• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3120 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر

«اعتماد» در گفت‌وگو با مسوولان شهري بررسي كرد

بوستان مادر و باز شدن اختلاف‌هاي مديريت شهري

 

  حميدرضا خالدي  /  چندي پيش رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهرتهران درگفت‌وگو با يكي از خبرگزاري‌ها اعلام كرده بود: «شهرداري مي‌گويد تغيير كاربري بوستان مادر، درآن زمان توسط دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور به نمايندگي از اين دبيرخانه، امضا شده است و به همين دليل مشكل قانوني ندارد.»
اما با اين وجود پيروز حناچي، دبير فعال دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور درگفت‌وگو با «اعتماد» در نقد اين اظهارنظر مي‌گويد: امضاي مهندس غراوي (دبير وقت شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور) نمي‌تواند به منزله تاييد طرح در دبيرخانه اين شورا باشد بلكه نظر شخصي وي به عنوان يكي از اعضاي كميسيون ماده 5 شهرداري است. وي افزود: دراين مورد خود مهندس غراوي بايد پاسخگو باشد كه چرا با اين تغيير كاربري موافقت كرده است ولي درهر صورت اين درخواست بايد در دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي ومعماري نيز مطرح و به تصويب اين دبيرخانه نيز مي‌رسيد، چرا كه درغير اين‌صورت فاقد وجاهت قانوني است. اما درهمين خصوص محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهرتهران نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» در مورد اظهارنظر حناچي گفت: در خبر منتشر شده از زبان من در خبرگزاري مورد نظر، اشتباهي رخ داده است. در اين مصاحبه جمله‌ها به گونه‌يي بيان شده كه انگار من اين نظر را داشته‌ام در حالي كه من گفته‌ام «بهانه» شهرداري اين است كه مي‌گويد سند تغيير كاربري ما درست است چرا كه مهندس غراوي آن را امضا كرده است.
 وي ادامه داد: من هم با نظر حناچي موافقم ولي درعين حال معتقدم شهرداري هم به نوعي شايد حق داشته باشد. در واقع اشتباه يا شايد تخلف يك فرد مسوول باعث بروز مشكل فعلي شده است. موضوع ديگر مورد بحث درمورد عملكرد شوراي عالي شهرسازي و معماري، سخنان تند و تيز پرويز سروري در جلسه دو هفته قبل شورا بود. سروري چندي قبل در تذكري گفته بود: دوستاني كه اين‌قدر درمورد بوستان مادر حساسيت دارند چرا خودشان با تغيير كاربري زميني بزرگ در فلان منطقه موافقت كرده‌اند. پس از اين اظهارات حناچي درگفت‌وگويي خطاب به سروري گفته بود: قطعه زميني كه سروري از آن ياد كرده، زميني است متعلق به يكي از تعاوني‌هاي نظامي كه در گذشته ساخته شده و الان براي صدور پايان كار اقدام كرده‌اند كه پرونده آن براي رسيدگي و بررسي به كميسيون ماده 5 ارسال شده است. اما درجلسه دو هفته پيش شورا، سروري با انتقاد از اين سخنان حناچي گفت: ملك مورد نظر ما، اصلا اين ملكي كه دكتر حناچي به آن اشاره كرده نيست، معلوم است كه وي حتي پلاك‌ها را هم نمي‌شناسد. منظور ما زمين بزرگي درمجاورت اين زمين است كه به طور غيرقانوني تغييركاربري پيدا كرده است.
درهمين زمينه حناچي به «اعتماد» گفت: ما در محدوده‌يي كه سروري گفته چندين پرونده داريم، ايشان هم كه پلاكي را اعلام نكرده‌اند. اما درهر صورت تمامي پرونده‌هاي تغيير كاربري كه در محدوده ياد شده به ما ارجاع شده، براي بررسي به كميسيون ماده 5 ارسال شده است. وي اضافه كرد: به نظر مي‌رسد آقاي سروري، به هيچ عنوان اطلاعي از چگونگي روند پرونده‌هاي ارسالي به اين دبيرخانه ندارند، چرا كه در اين صورت، مي‌دانستند كه ما قبل از هر گونه تصميم‌گيري در روند پيگيري پرونده‌ها، آنها را به كميسيون ماده 5 يا دستگاه‌هاي ذيربط ارجاع مي‌دهيم تا پس از دريافت نظر آنها تصميم‌گيري كنيم، در اين مورد هم پرونده زمين‌هاي مزبور به كميسيون ماده 5 ارسال شده و هنوز تصميمي درمورد رد يا تاييد آن از سوي اين دبيرخانه گرفته نشده است.  بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد اختلاف بر سر بوستان مادر نه تنها هنوز هم به نتيجه نرسيده است كه با ادامه آن ابعاد جديدتري از اختلاف نظر بين دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي شهري رخ مي‌نمايد. اختلافاتي بين تفسيرهاي قانوني و برداشت‌هاي شخصي بين مديران شهرداري، دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور و شوراي شهر تهران. اختلافاتي كه مي‌تواند نشانه‌يي تامل‌برانگيز در مديريت شهري باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها