• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3281 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير

شاهين فرهت :

ضبط آثارِ آهنگسازان ايراني در ناكسوس اتفاق مهمي است

اعتماد|«فكر مي‌كنم، معرفي 64 آهنگساز ايراني به كمپاني معتبر «ناكسوس» يكي از بهترين اتفاقاتي است كه مي‌توانست بيفتد.»

اينها را يكشنبه، «شاهين فرهت» در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا گفت. او البته از اينكه هم‌اكنون 64 آهنگساز در كشور وجود دارند كه آثارشان را به اجرا در مي‌آورند، اظهار تعجب كرده است. او مي‌گويد سال‌ها قبل، پايان‌نامه دكترايش را درباره آناليزِ آثار آهنگسازان گرفت كه در آن توانسته بود با 34 آهنگساز گفت‌وگو كند، شايد براي همين است كه «فرهت» مي‌گويد: «علي رهبري آثار آهنگسازاني را انتخاب كرده كه كارهاي‌شان تم ايراني هم دارد. به هر حال، اين كار اقدامي ارزنده بود و من سال‌ها ست كه مي‌گويم، وقتي آهنگسازي از دنيا مي‌رود، جايي وجود ندارد كه آثار او را بعد از فوت حفظ و نگهداري كند. با اين وجود، آثار من در سوئد‌ و برخي كتابخانه‌هاي اروپا وجود دارد.»

به گفته فرهت، «ناكسوس» كمپاني بسيار معتبر و خوبي است. اين شركت آلماني، آلبوم‌هايش را ارزان‌تر از ساير شركت‌ها به دست مخاطب مي‌رساند و هميشه در دنيا مورد حمايت دوستداران موسيقي است. ساير كمپاني‌ها سي‌دي‌هاي‌شان را به مبلغ 30 دلار به فروش مي‌رسانند، اما «ناكسوس» فقط يك‌سوم اين مبلغ را دريافت مي‌كند، با اين حال ارزش خود را دارد. مي‌دانم كه آقاي رهبري تكنيك دارد و قطعا اگر اركستر به حداقل‌ها نمي‌رسيد، ايشان اصلا برنامه اجرا نمي‌كرد. او معمولا از نوازنده، بهترين صدا را مي‌گيرد.»

چندي پيش، آثار 64 آهنگساز ايراني در قرعه‌كشي صورت گرفته در محل تالار رودكي انتخاب شدند تا قطعات‌شان توسط اركسترسمفونيك تهران اجرا، ضبط و توسط موسسه ناكسوس پخش جهاني شود. اين مراسم طي يك قرعه‌كشي كه در حضور نوازندگان اركستر سمفونيك تهران و خوانندگان كر و توسط خود نوازندگان انجام شد، نام و نوبت آهنگسازان ايراني براي ضبط قطعات‌شان توسط اركستر سمفونيك تهران براي ارايه به شركت ناكسوس مشخص شد. در ميانِ نامِ اين آهنگسازان كساني چون هوشنگ كامكار، ارسلان كامكار، همايون رحيميان، محمدسعيد شريفيان، مجيد انتظامي، احمد پژمان، مرتضي حنانه، حسين عليزاده، فريدون شهبازيان و ديگران ديده مي‌شود. اين اتفاقي است كه «رهبري» درباره‌اش مي‌گويد: «شايد اين بهترين كاري است كه در اين 80 سال تاريخ اركستر سمفونيك تهران براي آهنگسازان ايراني انجام شده است، خوشبختانه نوازندگان اركستر سمفونيك تهران دست به دست هم داده و سمفوني 9 دوژاك را حرفه‌اي ضبط كردند. پس از ضبط، ما اثر را براي موسسه ناكسوس ارسال كرديم. پس از 10 ساعت كه طولاني‌ترين 10 ساعت زندگي من بود پيغام دادند كه اثر ما پذيرفته شده و قبول كردند كه علاوه بر سمفوني 9 دوژاك، قطعات آهنگسازان ايراني را براي پخش جهاني ارايه كنيم و از ما خواستند تا ليست 10 آهنگسازي را كه در نظر داريم قطعات‌شان را ضبط كنيم براي آنها ارسال كنيم.»

رهبر اركستر سمفونيك تهران و شركت توليدكننده بايد قطعات آهنگسازي شده را در ابتدا به لحاظ كيفيت هنري و كيفيت ضبط تاييد و سپس ضبط صورت بگيرد: «متاسفانه نام تعدادي از آهنگسازان ما در اين قرعه كشي حضور ندارد اما آهنگسازان ما نبايد نگران باشند زيرا اين قرعه‌كشي در مرحله اول است و در ادامه دوباره چنين قرعه‌كشي به صورت دموكراتيك انجام خواهد شد. اتفاق خوبي كه افتاده اين است كه ما براي امسال قرار بود برنامه12 آهنگساز را به موسسه ناكسوس ارايه دهيم اما الان تعداد آنها به 64 نفر رسيده كه خودش مثل بمب در جهان صدا خواهد كرد. اين سر و صدا به اندازه‌اي خواهد بود كه مجله گرامافون لندن نيز پيرامون آن صحبت خواهد كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون