• ۱۴۰۳ جمعه ۲۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5518 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۶ تير

يك نماينده مجلس:

مافياي جديدي در بازار موبايل شكل مي‌گيرد

بيش از سه ماه از اعلام رسمي ممنوعيت واردات آيفون 14 مي‌گذرد، اما هيچ مقام مسوولي دليل اصلي اين تصميم را بازگو نكرده است. به تازگي نيز دولت تعرفه واردات مسافري اين گوشي را بالاتر از تعرفه تجاري كرده و همين موضوع فشار زيادي روي بازار موبايل آورده و قيمت برخي از مدل‌هاي پيش از آيفون 14 را افزايش داده است. 
درباره دلايل اين «ممنوعيت» و اصرار دولت به تداوم آن، گمانه‌زني‌هاي زيادي شده اما هيچ‌كس به درستي و با يقين نمي‌داند كه چرا اين ميزان حساسيت درباره واردات آيفون 14 وجود دارد؟ برخي گمانه‌زني‌ها دليل آن را «امكان اتصال آيفون 14 به اينترنت ماهواره‌اي» مي‌دانند و گزارش‌هايي نيز در اين باره منتشر شده. اما «جلال رشيدي كوچي» نماينده مجلس اعتقاد دارد مرتبط دانستن ممنوعيت واردات آيفون 14 با قابليت اتصال آن به اينترنت ماهواره‌اي، استدلال ضعيفي است. به باور وي اين ممنوعيت در نهايت منجر به انحصار و شكل‌گيري مافياي جديد در بازار موبايل مي‌شود. 
او در گفت‌وگوي مفصل ويديويي كه چندي پيش با خبرآنلاين داشته است، به بحث ممنوعيت واردات آيفون 14 اشاره كرده و باور دارد اين امر به انحصار و شكل‌گيري مافياي جديد در بازار موبايل منجر خواهد شد: «همانطور كه ديديم بعد از اين ممنوعيت، تقاضا براي مدل‌هاي آيفون 13 بالا رفت و گران شد. اين انحصار موجب بالا رفتن قيمت گوشي‌هاي سامسونگ و مدل‌هاي ديگر شده است.»
او اعتقاد دارد اتصال آيفون 14 به اينترنت ماهواره‌اي، استدلال ضعيفي است چرا كه سامسونگ نيز به سراغ اين تكنولوژي خواهد رفت: 
«آيا سامسونگ ديگر به سراغ اينترنت ماهواره‌اي نمي‌رود؟ در حالي كه تنها يك چيپست نياز است به موبايل اضافه شود و اگر امسال نگذارد، سال بعد مي‌گذارد. مي‌خواهيد واردات سامسونگ را هم ممنوع كنيد؟ تكنولوژي در حال پيشرفت است و منتظر ما نمي‌ماند، پس اينكه مي‌گويند (واردات آيفون 14) به خاطر اينترنت ماهواره‌اي ممنوع شده، درست نيست.»

سخنان رشيدي  درباره ممنوعيت واردات آيفون 14
رشيدي به استدلال ممنوعيت اختصاص ارز به كالاي لوكس امريكايي اشاره كرد و گفت: «مي‌گويند كالاي لوكس امريكايي است و نبايد ارز دهيم. براي واردات آيفون ارز دولتي تخصيص داده نمي‌شود، اما براي سامسونگ چرا، اين هم هزار دلار است، آن هم هزار دلار. كره هم پول‌هاي ما را بلوكه كرده و با امريكا دستش در يك كاسه است، پس دشمن ما است. چه كساني دست‌شان در پشت پرده گردش مالي بازار موبايل است؟ اينكه مي‌گويند چون رهبري فرمودند كه ارز به كالاي لوكس امريكايي اختصاص نيابد، من هم موافقم، اما آيا رهبري واردات مسافري را هم ممنوع كردند؟ چرا واردات مسافري را ممنوع كرديد؟ من دوست دارم با پول شخصي خودم گوشي بياورم.»
گفتني است از اسفند سال گذشته به‌طور رسمي، هرنوع واردات آيفون 14 ممنوع اعلام شد. رشيدي در همان زمان نيز طي مصاحبه‌اي از دست‌هاي پشت پرده براي ممنوعيت واردات آيفون سخن به ميان آورد: «معلوم نيست چه دستي پشت پرده است كه براي آيفون 1200 دلاري و سامسونگ 1200 دلاري تفاوت قائل مي‌شود. به گوشي سامسونگ ظرف 72 ساعت مجوز مي‌دهند، ولي حتي به آيفون مسافرتي هم مجوز واردات نمي‌دهند. بايد ببينيم واردكننده سامسونگ در ايران كيست. اگر واردات آيفون حذف شود، چه اتفاقي مي‌افتد؟ قطعا با اين اتفاق بازار انحصاري مي‌شود و همان اتفاقي كه براي خودرو افتاد، براي بازار گوشي موبايل هم مي‌افتد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون