• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3281 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير

گزارش «اعتماد» از تصميم كميته استيناف

راه‌آهن سقوط كرد، پيكان در ليگ برتر ماند

كشوهاي جادويي فدراسيون فوتبال نابود شد

گروه ورزش| يك ماه از پايان ليگ برتر فوتبال ايران گذشته و جنجال بر سر سرنوشت تيم‌هاي سقوط‌كننده اين مسابقات به ليگ دسته اول آزادگان ادامه داشت. مديران دو باشگاه پيكان و راه‌آهن مدت‌ها منتظر اعلام حكم نهايي كميته استيناف فدراسيون فوتبال بودند؛ رايي كه قرار بود شنبه هفته جاري رسما اعلام شود اما ديروز بنا به دلايلي نامعلوم رسانه‌اي نشده بود. البته وقتي حكم كميته استيناف درباره اين پرونده اعلام شد، همه متوجه شدند كه دليل تاخير چه بود.

پرونده اعتراض پيكان در مورد راي كميته‌ انضباطي مبني بر جريمه مارتين كايونگو موتومبا و مبرا دانستن باشگاه راه‌آهن در مورد جذب اين بازيكن مدت‌ها باز بود تا اينكه نتيجه غافلگير‌كننده روز گذشته رسما اعلام شد؛ پرونده‌اي كه راي آن 31 خرداد ماه سال جاري توسط كميته‌ استيناف صادر شد اما اعلام آن با تاخير 9 روزه مواجه شد.

ديروز خبرها درباره پيروزي پيكان درباره اين پرونده به اوج خود رسيده بود، چرا كه قبل از اينكه راي توسط كميته استيناف منتشر شود، اخباري از راهروهاي فدراسيون به بيرون منتقل شد مبني بر اينكه كميته استيناف با رد حكم اوليه كميته انضباطي تخلف باشگاه راه آهن و موتومبا بازيكن خارجي‌اش را محرز دانسته و راي به سقوط اين تيم به دسته اول آزادگان و بقاي پيكان در ليگ برتر داده است. با وجود اينكه خبر لو رفته بود، با اعلام راي نهايي، قطعي و شجاعانه كميته استيناف خيلي‌ها باور نمي‌كردند چنين تصميمي اتخاذ شده باشد. اما كميته استيناف فدراسيون فوتبال روز گذشته بالاخره حكم پرونده جنحالي را صادر كرد؛ حكمي كه بر اساس آن باشگاه راه‌آهن به خاطر تخلف در عقد قرارداد و بازي گرفتن از بازيكن متخلف خارجي‌اش، نتيجه پنج بازي‌اش سه بر صفر به سود حريفان اعلام و به اين ترتيب به ليگ دسته اول سقوط كرد!

 

تخلف محرز شد، راه‌آهن سقوط كرد

كميته استيناف در خصوص رسيدگي به پرونده باشگاه راه آهن در استفاده از بازيكن به نام مارتين كايونگو موتومبا، راي خود را به تاريخ 2/4/94 به شرح زير صادر كرد:

1-‌ بازيكن تيم راه آهن به نام مارتين كايونگو موتومبا به شش جلسه محروميت از فعاليت فوتبالي و پرداخت يكصد و پنجاه ميليون ريال جريمه نقدي محكوم شد.

2-‌ نتيجه هر يك از مسابقات باشگاه راه آهن كه از بازيكن مذكور در مقابل تيم‌هاي پرسپوليس تهران، نفت مسجد سليمان، پيكان تهران، استقلال خوزستان و سايپا البرز استفاده كرده است، سه بر صفر به نفع باشگاه‌هاي فوق الذكر اعلام مي‌شود.

صالحي، رييس كميته استيناف هم بلافاصله بعد از انتشار حكم درباره اين تصميم تاكيد كرد: « پس از تشكيل جلسات متعدد و بررسي همه‌جانبه نسبت به موضوع و تحقيقات انجام شده، نهايتا با احراز تخلف باشگاه راه آهن در استفاده از بازيكن خارجي خود (مارتين كايونگو موتومبا) كه اقدام به ارايه گواهي خلاف واقع داير بر اعلام فسخ قرارداد باشگاه سابق خود (اردو اسپور) در تاريخ 7/10/93 كرده بود، نهايتا حكم كميته انضباطي نقض و حكم محروميت بازيكن خاطي به شكل مذكور اعلام شد.

اما حالا با در نظر گرفتن حكم منتشر شده از سوي كميته استيناف، انتقادات بسيار زيادي هم به عملكرد كميته انضباطي فدراسيون فوتبال در رسانه‌ها مطرح مي‌شود؛ كارشناسان معتقد هستند با توجه به اين موضوع كه قوانيني كه كميته انضباطي و كميته استيناف به آن استناد مي‌كنند يكي است، چطور مي‌شود كه كميته انضباطي راي به بقاي راه‌آهن در ليگ برتر و رد شدن شكايت پيكان داده است و كميته استيناف اين راي را رد مي‌كند و با محرز اعلام كردن تخلف باشگاه راه‌آهن، راي به سقوط اين تيم به ليگ دسته اول مي‌دهد!

 

حكمي كه لو رفت

عليرضا صالحي، رييس كميته استيناف بارها در مصاحبه خود اعلام كرده بود كه راي پرونده اعتراض باشگاه پيكان به حكم كميته انضباطي پس از بررسي‌هاي اعضاي اين كميته، در تاريخ 31 خرداد‌ ماه به دبير خانه فدراسيون براي نگارش حكم در سربرگ فدراسيون جهت امضاي اعضاي كميته ارسال شده و براي ابلاغ نيز در انتظار دستور توسط دبيركل فدراسيون قرار دارد. با اين حال بنا به دلايلي نامعلوم در اعلام حكم اين پرونده جنجالي تاخيري مشكوك اتفاق افتاد. اما جديت كميته استيناف در صدور راي نهايي باعث شد ديگر كسي به دلايل اين تاخير به وجود آمده توجهي نداشته باشد. البته همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد با اعلام رسمي اين حكم مجددا دردسرها و جنجال‌هاي زيادي براي فوتبال ايران به وجود آمد. اما نكته قابل توجه اين بود كه برخي افراد به باشگاه پيكان قبل از اعلام رسمي حكم، خبر داده بودند كه آنها در اين پرونده پيروز شده‌اند! به همين ترتيب حتي خبر به باشگاه راه آهن هم رسيده بود و شايعه پيروزي پيكان در اين پرونده به اطلاع بسياري از مديران فدراسيون و حتي چند نفر از اعضاي هيات رييسه رسيده بود! شيعي، مديرعامل پيكان در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: «ما در جلسات خود با اعضاي محترم كميته استيناف اعلام كرده‌ايم كه راي آنها هر چه باشد ما آن را قبول خواهيم داشت. با اين حال ما قبل از انتشار رسمي حكم، خبرهايي شنيديم كه انگار مستندات و مدارك ما مورد قبول كميته استيناف قرار گرفته و راي به نفع باشگاه پيكان صادر شده و ما در ليگ برتر خواهيم ماند. اما اينها شنيده‌ها بود و تا اعلام رسمي نمي‌توانستيم به آن استناد كنيم.»

شيعي كه حالا تيمش در ليگ برتر ماندگار شده است درباره شرايط ادامه كاري پيكان هم گفت: «شاكله اصلي تيم ما جواناني هستند كه سال گذشته عملكرد خوبي در باشگاه داشتند. البته قرارداد 13 تا 14 بازيكن ما تمام شده است كه بايد هرچه سريع‌تر به فكر ورود پرقدرت در فصل نقل و انتقالات باشيم. ما امسال بايد تيم را به شكلي قدرتمند ببنديم. توجه كنيد از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي‌هايي داشتيم كه اگر راي به نفع ما اعلام شد، وقت‌مان تلف نشود. حالا هم با قدرت تمام تلاش خود را خواهيم كرد تا پيكان را قدرتمند آماده حضور در مسابقات ليگ برتر كنيم. درباره سرمربي تيم هم به زودي كميته نقل و انتقالات و هيات‌مديره باشگاه تصميم‌گيري نهايي را خواهند داشت.»

 

اسدي: در دفتر من كشوي جادويي وجود ندارد

عليرضا اسدي، دبيركل فدراسيون در مورد راي اعلام شده در خصوص ديدارهايي كه راه‌آهن از مارتين موتومبا، بازيكن آفريقايي استفاده كرده و اين ديدارها 3 بر صفر به نفع حريفانش شده است، آيا با اين وضعيت راه‌آهن به ليگ دسته اول سقوط خواهد كرد، ‌گفت: اين راي ديگر تفسير ندارد. در واقع اين حكم قضاست و حكم قضا تاثيرات خاص خود را مي‌گذارد و نياز به تفسير ندارد. در واقع در فدراسيون عزمي وجود دارد تا ديگر مقابل تخلفات مماشات نشود و بر همين اساس مقابل اشتباهات ديگر مصلحت‌انديشي وجود نخواهد داشت. بايد تمام زواياي اتفاقي را كه مي‌افتاد بررسي مي‌كرديم تا يك راي كامل و بدون نقص صادر شود.

دبيركل فدراسيون فوتبال در مورد اينكه چرا معمولا احكامي كه صادر مي‌شود تا اين اندازه در دفتر دبيركل‌هاي فدراسيون باقي مي‌ماند، گفت: در مورد گذشته نمي‌خواهم صحبت كنم اما اصولا در مورد بحث راه‌آهن حكمي صادر نشده بود، ضمن اينكه همه مي‌دانند هيچ حكمي در دفتر من 10 الي 15 ثانيه بيشتر باقي نمي‌ماند. وي در مورد اينكه آيا كشوي جادويي زمان دبيركل قبلي همچنان در دفتر وي وجود دارد يا خير، ‌گفت: ‌چنين بحثي اصلا صحت ندارد و هيچ كشوي جادويي در كار نيست و همه به اين موضوع واقفند. ضمن اينكه بيشترين مدتي كه راي در دفتر من مي‌ماند شايد يك روز كاري باشد. در اين راي هيچ مصلحتي نيست و عين حقيقت است و هر كسي هم هر طور مي‌خواهد آن را تفسير كند، ما فقط حكم را اجرا كرديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون