• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3120 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر

معاون اول رييس‌جمهور در مراسم معارفه وزير علوم و توديع نجفي :

وزارت علوم در قبضه هيچ‌باند و گروهي نيست

اعتماد| محمد فرهادي روز گذشته رسما كار خود را در وزارت علوم شروع كرد تا بلاتكليفي بيش از يك سال اين وزارتخانه پايان يابد. ظاهرا قرار نيست در اين دوره تنشي بين وزير علوم و مجلس باشد. حضور غلامعلي حدادعادل، عضو كميسيون آموزش و رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس و از مخالفان چهار گزينه پيشين دولت براي وزارت علوم كه به گفته خودش حضور در مراسم توديع و معارفه «فرهادي» را به جلسه علني روز شنبه مجلس اولويت داده بود، تا حدودي مويد اين موضوع است. مخالف‌هاي گزينه‌هاي پيشنهادي دولت از همان ابتداي معرفي «فرهادي» موافقت خود را با او اعلام كردند و نهايتا راي حداكثري دادند؛ «فرهادي» قرار است آن‌طور كه خودش مي‌گويد با «تيم مديريتي جديد» كار را در وزارتخانه پيش ببرد. بخش عمده‌يي از حساسيت‌ پيشين مخالف‌هاي مجلس بر سر «انتصابات» در وزارتخانه بود. مجلسي‌ها نگران حضور چهره‌ها و افرادي در وزارت علوم بودند كه خودشان به آن افراد منتسب به «حلقه معين» مي‌گويند. با همين استدلال به «ميلي‌منفرد»، «نيلي‌احمدآبادي»، «دانش‌آشتياني» راي ندادند و «فرجي‌دانا» را بعد از چند ماه استيضاح كردند.
حاشيه‌هاي پيشين وزارت علوم و عدم توافق دولت و مجلس بر سر گزينه‌هاي پيشنهادي براي وزارت علوم به جلسه روز گذشته توديع محمدعلي نجفي سرپرست سه‌ماهه وزارتخانه و معارفه «فرهادي» كشيده شد؛ جلسه‌يي كه اگرچه وزير بهداشت، معاون علمي رياست‌جمهوري، رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، حسين فريدون، حسام‌الدين آشنا مشاور رييس‌جمهور و جمعي از روساي دانشگاه‌ها هم به آن آمده بودند اما حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور و غلامعلي حدادعادل و اظهارات اين دو پيرامون حاشيه‌هايي بعد از جلسه راي اعتماد مجلس در مورد «چانه‌زني» كه بين مجلس و «فرهادي» شكل گرفته، پررنگ‌ترين وجه آن بود؛ چانه‌زني كه هر دو طرف آن را رد مي‌كنند.
در اين جلسه اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور همه افراد معرفي شده از سوي دولت براي وزارت علوم را مانند «اعضاي يك خانواده» دانست و تاكيد كرد: «من بايد شهادت دهم كه در وزارت علوم و تحقيقات و فناوري هيچ باند و حلقه‌يي امور را قبضه نكرده است و همه كساني كه تا امروز مسووليت پذيرفته‌اند با دعوت و اصرار رييس‌جمهور به ميدان آمدند و از دنياي آرام علمي خود به خاطر خدمت و نظام، دانشگاه و مردم گذشتند.»
غلامعلي حداد عادل، عضو كميسيون آموزش و رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس و از نخستين مخالفان گزينه‌هاي پيشين دولت براي وزارت علوم هم روز گذشته اصرار داشت: «در راي اعتماد به فرهادي، داد و ستدي بين مجلس و دولت وجود نداشت.»
جهانگيري در جلسه توديع و معارفه وزارت علوم، «فرهادي» را از جنس همان سرپرست‌ها و وزيران و نامزدهاي قبل دانست و تاكيد كرد: « تفكر علمي و توان اجرايي و درك و فهم سياسي و مشي اعتدالي او تفاوتي با بقيه ندارد و ايشان نيز خود را موظف به پاسخگويي در برابر نيازهاي توسعه علمي و جامعه دانشگاهي مي‌داند و به اصلاح امور با اولويت نگاه علمي بر نگاه سياسي و عميق در دانشگاه‌ها اعتقاد دارد.» حداد عادل هم گفت: «مجلس تا حدود زيادي به اين باور رسيده است كه «فرهادي» مي‌تواند موفق باشد و راي اعتماد مجلس به ايشان هم نشان داد مجلس آماده همكاري با مجموعه وزارت علوم است.»رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس آن طور كه در جلسه روز گذشته به نمايندگي از مجلسي‌ها گفت: «معارفه آقاي فرهادي ان‌شاءالله نقطه پاياني در مسائل مجلس و دولت است و اميدواريم راي اعتماد به وزيرعلوم نقطه آغازي باشد براي كار آقاي فرهادي در اين وزارتخانه كه اين وزارتخانه را به نحو احسن اداره كنند.»
اسحاق جهانگيري با بيان اينكه هيچ باند و گروهي امور وزارت علوم را قبضه نكرده، با اشاره به معرفي پنج وزير و دو سرپرست در طول يك و نيم سال از عمر دولت يازدهم اظهار كرد: ‌اين معرفي‌هاي پي‌درپي نشان مي‌دهد كه دستگاه آموزش عالي جايگاه مهمي در كشور دارد و در ديدگاه رييس‌جمهور و دولت نيز داراي جايگاه با اهميتي است. وي اضافه كرد: دولت در عين احترامي كه به دغدغه سياسي منتقدان و مخالفان خود مي‌گذارد به صراحت گفته و به وضوح نيز نشان داده است كه تفاهم و تعامل با دانشگاهيان به عنوان نخبگان كشور را مبناي سياست‌ها و برنامه‌هاي خود قرار داده است. معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه دولت همه سياست‌ها و برنامه‌هاي اعمال شده در وزارت علوم را در يك و نيم سال گذشته نه تنها سياست‌ها و برنامه‌هاي خود مي‌داند بلكه همه آنها را راهكار ارزيابي مي‌كند، ادامه داد: ما نيازمند عزم ملي براي توسعه كشور هستيم. و در دولت همه كساني كه در مسووليت و با قبول مسووليت در اين بخش صادقانه به ميدان آمدند و شانه خالي نكردند نشان دادند كه اينچنين فكر مي‌كنند. وي با اشاره به وزراي پيشنهادي وزارت علوم و همچنين سرپرست‌هاي اين وزارتخانه اظهار كرد: بايد از همه مديران باتجربه، دلسوز و دانشمندي كه از ابتداي كار دولت تاكنون درخواست خانواده دانشگاهي، و به دعوت دولت تدبير و اميد در قبول مسووليت نه نگفته‌اند و خود را در معرض هر آزموني قرار دادند جفا ديدند ولي وفا كردند و به سرمايه اخلاقي دانشگاه افزودند يعني از آقايان دكتر ميلي‌منفرد، توفيقي، فرجي‌دانا، نجفي، نيلي، دانش‌آشتياني و امروز از آقاي فرهادي تقدير كنم.
جهانگيري با بيان اينكه فرهادي از آغاز در صدر نامزدهاي وزارت‌هاي علوم قرار داشت، اظهار كرد: آقاي فرهادي سرانجام چاره‌يي جز قبول مسووليت نداشتند و با راي قاطع مجلس پس از 29 سال به وزارت علوم بازگشتند.

‌حداد عادل: داد و ستدي بين مجلس و دولت وجود نداشت

حدادل عادل، نماينده تهران نيز با بيان اينكه «راي اعتماد نمايندگان به همه وزرا مشروط است»، در پاسخ به سوالي مبني به اينكه به نظر مي‌رسد حساسيت مجلس در مورد وزارت علوم بيشتر سياسي است، اظهار داشت: وزارت علوم هميشه يك فضاي داغ و پر تپش سياسي بوده است و هيچ‌وقت نمي‌شود سياست را از دانشگاه جدا كرد، حساسيت مجلس در ابتداي كار وزير نسبت به مسائل سياسي طبيعي بود، اميدواريم بعد از اين حساسيت‌ها، حساسيت‌هاي اينچنيني ديگر وجود نداشته باشد و ميدان همكاري مجلس و وزارت علوم ميدان همكاري برنامه‌هاي اجرايي باشد.
حداد عادل در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه برخي در جلسه اعتماد دكتر فرهادي اذعان داشتند بين مجلس و دكتر فرهادي تعاملي صورت گرفته است گفت: مسلم بدانيد اگر منظور از تعامل تفاهم است آن را قبول داريم اما اگر منظور قول و قرار و داد و ستد بين مجلس و دولت است آن را قبول نداشته و انكار مي‌كنيم. حداد عادل در ادامه تاكيد كرد راي اعتماد نمايندگان مجلس به هر وزيري مشروط است اما اميدواريم آقاي فرهادي در اين وزارتخانه موفق باشد.

اعلام آمادگي نجفي براي همكاري

در اين نشست محمدعلي نجفي، سرپرست سابق وزارت علوم، تحقيقات و فناوري آمادگي خود را براي كمك به فرهادي و نظام آموزش عالي اعلام كرد. نجفي به جلسه‌يي كه با دولت داشته اشاره كرد و گفت: در جلسه قبلي كه با دولت داشتم حدود 15 دقيقه مهم‌ترين مشكلات و چالش‌هاي وزارت علوم را خدمت رييس‌جمهور عنوان كردم و اكنون به هر شكلي كه دكتر فرهادي صلاح بداند در خدمت وي و نظام آموزش عالي خواهم بود. نجفي ادامه داد: دكتر فرهادي امروز وارد وزارت علوم و فضاي آموزش عالي شدند و با حضورشان آرامشي بر مجموعه حاكم شد. مجلس ايشان را با راي خوبي مورد تاييد قرار داد و اميدوارم در طول اين چند سال كه براي خدمت فرصت دارند خداوند بر توفيق ايشان بيفزايد.

فرهادي: از حواشي پرهيز كنيم

محمد فرهادي، وزير علوم نيز در اين جلسه با بيان اينكه بيان اينكه بايد به متن پرداخته شود، اظهار كرد: بايد از حواشي كه مي‌تواند مانع راه باشد احتراز كنيم. همچنين از توسعه غيرهدفمند در آموزش عالي كه باعث اتلاف بودجه و نيروي انساني مي‌شود پرهيز كرده و به شناسايي نيروي انساني، تعداد دانشگاه، تعداد دانشجو، رشته‌ها و سطوح بر اساس نياز كشور توجه كنيم كه اين امر بر عهده وزارت علوم و يكي از برنامه‌هاي ما است. فرهادي در ادامه با تاكيد بر اينكه مسائل فرهنگي و اعتباري درون دانشگاه بايد مورد توجه باشد، گفت: بايد فضاي آرام و با نشاط در دانشگاه ايجاد شود و انگيزه‌ها برگردد. بايد كارآموزي تبديل به كارورزي شود.
چالش پيش روي فرهادي اما همچنان «انتصابات» و حضور چهره‌هايي در وزارتخانه است كه زياد خوشايند مجلسي‌ها نيست. نخستين قدم براي تعاملي كه مدنظر «حداد عادل» و ديگر مجلسي‌هاست، احتمالا كنار گذاشتن اين گزينه‌هاست. «جعفر ميلي‌منفرد» معاون آموزشي و «سعيد سمنانيان» رييس مركز هيات امناي وزارت علوم پيش از اين و قبل از جلسه راي اعتماد به «دانش‌آشتياني» هم براي از بين بردن «حساسيت‌هاي» مجلس و بالا بردن احتمال راي اعتماد چهارمين گزينه دولت استعفا داده بودند؛ استعفايي كه محمدعلي نجفي سرپرست وقت وزارتخانه نپذيرفت اما در حال حاضر ظاهرا انتظار مجلس از «فرهادي» كنار گذاشتن آنهاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها