• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3278 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۶ تير

حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي:

فشارهاي سنگيني به قوه قضاييه به واسطه برخورد با مفاسد اقتصادي وارد مي‌شود

گروه سياسي| معاون اول قوه قضاييه با بيان اينكه امروز كه اين قوه برخورد با دانه درشت‌ها و مفاسد اقتصادي را آغاز كرده است، فشارهاي سنگيني به دستگاه قضا وارد مي‌شود، گفت: در بعضي از اين پرونده‌ها كه وابسته به قدرت و ثروت بودند، فشار فوق‌العاده‌‌اي به دستگاه قضا وارد شد و آنها به صورت مستقيم و غيرمستقيم سعي مي‌كردند قوه قضاييه را تخريب كنند كه ما نتوانيم به وظيفه قانوني خود عمل كنيم. حجت‌الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي با اشاره به اينكه مردم از قوه قضاييه انتظار دارند نسبت به امور و وظايفي كه به آنها محول شده است با اقتدار، صلابت، سرعت، دقت و در يك كلمه با عدالت رفتار كند، گفت: تا رسيدن به نقطه مطلوب كه مردم از ما مي‌خواهند، بسيار فاصله داريم اما در اينجا بايد بگويم فرزندان شما در قوه قضاييه جهادگونه و بدون اينكه فشارها بر آنها موثر باشند عمل مي‌كنند. به گزارش ميزان حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني‌اژه‌اي، معاون اول قوه قضاييه به مناسبت هفته قوه قضاييه در ديدار با جمعي از خانواده شهدا، جانبازان و ايثارگران دستگاه قضا طي سخناني با بيان اينكه برخي جريان‌هاي منحرف در اوايل انقلاب به بخشي از مراكز حساس نفوذ كرده بودند، تصريح كرد: اتفاقي كه در هفتم تير 1360 افتاد نه تنها ماهيت منحرف و وابسته گروهك منافقين، بلكه ماهيت بسياري از گروهك‌هاي ديگر را هم كه با شعار طرفداري از خلق فعاليت مي‌كردند، برملا كرد. معاون اول قوه قضاييه در ادامه با بيان اينكه پس از واقعه هفتم تير عده‌اي از دشمنان تصور مي‌كردند نظام اسلامي درحال از بين رفتن است، گفت: پس از واقعه هفتم تير چنان انسجام و وحدتي بر همه جريان‌هاي راستين انقلاب به وجودآمد كه نه تنها در داخل بلكه اثرات آن در جبهه‌هاي جنگ در برابر كفار بعثي نيز هويدا بود. حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي در ادامه با بيان اينكه نظام جمهوري اسلامي بر اساس بند اول اصل سوم قانون اساسي موظف است اقداماتي را از جمله مبارزه با تمام مظاهر فساد و فحشا انجام دهد، گفت: امروز اگر شاهد باشيم كه مظاهر فساد و فحشا از روي غفلت توسط برخي متوليان ترويج مي‌شود، وظيفه برخورد داريم. معاون اول قوه قضاييه اظهار كرد: قوه قضاييه از اول انقلاب تا امروز مانند ساير نهادهاي انقلابي در صف اول مبارزه با دشمنان انقلاب و نظام قرار داشته است و در همين مسير هم شهداي زيادي را تقديم انقلاب كرده است. سخنگوي دستگاه قضا در پايان خاطرنشان كرد: امروز كه قوه قضاييه برخورد با دانه‌درشت‌ها و مفاسد اقتصادي را آغاز كرده است، فشارهاي سنگيني به دستگاه قضا وارد مي‌شود.
معاون اول دستگاه قضا همچنين پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته تهران، با بيان اينكه قوه قضاييه از منظر اسلام و قانون اساسي يك منصب الهي است، گفت: كسي كه در منصب قضا مي‌نشيند يا بايد قوي يا وصي نبي باشد كه اگر در اين خط نبود خداي ناكرده شقي است. امر قضا امر بسيار خطيري از نظر اسلام و بسيار مورد اهتمام نظام اسلامي است. حجت‌الاسلام والمسلمين محسني‌اژه‌اي تصريح كرد: اگر ما يك قوه مستقل، مقتدر سالم و عادل داشته باشيم همه مي‌توانند جلوي بسياري از كجي‌ها، انحرافات و ناهنجاري‌ها را بگيرند. قانون از قوه قضاييه توقعاتي دارد. قانون اساسي از قوه قضاييه مي‌خواهد پاسداشت عدالت باشد و عدالت را گسترش دهد و همچنين قانون اساسي از قوه قضاييه مي‌خواهد به همه تظلمات، شكايات و حديات رسيدگي كند و حل خصومت بين مردم را انجام دهد. وي افزود: قانون اساسي از قوه قضاييه مي‌خواهد كه جرايم را كشف و مجرمان را تعقيب كند و در نهايت به مجازات برساند و به صورت شفاف از دستگاه مي‌خواهد به حدود الهي و مقررات مدون قانون را اجرا كند. وي گفت: مردم از قوه قضاييه انتظار دارند كه نسبت به امور و وظايفي كه به آنها محول شده است با اقتدار، صلابت، سرعت، دقت در اموري كه به آنها برخوردهاي مناسب داشته و در يك كلمه با عدالت رفتار كند.
 معاون اول دستگاه قضا خاطرنشان كرد: اگر بانك‌هاي ما به صورت بنگاهداري عمل نكنند و با همان شرايطي قانون در نظر گرفته است اجازه دهند پول در اختيار همه و در جامعه گردش داشته باشد و پول در دست يك عده رسوب نشود، يك حركت عظيم در جامعه اتفاق مي‌افتد. ما وارد اين مساله شديم و نتايج بسيار خوبي بحمدالله به بار آمد و تا حدود زيادي مساله معوقات بانكي به ميزان قابل توجهي كاهش يافت. معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: در سال‌هاي 92 و 93 يكي از مسائلي كه مورد توجه قرار گرفت و انتظار به حق مردم بود برخورد با دانه درشت‌ها و برخورد بدون تبعيض با صاحبان قدرت و ثروت بود. در بعضي از اين پرونده‌ها كه وابسته به قدرت و ثروت بودند، فشار فوق‌العاده‌‌اي به دستگاه قضا وارد شد و آنها به صورت مستقيم و غير مستقيم سعي مي‌كردند قوه قضاييه را تخريب كنند كه ما نتوانيم به وظيفه قانوني خود عمل كنيم. حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي با بيان اينكه فشارهاي مضاعفي بر قوه قضاييه وارد است، تصريح كرد: اگر رسيدگي به يك پرونده به طور متعارف و از لحاظ حقوقي 200 ساعت وقت بخواهد گاهي بيش از 200 ساعت وقت ما به خاطر فشارها و حاشيه‌سازي‌ها گرفته مي‌شود به طوري كه فردي چون صاحب قدرت و موقعيت است مي‌گويد من بايد قاضي را تعيين كنم. در اين جا بايد گفت پس استقلال قوه قضاييه كجا رفته   است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون