• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3304 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ مرداد

زير ذره بين اقتصاد

دلايل سقوط تجارت خارجي ايران |معاون وزير صنعت دلايل اصلي كاهش حجم تجارت خارجي ايران در چهار ماهه اول امسال را نگراني صادركنندگان از نرخ ارز و دلواپسي واردكنندگان از سونامي واردات با ارزهاي بلوكه شده دانست. تازه‌ترين آمارهاي گمرك ايران از سقوط 5/17 درصدي حجم تجارت خارجي ايران در چهار ماهه اول امسال حكايت دارد به طوري كه در اين مدت صادرات 20/15 درصد و واردات 18/20 درصد نشان مي‌دهد. ولي‌الله افخمي همچنين از كاهش ۸۰ درصدي ثبت سفارش واردات در چهار ماهه نخست سال‌جاري خبرداد و به مهر گفت: برخي توليدكنندگان به دليل نگراني از سونامي واردات پس از توافق و همزمان با آزادسازي منابع بلوكه شده ايران در خارج از كشور، خريد مواد اوليه خود را كاهش داده‌اند كه به نظر مي‌رسد اين فضا به نفع اقتصاد كشور نيست.

 

قفل حقوق ۱۰۰۰ ميلياردي بازنشسته‌هاي فولاد شكست| در جلسه ويژه‌اي با حضور وزراي اقتصاد و صنعت و همچنين ساير مسوولان مربوطه در مجلس مصوب شد تا هزار ميليارد تومان براي پرداخت حقوق بازنشسته‌هاي فولادي طي شش ماهه ابتداي سال اختصاص يابد و گزارش به مجلس ارايه شود. محمدرضا پورابراهيمي از برگزاري جلسه ويژه در مجلس با حضور وزراي امور اقتصادي و دارايي و صنعت، معدن و تجارت و قائم‌مقام وزير كار براي رسيدگي به عدم پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد خبر داد و گفت: در اين جلسه آقايان ابوترابي نايب رييس مجلس، معاون رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، خزانه‌دار كل كشور، رييس سازمان خصوصي سازي كشور، اعضاي كانون بازنشستگان و نمايندگان مجلس نيز حضور داشتند. وي با اشاره به قانون بودجه 94 و تكاليف آن براي پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد تصريح كرد: در بودجه امسال آمده، هزار ميليارد تومان از محل واگذاري سهم‌الشركه به بدهي بازنشستگان فولاد پرداخت شود.

 

«اپل» نمايندگي رسمي ندارد|ايجاد نمايندگي انحصاري شركت توليدكننده محصولات الكترونيك «اپل» در ايران كه در روزهاي گذشته و پس از توافق هسته‌اي مجددا مطرح شد، به گفته قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت هيچ مجوزي براي نمايندگي رسمي معتبر ندارد. مجتبي خسروتاج اظهار كرد: در سال گذشته دو يا سه مورد تقاضا براي اخذ مجوز نمايندگي رسمي اپل به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شد كه بعد از تحقيق و بررسي‌هاي صورت گرفته، مشخص شد اسناد ارايه شده، معتبر نيستند. بنابراين در حال حاضر مجوزي در اين زمينه صادر نشده است.

 

ايران به دنبال خريد هواپيماهاي روسي |سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري گفت كه ايران اميدوار به تقويت ناوگان هوايي خود با هواپيماهاي ساخت روسيه است. محمد خداكرمي به خبرگزاري روسي اسپوتينك گفت: ايران در حال برنامه‌ريزي براي گفت‌وگو با روسيه در زمينه خريد هواپيماي مسافربري است. ما آماده همكاري با تمام شركت‌هاي سازنده هواپيما در جهان از جمله شركت‌هاي روسي هستيم. گفت‌وگوهايي بين تهران و مسكو در اين زمينه برگزار خواهد شد. ما اميدواريم ناوگان هوايي خود را با هواپيماهاي ساخت روسيه تقويت كنيم.

 

تغيير فرمول قيمت‌گذاري خودرو |عضو ناظر مجلس شوراي اسلامي در شوراي رقابت گفت: فرمول قيمت‌گذاري خودرو در شرايط پساتحريم از سوي شوراي رقابت تغيير خواهد كرد. مددي تصريح كرد: شوراي رقابت در راستاي حفظ وضع موجود و پيش از حصول توافق هسته‌اي مصوب كرد كه حدود 5 درصد در قيمت خودرو تغيير ايجاد كند، اما بعد از توافق هسته‌اي و تغيير شرايط مبتني بر كاهش قيمت ارز قطعات خودرويي ارزبر مي‌تواند با قيمت پايين‌تري وارد كشور شود و از اين منظر نيازي به افزايش قيمت نداريم. مساله بعدي ممانعت دولت براي كاهش قيمت ارز است كه به هيچ‌وجه قصد اين كار را ندارد چرا كه تمام معادلات اقتصادي را بر مبناي ارز گذشته بسته است و نياز دارد يك زمان طولاني اين سياست‌ را اعمال و به صورت تدريجي قيمت ارز را كاهش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون