و هنگام اجراي حكم قصاص، آمنه بهرامي، فرد مجرم را بخشيد. در طول اين سال‌ها اين ماجرا بازتاب رسانه‌اي فراواني داشت و سهامي در گفت‌وگويش با مهر تاكيد كرده است كه «اين نمايش در حوزه تئاتر مستند جاي مي‌گيرد و من براي كارگردان اين نمايش تقريبا همه منابع، اسناد، مدارك و گزارش‌هايي را كه در مطبوعات و خبرگزاري‌ها منتشر شده بود، مطالعه كردم.» آن‌طور كه در اين گزارش آمده است نويسنده اين نمايش سياوش حيدري است و اصولا نمايشنامه بر اساس كتاب خاطرات آمنه بهرامي كه توسط مهدي سجودي و با نام «چشم در برابر چشم» نوشته شده، به نگارش در آمده است. سهامي با اشاره به اينكه با خود آمنه بهرامي در ارتباط بوده و او كمك فراواني كرده است تا به درون كتاب نزديك‌تر شوند درباره دليل انتخاب اين سوژه نيز توضيح داده است: سال ۹۲ قرار بود مراسم رونمايي از كتاب «چشم در برابر چشم» در خانه هنرمندان برگزار شود. من از طريق يكي از دوستانم به آمنه معرفي شدم تا براي مراسم رونمايي از كتاب در خانه هنرمندان مستندي ۱۳ دقيقه‌اي بسازم. بعد از اين كار، آمنه يكي از دوستان صميمي من شد و هميشه علاقه‌مند بودم تا اين كتاب را كه براساس خاطرات شفاهي وي نوشته شده به صورت يك نمايش به صحنه ببرم.
اما وي از تلاشش براي منصف بودن در روايت نيز گفته است. «براي اجراي اين اثر نمايشي تمام تلاشم را كردم كه فقط داستان اين حادثه را از قول آمنه و همچنين اتفاقات بعدي را كه به علت اسيدپاشي در زندگي وي رخ داده، شرح دهم بدون اينكه قصد قضاوت داشته باشم. آمنه بهرامي يك قرباني است و واقعا براي يك نه گفتن نبايد چنين اتفاقي برايش مي‌افتاد. مدت زمان اين نمايش ۶۰ دقيقه است كه اميدوارم مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گيرد.»
در نمايش «چشم در برابر چشم» كه از چهارم تيرماه ساعت ۲۱ در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران به صحنه مي‌رود نرگس نيك سيرت، شيما بختياري و سارا رسول‌زاده ايفاي نقش مي‌كنند. اين نمايش برگزيده سومين جشنواره تئاتر شهر بوده و دريافت تنديس نخست بازيگري زن و دريافت دو تقدير بازيگري زن، دريافت تنديس كارگرداني، نامزد دريافت جايزه نمايشنامه‌نويسي و نامزد دريافت جايزه طراحي صحنه از جمله جوايز و عناويني هستند كه اين نمايش در سومين جشنواره تئاتر شهر كسب كرده   است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون