• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3120 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر

افزايش سرمايه بانك‌هاي توسعه‌يي در بوته نقد نمايندگان مجلس

در  ميزگردي كه در خصوص افزايش سرمايه بانك‌هاي توسعه‌يي- تخصصي توسط بانك صنعت و معدن برگزار شد  نمايندگان مجلس معتقد بودند كه  افزايش سرمايه بانك‌هاي توسعه‌يي- تخصصي مي‌تواند به شتاب روند توليد و رفع ركود و ايجاد اشتغال در كشور بينجامد.
 
 دكتر محمدحسين قرباني، نماينده آستانه اشرفيه و بندر كياشهر، سخنگوي كميسيون بهداشت:

در حال حاضر صنعت كشور و به تبع آن صنعت استان گيلان با يك ركود بي‌سابقه و وحشتناك روبه‌رو است. يكي از راه‌هاي خروج از ركود دستيابي صنعتگران به سرمايه در گردش است و بانكي كه بهتر از بانك‌هاي ديگر مي‌تواند اين شاخصه را مهيا كند بانك صنعت و معدن است. اين بانك بازوي وزارت صنعت، معدن و تجارت است، از اين رو بايد افزايش سرمايه بدهد و مورد حمايت قرار گيرد.
 

ايرج نديمي، نماينده  لاهيجان و سياهكل و نايب رييس كميسيون اقتصادي:

بانك‌هاي تخصصي نظير بانك صنعت و معدن بايد افزايش سرمايه داشته باشند زيرا در خدمت سياست‌هاي دولت و نظام هستند. حكومت براي سرمايه‌گذاري و توليد از طريق اين بانك‌هاي تخصصي و توسعه‌يي عمل مي‌كند و آنها كه در واقع مجري سياست‌هاي حكومت‌اند نمي‌توانند با سرمايه‌هاي اندك كارهايي بزرگ انجام بدهند. هر چه بانك‌هاي تخصصي افزايش سرمايه داشته باشند، مي‌توانند مشكلات نظام را حل كنند. از اين رو ما بايد در بودجه‌گذاري سنواتي سرمايه بانك‌هاي تخصصي و توسعه‌يي را افزايش دهيم. با اين كار مشكل اشتغال حل مي‌شود و توليد و صادرات بهبود پيدا مي‌كند. به اين مهم در ماه‌هاي آينده عمل خواهد شد.
 
 غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي، نماينده رشت و عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات:

نظر اينجانب در مورد افزايش سرمايه بانك صنعت و معدن بسيار مساعد است. عملكرد خوب اين بانك وظيفه ما را در ياري رساندن به بانك‌هاي تخصصي چند برابر مي‌كند. بانك صنعت ومعدن به عنوان يك بانك پيشرو و الگو دارد عمل مي‌كند. اميدوارم با افزايش سرمايه‌هاي بانك تخصصي و توسعه‌يي روند توليد در كشور شتاب بيشتري گيرد و با توليد شاهد خروج از ركود باشيم.
 
 محمد مهدي رهبري، نماينده رودسر و املش و عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات:

نقش بانك‌هاي توسعه‌يي و تخصصي در توسعه بنگاه‌ها و پيشبرد اهداف توسعه‌يي كشور ضرورت افزايش سرمايه اين بانك‌ها را به صورت يك واقعيت اقتصادي دو چندان مي‌كند. در صورت عدم افزايش سرمايه بانك‌هاي توسعه‌يي نبايد انتظار داشت كه اين بانك‌ها با سرمايه كم بتوانند در تامين مالي پروژه‌هاي بزرگ صنعتي دخيل باشند.
 
 نعيمي رز، نماينده آستارا  و  عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي:

كشور ما از نظر وجود ذخاير معادن جزو كشورهايي است كه از اهميت خاص برخوردار است اما اعتباراتي كه براي صنعت ومعدن در نظر گرفته مي‌شود در خور شأن بانكي مثل بانك صنعت ومعدن نيست. من به عنوان سخنگوي فراكسيون اكثريت مجلس با افزايش سرمايه بانك‌هاي تخصصي موافقم و اميد دارم مسوولاني كه در جهت تخصيص اعتبارات دخيل هستند بانك صنعت و معدن را با نگاه ويژه ببينند تا اقتصاد مملكت شكوفا شود.
 
جباركوچكي‌نژاد، نماينده رشت و عضو كميسيون آموزش و تحقيقات:

ما در قانون يارانه‌ها هم داريم كه دولت مي‌تواند بخشي از يارانه‌ها را به صنعت اختصاص دهد. بخشي از هدفمندي يارانه‌ها را در بانك بگذارد و يا براي سرمايه‌گذاري در بخش صنعت ومعدن وام بلاعوض بدهد. يا از طريق صندوق توسعه ملي و با وجوه اداره شده به بانك‌ها كمك كند تا بتوانند براي اعطاي تسهيلات به صنايع توان لازم را داشته باشند. قطعا با افزايش سرمايه بانك‌هاي توسعه‌يي به ويژه بانك صنعت ومعدن روند ماشركت و حمايت مالي از پروژه‌ها و طرح صنعتي وارد فاز جديد خواهد شد.
 
 دكترجعفر قادري، نماينده شيراز و عضوكميسيون برنامه و بودجه و محاسبات:

بانك صنعت و معدن يكي از بانك‌هاي تخصصي كشور است كه امكان جذب پس‌انداز سپرده را ندارد و تمام منابعش نيز در جهت توليد به كار گرفته مي‌شود. اين بانك همواره به توسعه كشور كمك كرده است و اگر سرمايه‌اش افزايش پيدا نكند نمي‌تواند اهداف دولت و نظام را در جهت توسعه محقق كند. از اين رو افزايش و سرمايه فعلي بانك كه در بخش ضروري اقتصاد كشور سرمايه‌گذاري مي‌شود بايد افزايش پيدا كند. در مجلس هم اين آمادگي وجود دارد و دولت هم بايد كمك كند كه اين امر تحقق پيدا كند.
 
 دكترمحمد قسيم عثماني، نماينده بوكان و عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات:

بانك‌هاي توسعه‌اي، به هر ميزاني كه از قدرت بيشتري برخوردار باشند، مي‌توانند به ايجاد زيرساخت‌ها و توسعه همه‌جانبه كشور كمك كنند و به خاطر ايفاي همين نقش كليدي بايد از منابع و سرمايه كافي برخوردار باشند. مخصوصاً بانك صنعت و معدن كه در جهت توسعه كشور فعاليت مي‌كند و در شرايطي كه كشور در حال ركود است، رفع اين ركودنياز به تزريق مالي دارد كه بايد از طريق يك بانك توسعه‌يي مثل بانك صنعت و معدن انجام گيرد. اين كار آثار تورمي نيز ندارد و مي‌تواند موجب ايجاد آثار مثبت ميان مدت و بلندمدت شود.
 
دكتر حسيني صدر، نماينده مردم خوي و عضو كميسيون صنايع و معادن:

با توجه به اينكه در اين برهه از زمان ميزان بيكاري افزايش پيدا كرده و توليد با مشكل روبه‌رو است و توليد راه‌حل آن است و مقام معظم رهبري نيز تاكيد كرده‌اند كه توليد كشور بايد تقويت شود بانك صنعت و معدن بايد به صورت ويژه مورد توجه قرار گيرد. بانك‌هاي تخصصي بايد تقويت شوند و سرمايه‌شان افزايش يابد و حتي يارانه وام داده شود براي حمايت از واحدهاي توليدي موفق. بانك بايد بتواند براي مشتريان خوش حساب خود تسهيلات قائل شود. ما افزايش سرمايه بانك صنعت و معدن را صددرصد به نفع كشور و اشتغال مي‌دانيم.
 
 محمد رضا پورابراهيمي، نماينده كرمان و عضو كميسيون اقتصادي:

شوك ارزي كه به اقتصاد كشور وارد شد موجب كاهش ارزش پول ملي و قدرت وام دهي بانك‌ها گرديد. اگر بانك‌ها بخواهند در كشور مثل سال ١٣٩٠ تامين مالي بكنند بايد ٣ برابر سرمايه كنوني‌شان افزايش سرمايه بدهند زيرا امروز قدرت وام دهي بانك‌ها در مقايسه با سال ١٣٩٠ سه برابر كاهش پيدا كرده است. بانك صنعت و معدن هم همينطور است و در نتيجه بايد متناسب با نياز كنوني بنگاه‌هاي اقتصادي افزايش سرمايه داشته باشد. علاوه بر اين شرايط اقتصادي موجب افزايش مطالبات معوق بانك‌ها شده كه اين امر هم ضرورت افزايش سرمايه را افزايش مي‌بخشد.
 
ايرج عبدي، نماينده خرم آباد و عضو هيات رييسه كميسيون اجتماعي مجلس:

در ميان بانك‌هايي كه در استان‌هاي محروم در امر سرمايه‌گذاري فعاليت مي‌كنند بانك صنعت و معدن جايگاه ويژه‌يي دارد بنابراين براي كمك به توليد و صنعتي شدن استان‌هاي محروم بايد افزايش سرمايه بانك‌هاي توسعه‌يي مورد توجه قرار گيرد بايد بدانيم كه توجه به مناطق محروم و استفاده از توان كارشناسي و حمايت مالي بهترين راهكار براي توسعه مناطق محروم است. بايد از طريق شيوه‌هاي مناسب سرمايه اين بانك افزايش پيدا كند و ما با اين موضوع كاملا موافقيم.
 
 دكترمحمد بياتيان، نماينده بيجار و عضو هيات رييسه كميسيون صنايع و معادن:

بانك صنعت ومعدن تنها بانك تخصصي است كه در اين سال‌ها در حوزه كمك به توليد و صنعت تخصصي عمل كرده و انتقاداتي هم كه به بانك‌هاي ديگر وارد است – نظير اينكه سياست‌هاي ضد توليد دارند – در مورد اين بانك صادق نيست. اين بانك نياز دارد كه سرمايه‌اش افزايش پيدا كند تا بتواند به حوزه توليد و اشتغال و معدن كمك كند (حوزه معدن هم نياز به كمك بسيار دارد). بانك صنعت و معدن مي‌تواند با افزايش سرمايه خود توان خود را افزايش بخشد. در شرايط كنوني كه با تحريم روبه‌رو هستيم و در چارچوب اقتصاد مقاومتي – اگر افزايش سرمايه انجام شود - اين بانك مي‌تواند نقش پررنگ‌تري پيدا كند.
 
 دكترمحمدمهدي مفتح، نماينده تويسركان:

يكي از شاخص‌هايي كه در رتبه بندي بانك‌ها از اهميت زيادي برخوردار است. ميزان سرمايه و قدرت وام دهي آنها است. سرمايه يك بانك موجب افزايش توان يك بانك شود. ما مي‌توانيم به امكان استفاده از خط اعتباري خارج از كشور اشاره كنيم. براي اينكه بانك بتواند از اين خط اعتباري استفاده كند. ميزان سرمايه تعيين‌كننده است. سرمايه بانك صنعت ومعدن قابل توجه نيست و بايد افزايش پيدا كند زيرا با كمبود منابع و سرمايه به خوبي توانسته است در تامين مالي پروژه‌ها عملكرد موفقي داشته باشد.
 
سعيد حيدري طيب، نماينده كرمانشاه و عضو كميسيون انرژي:

بانك‌هاي توسعه‌يي در صورت حمايت و داشتن سرمايه مناسب مي‌توانند در راستاي اهداف برنامه‌هاي توسعه اقتصادي كشور؛ به نحو مطلوبي سرمايه‌گذاري نمايند زيرا وظايف، نقش و فعاليت‌هاي بانك‌هاي توسعه‌يي اساسا در ارتباط با فرآيند توسعه اقتصادي تبيين مي‌شود و ضرورت رسيدن به توسعه اقتصادي در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه موجب شده تا نهادهايي براي هدايت سرمايه‌گذاري‌ها در امر توسعه اقتصادي كشورها در قالب بانك‌ها و سازمان‌هاي توسعه‌يي به وجود آيند. سرمايه‌گذاري‌هاي بانك‌هاي توسعه‌يي بنا بر سياست‌هاي توسعه اقتصادي هر كشور؛ گسترش امكانات زير بنايي اقتصادي و توسعه بخش‌هاي صنعتي؛ كشاورزي و حتي رشد بخش تعاوني صورت مي‌گيرد در واقع بانك‌هاي توسعه‌يي در مسير كمك به حل مشكلات توسعه اقتصادي كشورها و رفع تنگناهاي موجود رسالت مهمي بر عهده دارند. بنابراين حمايت از افزايش سرمايه بانك‌هاي توسعه‌يي بايد از طرف مجلس شوراي اسلامي مورد توجه ويژه قرار گيرد.
 
داريوش سهرابي، مشاور پارلماني مديرعامل بانك صنعت و معدن

اگر بپذيريم كه توسعه اقتصادي فرآيندي در جهت بهبود وضعيت جامعه هست بنابراين رشد اقتصادي محور اساسي توسعه اقتصادي خواهد بود. اما رشد اقتصادي فرآيندي پايدار است كه دراثر آن ظرفيت توليدي اقتصاد طي زمان افزايش مي‌يابد و سبب افزايش سطح درآمد ملي مي‌شود كه نقش بانك‌هاي تخصصي و توسعه‌يي در اين فرآيند غير قابل انكار است بنابراين بانك‌هاي تخصصي و توسعه‌يي مي‌توانند با مشاركت و تامين مالي پروژه‌هاي صنعتي و معدني، توسعه‌يي را فراهم آورند كه از نظر اقتصادي پايدار باشد. در واقع افزايش سرمايه و حمايت از بانك‌هاي توسعه‌يي مي‌تواند بر روند سرمايه‌گذاري اين بانك‌ها در امور زيربنايي اقتصادي و توسعه بخش‌هاي صنعتي تاثيرگذار باشد. با نگاهي به وضعيت سرمايه بانك‌هاي توسعه‌يي در منطقه مي‌توان به اين نكته رسيد كه رقم سرمايه بانك‌هاي توسعه‌يي كشورمان بسيار ناچيز است، بنابراين اگر درصدد شتاب گرفتن چرخه توليد و خروج از ركود هستيم افزايش سرمايه بانك‌هاي تخصصي بايد بطور جد مورد توجه قرار گيردكه نقش دولت و مجلس محترم بسيار مهم و اساسي است. با توجه به نقش بانك‌هاي توسعه‌يي در دستيابي به توسعه صنعتي در سطح جهان به ايجاد و گسترش آنان كمك مي‌شود تا به عنوان ابزاري در اختيار برنامه‌هاي توسعه اقتصادي كشورها باشند. براي نمونه بانك توسعه‌يي كويت ١٤ هزار ميليارد دلار؛ بانك توسعه‌يي ژاپن حدود ١٣ هزار ميليارد دلار؛ داراي سرمايه است و بانك صنعت و معدن ايران فقط داراي سرمايه ٧٠٠ تا ٨٠٠ ميليون دلار سرمايه است كه اين رقم نظر به وضعيت اقتصادي كشور بسيار ناچيز است. بنابراين براي خروج از ركود و سرعت بخشيدن به امر توليد در كنار ساير ابزارهاي مهم بايد سرمايه بانك‌هاي تخصصي افزايش يابد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها