ورود شوراي رقابت به واردات خودرو
عضو ناظر شوراي رقابت با تشريح جزييات جلسه بررسي آييننامه واردات خودرو در جلسه اخير اين شورا، گفت: در اين جلسه كه با حضور معاون وزير صنعت برگزار شد، مقرر شد دستورالعمل واردات خودرو مورد بازنگري قرار گيرد.
محمدعلي مددي با تشريح جزييات جلسه اخير شوراي رقابت، گفت: در اين جلسه، دستورالعمل واردات خودرو كه توسط وزارت صنعت تدوين شده، مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد اين دستورالعمل بازنگري شود. وي ادامه داد: در اين جلسه كه با حضور خسرو تاج، معاون وزير صنعت و همچنين نمايندگان واردكنندگان خودرو برگزار شد، دستورالعمل واردات خودرو مورد بررسي قرار گرفت و اعضاي شوراي رقابت عنوان كردند كه اين دستورالعمل باعث ايجاد انحصار در بازار خودروهاي وارداتي خواهد شد. واردات خودرو در عين حالي كه باعث به خطر انداختن اشتغالزايي در صنعت خودرو ميشود، بايد در شرايطي صورت گيرد كه انحصاري در بازار خودروهاي وارداتي وجود نداشته باشد.
مددي با بيان اينكه در جلسه شوراي رقابت عنوان شد كه خودروهاي وارداتي بايد استانداردهاي 52گانه را پاس كنند، گفت: قرار شد مكانيزمي تعريف شود كه براساس آن، خودروهاي وارداتي از استانداردهاي لازم برخوردار باشند. همچنين تاكيد شد كه خودروهاي وارداتي از نظر خدمات پس از فروش داراي شرايط مناسبي باشند. براي اينكه انحصاري در واردات خودرو وجود نداشته باشد، تاكيد كرديم كه بايد مكانيزمي تعريف شود كه همه افراد، چه حقيقي و چه حقوقي بتوانند واردات خودرو انجام دهند.
به گفته عضو ناظر شوراي رقابت، در دستورالعمل تدوين شده توسط وزارت صنعت هر فردي كه بخواهد براي واردات خودرو اقدام كند، بايد 3 درصد در راستاي دريافت مجوز، بابت پوشش خدمات پس از فروش، به نمايندگيهاي شركتهاي خارجي پرداخت كند كه اين مساله به معني ايجاد انحصار مطلق در خدمات پس از فروش است و مانع واردات توسط افراد ديگر ميشود. به اين ترتيب، مجوز واردات خودرو در دست عدهاي محدود خواهد بود كه ميتوانند از واردات توسط افراد ديگر جلوگيري كنند.
مددي با بيان اينكه دستورالعمل واردات خودرو ناقص است، گفت: در جلسه اخير شوراي رقابت مصوب شد كه اين دستورالعمل مورد بازنگري قرار گيرد تا شرايط انحصاري در بازار خودروهاي وارداتي ايجاد نشود و اين بازار رقابتي باشد. دستورالعمل واردات خودرو پس از بازنگري و اصلاح، براي بررسي مجدد به شوراي رقابت ارايه خواهد شد.