• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3278 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۶ تير

مستند «هفت نابخشوده» پاسخ مي‌دهد

مدارك استخبارات عراق دست خائنان را رو مي‌كند

پس از تشييع پيكر شهداي مظلوم غواص اين سوال در ذهن برخي افراد ايجاد شد كه چرا عمليات كربلاي ۴ كه شهداي غواص در آن حضور داشتند، لو رفت. امشب ساعت 21 از شبكه دوم صدا و سيما فيلمي پخش مي‌شود كه گفته مي‌شود به اين سوال و سوالاتي درباره چرايي و چگونگي لو رفتن برخي عمليات رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس پاسخ مي‌دهد.
مرتضي باقري، كارگردان فيلم مستند «هفت نابخشوده» اسناد، تصاوير و فيلم‌هايي را   از سازمان‌هاي امنيتي عراق پس از سقوط صدام جمع‌آوري و تدوين كرده است كه نشان مي‌دهد   طي هشت سال نبرد با دشمن بعثي، چه كساني به اين آب و خاك خيانت كردند و چگونه رزمندگان و فرماندهان با تمامي اين دشواري‌ها و اطلاعات كامل دشمن باز هم توانستند عمليات‌هاي موفق همچون والفجر هشت و كربلاي پنج را به سرانجام برسانند و بيننده به بخشي از حقايق ماجراهاي دوران جنگ ايران و عراق دست خواهد يافت.
عمليات كربلاي چهار يكي از آن حمله‌هاي ايران به عراق بود كه به خاطر لو رفتن عمليات، تلفات بسياري را به همراه داشت. حمله‌اي كه پنج دي 65 صورت گرفت و با آنكه گمان آن مي‌رفت عمليات لو رفته باشد اما عمليات متوقف نشد.
اين عمليات قرار بود با استفاده از تاريكي شب به صورت ناگهاني انجام شود و هدف از آن گرفتن نقطه اتكايي در ساحل غربي آب راه اروند رود بود. پس از تسخير ساحل غربي قرار بود تهاجم تا اشغال بصره ادامه يابد. اين عمليات در واقع بخشي از عمليات كربلاي ۵ بود كه با شكست اين عمليات، عمليات كربلاي ۵
به صورت مجزا انجام شد. هدف ابتدايي تسخير جزيره ام‌الرصاص و ساير جزاير و جاده‌هاي اطراف آن بود تا محاصره شهر بصره تكميل شود. از دلايل تاكيد بر تعجيل در اين عمليات تحت تاثير قرار دادن كنفرانس سازمان همكاري اسلامي بود كه در آن زمان در كشور كويت برگزار مي‌شد.
حبيب احمدزاده، محقق و نويسنده كه از حاميان اين مستند است در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره اين مستند مي‌گويد: عراقي‌ها خطوط دفاعي ايستاي استواري را در اطراف شهر بصره ساخته ‌بودند. اين خطوط شامل پنج حلقه دفاعي بود كه با آبراه طبيعي مثل اروندرود و آبگير‌هاي مصنوعي همانند درياچه‌هاي پرورش ماهي در اطراف رودخانه جاسم حمايت مي‌شد. درياچه پرورش ماهي، از مين،سيم خاردار زير آبي، الكترود و ساير موانع انباشته شده بود. علاوه بر اين موانع، در پشت هر آبراهي و هر خط دفاعي سيستم توپخانه‌اي هدايت راداري،نيروي هوايي، هلي‌كوپتر‌هاي تهاجمي با قابليت استفاده از گازهاي شيميايي از مواضع عراقي‌ها پشتيباني مي‌كردند.
وي مي‌افزايد: درباره عوامل لو رفتن عمليات مجموعه‌اي از كمك‌هاي اطلاعاتي ايالات متحده امريكا به عراق، ستون پنجم سازمان مجاهدين خلق ايران و پناهنده شدن برخي افراد رده‌بالاي سياسي به خارج از كشور ذكر شده است.
حبيب احمدزاده مي‌گويد: اين اتفاق در دوران جنگ طبيعي بود بسياري از عمليات‌ها به خاطر وجود جاسوس لو مي‌رفت اما حمله صورت مي‌گرفت و به پيروزي هم مي‌رسيد. اما خاطره عمليات كربلاي چهار به خاطر تلفات زيادش در ذهن‌ها مانده است.
175 غواص شهيد كه چندي پيش تشييع شدند نيز آنهايي بودند كه در عمليات كربلاي 4 به شهادت رسيدند؛ عملياتي كه گفته مي‌شود لو رفته بود. حالا قرار است مستند «هفت نابخشوده» به كارگرداني مرتضي باقري درباره چرايي و چگونگي لو رفتن برخي عمليات‌ها در هشت سال دفاع مقدس شنبه ۶ تير ساعت ۲۱ از شبكه دو پخش شود.
به گفته احمدزاده اين فيلم تصاوير بسيار مستندي از لو رفتن عمليات‌هاي جنگ ايران و عراق هنگام فروش اطلاعات دارد. اين فيلم‌ها همگي از اداره استخبارات عراق به دست آمده است.
اين فيلم سعي دارد به اين سوال و سوالاتي درباره چرايي و چگونگي لو رفتن برخي عمليات رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس پاسخ دهد.
مستند «هفت نابخشوده» به خيانت‌هايي كه با نام ايراني انجام شده خواهد پرداخت و ارايه مستندات همكاري دولت‌هاي غربي و عربي با حكومت صدام در زمان جنگ به زمان ديگري موكول شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون