• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3304 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ مرداد

آژير بي‌آبي كرخه به صدا درآمد

وزير نيرو از افت شديد ذخيره آب سد كرخه به عنوان بزرگ‌ترين سد خاكي ايران ياد كرد و گفت: حجم آب موجود در مخزن اين سد از پنج ميليارد مترمكعب به يك ميليارد مترمكعب كاهش يافته است. حميد چيت‌چيان با تاكيد بر اندازه‌گيري دقيق برداشت از آب‌هاي سطحي حوضه كرخه گفت: در اين حوضه آبريز در يك سيكل معيوبي افتاده‌ايم كه روز‌به روز منابع آب خود را از دست مي‌دهيم و ادامه اين روند باعث از بين رفتن زمين‌هاي كشاورزي در پايين دست رودخانه كرخه در سال‌هاي آينده خواهد شد.

وزير نيرو گفت: از اين پس تمامي نقاط برداشت از آب‌هاي سطحي در حوضه آبريز كرخه الزاما بايد به دستگاه‌هاي اندازه‌گيري برداشت مجهز شوند. برداشت بيش از ظرفيت در حوضه كرخه در ساليان اخير باعث شده آب موجود در مخزن سد كرخه از پنج ميليارد مترمكعب به حدود يك ميليارد مترمكعب برسد و به دليل كمبود آب، برنامه توسعه كشاورزي در جنوب‌ غرب كشور از ۸۵۰ هزار هكتار به حدود ۳۲۰ هزار هكتار كاهش يابد. وي راهكار اين مشكل را نگاه حوضه‌اي و كلان به نحوه استفاده از ظرفيت آب كرخه عنوان كرد و افزود: براي اصلاح اين روند معيوب اولين اقدام توزيع عادلانه آب است و گام بعدي نيز اين است كه به طور دقيق مشخص كنيم هر يك از استان‌ها از اين حوضه چقدر آب برداشت مي‌كنند. چيت‌چيان در خصوص اختلاف‌نظرها درباره آمار موجود برداشت‌ها گفت: تعيين ميزان برداشت يك روش علمي است كه بر اساس پتانسيل منابع آب تجديدپذير و ميزان مصرف استان‌ها مشخص مي‌شود كه اين ميزان در وزارت نيرو با روش‌هاي گوناگون همچون تصاوير ماهواره‌اي قابل تعيين است.

وي تصريح كرد: در مديريت حوضه آبريز نبايد نگاه استاني حاكم باشد، چرا كه هر استان به نفع خود تصميم مي‌گيرد و ما نمي‌توانيم امنيت آبي و به دنبال آن امنيت اجتماعي را به دست رقابت بين استان‌ها بسپاريم. وزير نيرو با تاكيد بر تشكيل كارگروه تخصصي براي دقيق كردن آمارهاي برداشت از حوضه آبريز گفت: اين كارگروه با حضور نمايندگان استانداري، جهاد كشاورزي، محيط زيست، صنعت و كشاورزان در هر استان واقع در اين حوضه تشكيل مي‌شود و يك مشاور نيز از طرف آب منطقه‌اي مسووليت آماربرداري جديد را خواهد داشت و در پايان نتايج در اختيار اعضاي شوراي هماهنگي قرار خواهد گرفت. چيت‌چيان تاكيد كرد: از اين پس تمام برداشت از آب‌هاي سطحي در حوضه كرخه الزاما بايد به دستگاه‌هاي اندازه‌گيري مجهز شوند و در طول فصل كشت نبايد هيچ برداشتي بدون نصب دستگاه‌هاي اندازه‌گيري صورت گيرد.

وي ادامه داد: در اين حوضه به هيچ كسي اجازه برداشت آب خارج از ميزان تعيين شده در مجوز بهره‌برداري نبايد داده شود و مواردي نيز كه بدون مجوز انجام مي‌شود بايد متوقف شود؛ كميته‌اي نيز در هر استان بايد براي جلوگيري از برداشت‌هاي غيرمجاز تشكيل شود. وزير نيرو با بيان اينكه اين برنامه‌ها بناي درستي براي توزيع عادلانه آب در اين حوضه خواهد بود، گفت: ما بايد ياد بگيريم كه چگونه بتوانيم از كمبود آب بهترين بهره‌برداري را انجام دهيم و بتوانيم در شرايط جاري كشور و در وضعيت خشكسالي كنار بياييم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون