• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3274 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير

«آنجلينا جولي» از رنج‌ انسان آواره گفت

بهار سرلك| آنجلينا جولي پيت، بازيگر و فيلمساز امريكايي، با دخترش شيلوه در روز جهاني پناهندگان، بيستم ژوئن، طي سفر بشردوستانه خود از جنوب تركيه ديدن كردند. جولي پيت كه به عنوان كميسارياي عالي سازمان ملل براي پناهندگان فعاليت مي‌كند به همراه دختر نه ساله‌اش شيلوه و همسرش براد پيت از اردوگاه پناهندگان عراقي و سوري شهر ميديات در منطقه ماردين تركيه ديدن كردند. براساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل جولي پيت با رييس‌جمهور تركيه «رجب طيب اردوغان» ديداري داشت و درباره بحران بزرگ‌ترين جامعه پناهنده‌هاي جهان  صحبت كردند.
اين ستاره هاليوودي در كنفرانس خبري كه در جنوب شرقي تركيه-  جايي كه خانه آوارگان جنگي عراق و سوريه است-  صورت گرفت، بحران جهاني پناهندگي را «انفجار رنج‌هاي انساني» خواند و گفت: «انفجار رنج‌هاي انسان و آوارگي به سطحي رسيده كه تابه‌حال مثالش را  نديديم.»
جولي در ملاقات با پناهندگان گفت: «دنياي ما هرگز تا اين حد غني‌، سالم‌ و پيشرفته‌ نبوده و هرگز اين تعداد انسان مجبور به تغيير مكان نشده و از حقوق اوليه خود محروم نشده‌اند. اين موضوع را نمي‌توان فقط «بحران پناهندگي» دانست بلكه بايد آن را «بحراني در مورد حاكميت و امنيت جهاني دانست كه خود را در بدترين بحران پناهنده‌هايي كه در تاريخ به ثبت رسيده، آشكار كرده است. اين مساله‌ مهمي است و نمي‌توانيم انتخاب كنيم قدرت تحمل كدام يك از تعرض‌ها به حقوق انساني را داريم.»
آنجلينا جولي و همسرش شش فرزندخوانده دارند. براي نخستين بار است كه شيلوه را به لبنان مي‌برند تا دختر سوري 12‌ساله‌اي را كه اوايل امسال در سفر بشردوستانه‌اش به سوريه ديده بود، ملاقات كند. جولي پيت در اين باره گفت: «شيلوه مي‌داند كه من به خانواده‌هاي پناهنده خيلي اهميت مي‌دهم و سال‌هاي سال بود كه از من مي‌خواست او را با خود به ماموريت بياورم. » جولي پيت و شيلوه با دختري به نام «هلا» ديدار كردند. هلا پدر و مادرش را از دست داده و با پنج خواهر و برادر خود در چادر زندگي مي‌كنند.
كارگردان فيلم «شكست‌ناپذير» به خبرنگار مجله پيپل گفت: «حين جدا شدن از اين خانواده، شيلوه مدام سوال مي‌پرسيد. البته كه نمي‌توان حقيقت خشن جنگ و آوارگي را توضيح داد. اما شيلوه مي‌گفت ناراحت است ولي چون مي‌خواهد بچه‌هاي ديگري را ببيند، خوشحال است.»
جولي پيت درباره كودكان پناهنده گفت: «خيلي خوب است كه اين كودكان همديگر را مي‌بينند، با هم دوست مي‌شوند و بازي مي‌كنند. تعداد زيادي از پناهنده‌ها كودكان هستند. گاهي كودكان مي‌گويند از دست دادن خانه‌شان به اندازه از دست دادن دوستان‌شان دردناك   نبوده.»
براساس محاسبات سازمان ملل، بيش از 60 ميليون نفر در دنيا آواره هستند يا بهتر است بگوييم از هر 122 نفر، يك نفر پناهنده، آواره يا به دنبال پناهندگي است. اين رقم از سال گذشته رشد  چشمگيري داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون