• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3274 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير

ممانعت قانوني براي حضور زنان در استاديوم‌ها وجود ندارد

بهمن كشاورز


در مقدمه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مطالبي آمده است كه ظن و گمان وجود هر نوع تبعيض بين زن و مردان مشمول اين قانون را از ذهن مي‌زدايد. همچنين در اصل سوم قانون اساسي و بندهاي 7 و 9 تامين آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي و رفع تبعيضات ناروا و ايجاد امكانات عادلانه براي همه در تمام زمينه‌هاي مادي و معنوي جزو وظايف دولت جمهوري اسلامي اعلام شده است. و از آن مهم‌تر اصل نوزدهم، مردم ايران را برخوردار از حقوق مساوي بدون توجه به رنگ، ن‍ژاد، زبان و مانند اينها اعلام كرده و اصل بيستم صريحا اعلام مي‌كند: «همه افراد ملت اعم از زن و مرد يكسان در حمايت قانون قرار دارند و از همه حقوق انساني، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با رعايت موازين اسلام برخوردارند.»
حقوق خانم‌ها در اصل بيست و يكم به‌طور ويژه و مشخص تدوين شده است. اين اصل مي‌فرمايد: «دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهان با رعايت موازين اسلامي تضمين نمايد و امور زير را انجام دهد: ايجاد زمينه‌هاي مساعد براي رشد شخصيت زن و احياي حقوق مادي و معنوي او...»
البته اظهارنظر در اين زمينه كه عرض مي‌كنم در صلاحيت متخصصان و فقهاي نظام است. اما آنچه بنده عرض مي‌كنم بر مبناي خوانده‌ها و شنيده‌هاست. در تاريخ خوانده‌ايم كه در جنگ‌هاي صدر اسلام خانم‌ها براي تشجيع رزمندگان در حاشيه ميدان‌ها حاضر بودند و همچنين نقش پرستار را بازي مي‌كردند و حتي در برخي موارد عملا در عمليات درگير مي‌شدند. در مسابقات ورزشي به ويژه مسابقات بين‌المللي، موضوع كرامت و اقتدار و آبروي ملت و كشور در ميان است. و شايد مطلب به نوعي قابل تشبيه به جنگ باشد.
همچنين اگر اين بحث مطرح شود كه در مسابقات تماشاچيان ممكن است چيزهايي بگويند و حركاتي بكنند كه شنيدن و ديدن آنها در شأن خانم‌ها نيست، خواهيم گفت آيا اين موارد از آنچه در جنگ‌هاي باستاني گفته و انجام مي‌شد، شديدتر و بدتر است؟
مضافا اينكه اگر خانم‌ها با قبول مسووليت به ميادين ورزشي تشريف ببرند، خود مسوول شنيدن و ديدن الفاظ و حركات نامناسب خواهند بود، اما مطمئنم كه حضور خانم‌ها باعث مودب‌تر و منظم‌تر شدن مردان خواهد شد. همچنان كه در ادارات در اتاق‌هايي كه خانم‌ها حضور دارند، رفتار مردان و گفتار ايشان بر ضوابط اخلاقي بيشتر منطبق است.
حاصل اينكه با توجه به نبودن حكم صريح خاص و به‌وي‍ژه قانون در اين مورد، ممانعت از حضور خانم‌ها در استاديوم‌هاي ورزشي قابل توجيه به نظر نمي‌رسد.  والله اعلم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون