• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3281 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير

ششمین دوره کارناوال مونودرام به سرپرستی نغمه ثمینی برگزار می‌شود

«اعتراف» برای من مرحله‌ای از آموزش و کلاس است

پیام رضایی / ششمین کارناوال «اعتراف» به سرپرستی نغمه ثمینی نویسنده و مدرس تئاتر از ۹ تا ۱۲ تیرماه در خانه نمایش «دا» («آو» سابق) برگزار می‌شود. این کارناوال که در ابتدا تنها در دانشگاه تهران برگزار می‌شد از سال پیش به بیرون از دانشگاه کشیده شد و امسال در ششمین دوره خود 12 اثر را برای علاقه‌مندان به تئاتر اجرا خواهد کرد. ثمینی در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره چرایی انتخاب مونودرام گفت: « این انتخاب دو دلیل دارد. اول اینکه برای بچه‌هایی که دارند گام‌های اول را در حوزه نمایشنامه‌نویسی برمی‌دارند مدل خیلی خوبی است. زیرا نیاز به شخصیت‌پردازی‌های متعدد ندارد و تنها با کشف یک موقعیت خوب و پرداخت یک شخصیت که بتواند روی صحنه درام را پیش ببرد، می‌توانند یک اثر خلق کنند. دوم اینکه برای کسانی که تجربه طولانی در تئاتر ندارند این مسیر هموارتر است.» البته ثميني، این کارناوال را مرحله‌ نهایی و ضروری بخش آموزش نیز می‌داند. «این کارناوال در ادامه کلاس‌هایی است که در دانشگاه داشتیم. آخرین مرحله کلاس نمایشنامه‌نویسی باید نمایشنامه‌خوانی یا اجرا باشد تا کسانی که نوشته‌اند حالا اثرشان را ببینند و با واکنش مخاطبان مواجه شوند. این خیلی مهم است که آنها بتوانند آنچه نوشته‌اند را به صورت عینی و روی صحنه ببینند. این برای من مرحله‌ای از آموزش و کلاس است.»

اما چنین تلاشی و چنین مسیری نیازمند دیده شدن نیز هست. در واقع حالا که این اتفاق از دانشگاه بیرون آمده است لازم است که مورد حمایت جامعه حرفه‌ای تئاتر نیز قرار گیرد. «ما خیلی علاقه‌مندیم که تماشاگران به تماشای این کار بنشینند. برای ما غنیمت است. هرچند با توجه به شرایط کنونی، اجراهای محدود ما و فضای خاصی که در ماه رمضان وجود دارد قابل درک است که کسانی نتوانند آن طور که باید، کارها را ببینند. اما خود بچه‌ها از کسانی دعوت کرده‌اند و امیدوارم که این مدعوین بتوانند به تماشای اجراها بنشینند. این کار خیلی مهم است. دلگرمی خیلی بزرگی است برای نسلی که دارد اولین گام‌هایش را در این حوزه برمی‌دارد.»

نویسنده «هیولاخوانی» همچنین توضیح داد که این کارناوال به صورت تماتیک برگزار خواهد شد. به این معنی که اجراهای هر روز بر اساس یک تم خواهند بود. عنوان کلی این دوره «اعتراف» است و اجراها در روزهای مختلف به این ترتیب عنوان بندی شده‌اند: «اعترافات زنانه»، «اعترافات روان‌پریش» و «اعترافات نهایی.»

ثمینی همچنین درباره علت گسترش این کارناوال و بیرون آمدن از فضای دانشگاه نیز به «اعتماد» گفت:«پارسال به عنوان اولین دوره‌ای که کارها را از دانشگاه بیرون آوردیم، تجربه خیلی خوبی داشتیم. دانشگاه به هر حال یک فضای آموزشی است و محدودیت‌های خاص خودش را دارد. این اتفاق فضای نیمه‌حرفه‌ای را برای تئاتر فراهم می‌کند، چنان که در سینما هست. می‌توان امیدوار بود که آرام‌آرام حلقه‌هایی به نام تئاتر نیمه‌حرفه‌ای درست شود که در عین ارتباط با دانشگاه، اجراهای محدود عموم نیز داشته باشند و به این ترتیب ارتباط‌شان با فضای تئاتر حرفه‌ای نیز حفظ شود.»

به گفته نغمه ثمینی نویسندگان این 12 اثر همگی از متولدین دهه هفتاد هستند و این آثار در چهار روز به صحنه خواهند رفت که هر روز سه نمایش اجرا خواهد شد. همچنین هر نمایش نیز در دو نوبت ۱۸ و ۲۰ اجرا می شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون