• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3278 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۶ تير

اعطاي مرخصي به زندانيان به مناسبت فرا‌رسيدن ليالي قدر


 آيت‌الله آملي لاريجاني، رييس قوه قضاييه با صدور بخشنامه‌اي به واحدهاي قضايي و دادسراهاي سراسر كشور دستور داد به زندانيان محكوم با رعايت شرايط و اخذ تامين مناسبت 15 روز مرخصي داده شود. به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضاييه، در اين بخشنامه آمده است: به مناسبت فرارسيدن ليالي قدر و در پيش بودن عيد سعيد فطر و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانيان در كنار خانواده و براي نيل به اهداف عالي در بازسازي اجتماعي و اخلاقي زندانيان و نيز برقراري روابط عاطفي بين زندانيان و اعضاي خانواده آنها مقتضي است به زندانيان محكوم با رعايت شرايط ذيل و اخذ تامين مناسب 15 روز مرخصي داده شود، اين مرخصي به مدت 15 روز ديگر نيز قابل تمديد خواهد بود.
 الف) زندانيان محكوم به حبس:
1- محكومين به حبس ابد به شرط تحمل حداقل 5 سال حبس
2- محكومين به حبس بيش از 10 سال به شرط تحمل حداقل يك سال حبس
3- محكومين به حبس از 5 تا 10 سال به شرط تحمل شش ماه حبس
4- محكومين به حبس از يك سال تا 5 سال به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس
5- محكومين به حبس كمتر از يك سال به شرط تحمل حداقل يك ماه حبس
تبصره: محكومين به حبس كه باقيمانده حبس آنها كمتر از شش ماه باشد، مرخصي منتهي به آزادي اعطا مي‌شود.
ب) زندانياني كه صرفا به دليل عجز از پرداخت جزاي نقدي در حبس به سر مي‌برند:
1- محكومين به جزاي نقدي كه مقدار باقيمانده آن بيش از يكصد ميليون ريال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس.
2- محكومين به جزاي نقدي كه مقدار باقيمانده آن بيش از پنجاه ميليون ريال تا يكصد ميليون ريال باشد به شرط تحمل حداقل يك ماه حبس.
تبصره: محكومين به جزاي نقدي كه مقدار باقيمانده آن تا پنجاه ميليون ريال باشد، مرخصي منتهي به آزادي اعطا مي‌شود.
ج) محكومين جرايم غيرعمدي و محكومين مالي:
زندانياني كه به لحاظ عجز از پرداخت ديه در جرايم غيرعمد بازداشت هستند و همچنين دارندگان محكوميت‌هاي مالي، صرفنظر از مدت اقامت در زندان از مرخصي موضوع اين بخشنامه برخوردار خواهند بود.
تبصره: در مورد محكومين موضوع اين بند كه داراي شاكي‌هاي متعدد هستند، چنانچه محكومين در زمان بهره مندي از مرخصي يا تمديد آن موفق به اخذ رضايت برخي شكات شوند تمديد مجدد مرخصي براي اخذ رضايت از ساير شكات امكانپذير خواهد بود.
د) مرتكبين جرايم ذيل از شمول اين بخشنامه مستثني خواهند بود:
محكومين جرايم سرقت‌هاي مسلحانه و مقرون به آزار، جاسوسي، اقدام عليه امنيت كشور، آدم‌ربايي، جرايم باندي وسازمان يافته، تجاوز به عنف، داير كردن مراكز فساد و فحشا، اسيدپاشي، اخلال در نظام اقتصادي، قاچاق، ورود، توليد، توزيع و فروش مشروبات الكلي، محكومين به قصاص و اعدام و حدود شرعي، محكومين داراي سه سابقه محكوميت به ارتكاب همان جرم، محكوميني كه به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه يا عمده موادمخدر و روانگردان‌ها، قاچاق اسلحه، انسان و سايرمحكوميني كه اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌اي بوده كه بنا به نظر دادستان يا قاضي ناظر زندان يا رييس زندان يا شوراي طبقه‌بندي شايستگي برخورداري از مرخصي را ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون