• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3278 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۶ تير

سخنراني «روحاني» در ميان «روحانيون» طيف‌هاي مختلف:

موج روحانيت ‌هراسي در حال به راه افتادن است

گروه سياسي/ پنجشنبه شب رييس‌جمهور ميزبان روحانيون و ائمه جمعه بود. ميزباني كه همچون ضيافت افطاري چهارشنبه شب رييس‌جمهور كمي با حاشيه هم روبه‌رو شد و بازهم سخنراني يكي از حضار از يك سو با «تشويق» و از سوي ديگر با «واكنش» عده‌اي مواجه شد. سخنراني چند تن از روحانيون پيش از سخنراني رييس‌جمهور با واكنش‌هايي روبه‌رو شد. حجت‌الاسلام اديب از رييس‌جمهور خواست تا «تعريفي دوباره از راهكارهاي چگونگي دفاع از حقوق مردم بر اساس اصول قانون اساسي ارايه دهد» همين درخواست با واكنش برخي چهره‌هاي حاضر در اين جلسه مواجه شد. با اين حال حسن روحاني از اين روزهاي «روحانيت» گفت. از نيازهاي جامعه و كمكي كه روحانيون مي‌توانند در جهت محقق كردن آنها گام بردارند. هشدار داد كه در جامعه موج روحانيت هراسي به راه انداخته‌اند. رييس‌جمهوري، مسووليت روحانيون را براي حفظ انقلاب و نظام اسلامي بسيار سنگين دانست و تصريح كرد: امروز بيش از هر زمان ديگر به وحدت نياز داريم و ضروري است كه روحانيت براي جامعه وحدت‌بخش باشد و اميدآفريني كند. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني اظهارداشت: امروز بيش از هميشه به اعتدال در داخل كشور و منطقه و براي وظيفه مهم معرفي اسلام نياز داريم. چرا كه چشم‌هاي بسياري به ويژه از سوي مسلماناني كه در نقاط مختلف و از جمله در منطقه، تحت فشار و ظلم هستند به ايران اسلامي دوخته شده است. رييس‌جمهوري تصريح كرد: روزگاري دغدغه ما اين بود چه كنيم تا جوانان در مسير استفاده از راديو و تلويزيون به انحراف كشيده نشوند، اما امروز انبوه شبكه‌هاي اجتماعي و ماهواره‌ها و دسترسي به فضاي مجازي، دغدغه‌هاي جديدي را براي ما ايجاد كرده تا در انتقال فرهنگ صحيح اسلامي به نسل‌هاي جوان دچار مشكل نشويم.
موج روحانيت ‌هراسي در حال به راه افتادن است
روحاني ادامه داد: در كنار موج گسترده اسلام‌هراسي متاسفانه بايد گفت كه امروز و توسط عده‌اي نيز موج روحانيت‌هراسي در حال به راه افتادن است و اين مسووليت روحانيون را سنگين‌تر از گذشته مي‌كند. رييس‌جمهوري در ادامه با بيان اينكه دولت نيز در اين زمينه مسووليت‌هاي سنگيني دارد و البته با شرايط سخت و پيچيده‌اي روبه‌روست، خاطرنشان كرد: همه شاهد بوديد كه اين دولت كار خود را در چه شرايط سختي آغاز كرد اما همه تلاش‌هاي خود را به‌كار گرفته‌ايم تا از عمل به مسووليت‌هاي خود عقب نمانيم. رييس‌جمهوري حضور مردم و حمايت‌ها و هدايت‌هاي مقام معظم رهبري را پشتوانه و راهگشاي دولت در ايفاي مسووليت‌هاي خود عنوان و تصريح كرد: مقام معظم رهبري همواره در تمام عرصه‌ها هدايتگر و ياري‌گر دولت بودند و اگر حمايت‌ها و هدايت‌هاي ايشان نبود قطعا آنچه امروز حاصل شده است، ميسر نبود. روحاني در بخش پاياني سخنان خود با بيان اينكه همواره روحانيت در كنار مردم بوده‌اند، خاطرنشان كرد: امروز نيز روحانيت بايد همچنان در كنار مردم باشد و از سوي ديگر وظيفه خطيري در دفاع از نظام و حكومت اسلامي دارد و اين كار را براي روحانيت سخت‌تر از گذشته مي‌كند و براي عمل صحيح به مسووليت‌هاي خود در اين شرايط بايد همه دست به دست هم بدهيم.
شاهد غرش‌هاي عجولانه به جاي عمل به توصيه مقام معظم رهبري هستيم
در آغاز اين مراسم تني چند از روحانيون به ايراد سخنراني پرداختند. حجت‌الاسلام والمسلمين جوادي آملي نيز در سخناني ماه مبارك رمضان را ماه پاك داشتن صحنه جان و شست‌ وشوي عرصه عقل عنوان كرد و اظهار داشت: عالمان و فاضلان حوزه و دانشگاه از دولت تدبير و اميد و اعتدال درخواست دارند كه فرهنگ رمضان را كه همگان را به اعتدال مي‌خواند، ترويج كرده تا بار ديگر ايران و ملت ايران بر عرش ادب و فرهنگ در جهان تكيه زنند. حجت‌الاسلام والمسلمين اديب سخنران بعدي مراسم نيز با بيان اينكه دولت يازدهم به مفهوم دولت فراجناحي نزديك‌تر از دولت‌هاي ديگر است، تصريح كرد: انتظار از دولت تدبير و اميد اين است كه در مسير رفع تنش‌هاي پيش آمده در گذشته قدم بردارد و براي ايجاد آشتي ملي تلاش كند و در راستاي همدلي و همزباني در دفاع از منافع ملي تعريفي جديد از چينش نيروهاي سياسي و اجتماعي سامان دهد. وي افزود: جمهوري اسلامي هديه خداوند به ايران است و بنده از رييس‌جمهوري محترم به عنوان مجري قانون اساسي مي‌خواهم كه در كنار حراست از دستاوردهاي علمي و فناورانه نظام، تعريفي دوباره از راهكارهاي چگونگي دفاع از حقوق مردم براساس اصول قانون اساسي ارايه دهد چرا شاهد آن هستيم كه متاسفانه براساس تعاريف و استنباط‌‌هاي غلط گاهي حقوق مردم ضايع مي‌شود كه نمونه آن تعطيلي كنسرت‌هاي قانوني و مجوز‌دار است كه اين را ناديده گرفتن حقوق مردم و خلاف قانون اساسي مي‌دانم. حجت‌الاسلام والمسلمين طباطبايي نيز به عنوان آخرين سخنران با تاكيد بر اينكه بايد رابطه روحانيت و مردم تقويت شود و تقويت اين رابطه مشكلات زيادي را حل و فصل خواهد كرد، گفت: متاسفانه گاهي شاهد غرش‌هاي جاهلانه به جاي عمل به توصيه مقام معظم رهبري مبني بر نرمش قهرمانانه هستيم و از آقاي روحاني مي‌خواهم پيام مرا به آقاي دكتر ظريف برساند و به ايشان بگويد كه سختي‌هاي راه و هر طعني كه در مسير تلاش‌هاي‌تان براي دفاع از حقوق ملت به شما زده مي‌شود، براي شما يك حسنه خواهد بود.

 

در مراسم افطار با روحانيون چه گذشت؟

حجت‌الاسلام محمدعلي آهنگران، فرزند مداح معروف و از روحانيون اصلاح‌طلب روايتي از آنچه تشنج در جلسه افطاري رييس‌جمهور با علما خوانده، منتشر كرده است. به گزارش ايسنا متن اين نوشتار به اين شرح است: امشب (پنجشنبه) در ضيافت افطاري رييس‌جمهور با جمعي از روحانيون و ائمه جمعه در ساختمان اجلاس سران شركت كردم. آقايان مدعو از روحانيون برجسته تهران، قم و سمنان بودند. پيش از سخنراني رييس‌جمهور تني چند از فضلا و روحانيون همچون حجج اسلام سيد مهدي طباطبايي، جوادي آملي، اديب و مبلغي به ايراد سخن پرداختند. حجت‌الاسلام والمسلمين اديب، استاد حوزه و دانشگاه تصريح كرد: بنده از رييس‌جمهوري محترم به عنوان مجري قانون اساسي مي‌خواهم كه در كنار حراست از دستاوردهاي علمي و فناورانه نظام، تعريفي دوباره از راهكارهاي چگونگي دفاع از حقوق مردم بر اساس اصول قانون اساسي ارايه دهد؛ چرا شاهد هستيم كه متاسفانه بر اساس تعاريف و استنباط‌‌هاي غلط، گاهي حقوق مردم ضايع مي‌شود كه نمونه آن تعطيلي كنسرت‌هاي قانوني و مجوزدار است كه اين را ناديده‌گرفتن حقوق مردم و خلاف قانون اساسي مي‌دانم. در خلال سخنان حجت‌الاسلام اديب تعداد قابل توجهي از علما با گفتن احسنت سخنان او را تاييد كردند و از طرفي حدود هفت، هشت نفر فرياد برآوردند و با شعار مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر ضد ولايت فقيه، جلسه براي لحظاتي به تشنج كشيده شد. يكي از امامان جمعه كه در رديف مقابل من نشسته بود بلند شد و اعلام كرد ائمه جمعه جلسه را به نشانه اعتراض ترك كنند اما كسي جلسه را ترك نكرد و همه جمع معترضين نشستند و جلسه آرام گرفت. آنچه بيش از هرچيز باعث آرامش مجلس شد سخنان حجت‌الاسلاموالمسلمين سيدمهدي طباطبايي بود كه به شعاردهندگان تذكر داد «به جاي غرش كردن و شعار دادن به فكر آبروي اسلام باشيد و به داد اسلام برسيد.» آهنگران در پايان نوشته است كه ظاهرا همچون ضيافت افطار فعالان سياسي، افطار روحانيون هم متاثر از موضوعاتي چون ممنوع‌التصويري بوده و اين بحث و مناقشه را پاياني نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون