• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3276 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير

يك خبر، سه چهره/ بررسي دلايل ابتلاي كودكان كار به بيماري ايدز

خيابان جاي كودكان نيست، مدرسه است

طاهره  پژوهش ٭

تعداد بالايي ازكودكان كار در مناطق ناامن تهران مثل «شوش»، «هرندي» و «ناصرخسرو» زندگي مي‌كنند. كودكان با شرايط ناسالم و خطرناكي در اين مناطق روبه‌رو هستند. افراد معتاد مبتلابه ايدز هم در اين مناطق زياد هستند. كودكان خياباني تا آخر شب در خيابان‌هاي تهران پرسه مي‌زنند و ديروقت به خانه‌هاي شان در آن مناطق ناامن برمي‌گردند و مسلما در چنين شرايطي با خطر آزار از سوي اين افراد مواجه مي‌شوند. سياست‌هاي غلطي كه از گذشته وجود دارد، باعث شده كه همچنان هيچ نظارتي روي زندگي اين كودكان نباشد. در حال حاضر چهار درصد از كودكان خياباني مبتلا به ايدز هستند و اگر نظارت جدي صورت نگيرد، ممكن است اين آمار بالاتر رود. چون اين كودكان در سطح شهر در رفت و آمد هستند و بيماري آنها مي‌تواند سلامت جامعه را تهديد كند. ما مي‌توانيم اين كودكان را شناسايي كنيم، كمك‌هزينه ماهيانه‌اي براي آنها در نظر بگيريم و از طريق مددكاران اجتماعي زندگي آنها را كنترل كنيم، اگر اين اتفاق رخ دهد؛ 80 درصد از كودكان خياباني به جاي زندگي در آن مناطق خطرناك و آلوده، پشت نيمكت مدرسه مي‌نشينند.
 ٭  عضو هيات‌مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان

 

كودكان كار نياز به سرپناه دارند

هادي   معتمدي٭

 بهزيستي موظف است به وضعيت كودكان كار رسيدگي كند. ابتلاي كودكان خياباني به ايدز مي‌تواند معضلي باشد كه كل جامعه را تهديد كند. اين پديده مثل فحشا و هر پديده ديگري براي جامعه ابعاد زيانباري دارد. كودكان كار به چند گروه تقسيم مي‌شوند. كودكاني كه با خانواده‌شان زندگي مي‌كنند و همراه مادر يا برادر خود در خيابان كار مي‌كنند. كودكاني كه داراي خانواده هستند اما جدا از آنها زندگي مي‌كنند يا روز را در جاي ديگري جدا از خانواده كار مي‌كنند. گروه سوم كودكاني هستند كه خانواده‌اي ندارند و در مناطق ناامن زندگي مي‌كنند و بدون هيچ حمايتي به كارهاي خياباني مشغول هستند كه اين گروه در معرض خطر آزار و تعرض جنسي معتادان و افراد شرور قرار دارند. اين قبيل آزارهاي جنسي مي‌تواند دامنه بيماري‌هاي مختلفي باشد كه ايدز يكي از آنهاست.
در حال حاضر من از نظارتي كه بر وضعيت كودكان كار مي‌شود اطلاع درستي ندارم. اما بهتر است كودكان بي‌سرپناهي كه در معرض خطر قرار دارند را شناسايي كنند و براي آنها سر پناهي در نظر بگيرند. سال 84 ما براي اين كودكان سرپناه‌هاي امني مهيا كرده بوديم كه اين كودكان مي‌توانستند براي استراحت و حمام و غذا خوردن به آن جا بروند، اما در سال‌هاي اخير اين سرپناه هم از دست رفته و حالا با آمارهاي ناراحت‌كننده از بيماري اين كودكان مواجه هستيم. ٭  آسيب‌شناس اجتماعي

 

ايدز براي جامعه خطرناك است

مسعود  پزشكيان٭

ايدز، هپاتيت و اين‌گونه بيماري‌هاي ويروسي در ميان كودكان خياباني زياد شده است و در صورت عدم نظارت بر آن، زياد‌تر هم مي‌شود. بالا رفتن آمار كودكان مبتلا به ايدز براي دولت، ملت و مسوولان ذيربط، هزينه‌هاي سنگيني در پي خواهد داشت. عدم كنترل ايدز و عدم شفاف‌سازي درباره اين بيماري براي كل جامعه خطرناك و تهديد‌كننده است. ايدز بيماري ساده‌اي نيست كه به راحتي بتوان از كنار آن عبور كرد و راهكارهاي جدي را براي مقابله با آن در نظر نگرفت. اين‌گونه‌ها آمار‌ها اقتصاد و فرهنگ كشور را زير سوال مي‌برند. جاي تاسف دارد كه به جاي نظارت و ارايه راهكار براي حل اين قبيل مشكلات يا آنها را ناديده مي‌گيريم يا اصلا آنها را نمي‌بينيم.
٭نماينده مجلس، كميسيون بهداشت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون