• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3281 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير

ائتلاف خوب آقاي فرهادي

پدرو آلمودوار، كارگردان شهير اسپانيايي تهيه‌كننده فيلم كارگردان ايراني شد

اعتماد|«اصغر فرهادي» - كارگردان شناخته شده ايراني- بار ديگر فيلم مي‌سازد. اين‌بار هم چون «گذشته»، پروژه‌اش بين‌المللي است؛ اما به جاي فرانسه، فيلم در اكتبر 2016 – اوايل پاييز سال 95- در اسپانيا كليد خواهد خورد. فرهادي فيلمنامه اين اثر را به اتمام رسانده است؛ اما گويا فرانسوي‌ها از تجربه همكاري با اين فيلمسازِ ايراني آنقدر خوشحال هستند كه اين‌بار هم در اين فيلم همراه با اسپانيا شده‌اند و «الكساندر ماله‌گي» - مدير كمپاني ممنتوي فرانسه- كه تهيه «گذشته» فرهادي را نيزبه عهده داشت و «پدرو آلمادوار»- فيلمساز شهير اسپانيايي- تهيه‌كننده اين فيلم خواهند بود. بازيگران هم همه امريكايي و اسپانيايي هستند و قصه فيلم نيز به زبان انگليسي و اسپانيولي روايت خواهد شد. اين اما تمام فعاليت‌هاي «فرهادي» در اين روزها نيست. او مي‌خواهد هفتمين فيلمِ بلندش در ايران را هم كليد بزند؛ اتفاقي كه پيش از ساخت اثرش در اسپانيا انجام خواهد شد.

حضور آلمادوار به عنوان تهيه‌كننده اين اثر، اتفاق بزرگي است؛ اما نه براي فيلمسازي كه تاكنون صاحب جوايز متعددي از جمله خرس نقره‌اي جشنواره برلين – درباره الي- خرس طلايي جشنواره برلين - جدايي نادر از سيمين- و همچنين بهترين فيلم خارجي جايزه گلدن گلوب شده و نخستين فيلمسازي است كه تمامي اين افتخارات را دريافت كرده است. از نشان آفيسير- نشان عالي هنر و ادبياتِ فرانسه- و سزار- جايزه مستقل اسپريت و جوايز بوديل- را به دست آورده است و علاوه بر آن رتبه چهارمين شخصيت تاثيرگذار سال ۲۰۱۲ را كسب كرده است. با همه اينها «گذشته» نخستين فيلمي بود كه فرهادي در خارج از مرزهاي ايران و به تهيه‌كنندگي شركتي فرانسوي ساخت. حالا اما همان طور كه پيش‌تر اعلام شد، او كه روزگاري حرف از مهاجرتش هم به ميان آمده بود – كه او البته اين مساله را بارها تكذيب كرد- قرار است يك فيلم در ايران و ديگري را در اروپا بسازد. او البته در اين چند سالي كه فيلم‌سازي نكرد، چندان هم بيكار نبود، علاوه بر اظهارنظرهاي گاه‌و بي‌گاهش كه از جمله آن مي‌توان به دفاع تمام قدش از فيلم قصه‌هاي «رخشان بني‌اعتماد» اشاره كرد. علاوه بر آن دو كتاب نيز از فرهادي به انتشار درآمد، يكي كتاب «هفت فيلمنامه‌اش» و ديگري يك كتاب گفت‌وگو از او كه در فاصله‌اي كوتاه از همديگر به انتشار درآمدند.

«رو در رو با اصغر فرهادي» را هم شهلا لاهيجي -انتشارات روشنگران و مطالعات زنان – منتشر كرد. در سينماي ايران بعد از انقلاب افرادي مانند غلام حيدري گفت‌وگوي طولاني با ساموئل خاچكيان داشت، همچنين طالبي‌نژاد نيز با ناصر تقوايي و رضا درستكار با بهمن فرمان‌آرا مصاحبه داشته‌اند.

كتاب «هفت فيلمنامه از اصغر فرهادي» نيز فيلمنامه‌هاي «رقص در غبار»، «شهر زيبا»، «چهارشنبه‌سوري»، «دايره‌زنگي»، «درباره‌ الي...»، «جدايي نادر از سيمين» و «گذشته» است. در مقدمه‌ كوتاهي كه اصغر فرهادي بر اين كتاب نوشته، آمده: «فيلمنامه‌هاي پيشِ رو را كه مرور مي‌كنم، آنچه بين همه‌ آنها مشترك است و از رقص در غبار تا گذشته پررنگ و آگاهانه‌تر شده چيزي نيست جز علامت سوال، علامت سوالي كه فيلمنامه به فيلمنامه بزرگ‌تر و چندوجهي‌تر شده است. اگر با اين نوشته‌ها توانسته باشم جسارت پرسشگري را در تماشاگران فيلم‌هايم تقويت كرده و ترس‌شان را از كاشتن علامت سوال در ذهن‌ها بكاهم، از عمري كه براي نوشتن صرف كرده‌ام راضي و خشنودم.»

به گفته «سوسن شريعتي» زماني كه فيلم‌هاي فرهادي را مي‌بينيم، انگار خود را در آن مي‌بينيم و همين باعث مي‌شود كه ما نسبت به اين نوع از فيلم‌ها دلخور شويم. چرا كه ما را مجبور مي‌كند تا قضاوت كنيم و اين نگاه فرهادي به انسان امروزي است، در واقع در فيلم‌هاي او هميشه بر سر دوراهي موقعيت‌هاي اخلاقي قرار مي‌گيريم و هميشه مجبور به انتخاب هستيم. در فيلم‌هاي فرهادي همه شخصيت‌ها حق دارند و هيچ‌كس را نمي‌توان محكوم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون