• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5813 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير

صدای ملی از تبریز

احمد فاطمی

 تبریز در تاریخ 300 سال اخیر ایران، بیش از نقاط دیگر کشور نماد امر  ملی بود. آگاهی‌های نو در میان برخی کارگزاران دارالسلطنه تبریز در زمان عباس میرزا قاجار از جمله میرزا قائم‌مقام فراهانی نخستینِ روشنگری‌ها از ضرورت اصلاحات در ایران بود. اندیشمند بزرگ معاصر، سید جواد طباطبایی معتقد بود ، شکست ایرانیان در جنگ‌های ایران و روس سرآغاز ظهور بحرانی ژرف در وجدان ایرانی بود که منجر به اصلاحات عباس میرزا و انقلاب مشروطه شد. با این پیشینه تاریخی در سال 1403 و در میان بحران‌های اجتماعی و گسست نهاد دولت و بخشی از مردم، بار دیگر تبریز در نقطه عطف تحولات کشور قرار گرفت و بعد از حادثه تلخِ سقوط بالگرد  ريیس‌جمهور در آذربایجان شرقی، ريیس‌جمهور منتخب و جدید هم از آن دیار و شهر تبریز که همیشه یکی از نمادهای امر  ملی در کشور بوده، در تقدیر تاریخی ما قرار گرفته است. دکتر مسعود پزشکیان و خصوصیات او چون سلامت نفس، صراحت بیان، نجابت و باورمندی دینی در کنار خاک تبریز و آذربایجان، امیدِ بخش‌های متنوعی از جامعه خسته ایران برای بهبودخواهی عمومی است. پزشکیان به دنبال تقابل‌سازی و دوگانه‌انگاری‌ها نیست و بخش‌های بزرگی از جامعه رای او در انتخابات از میان اقشار متدین و مذهبی جامعه و طیف محافظه‌کار سنتی است و او انتخاب مشترک بسیاری از مراجع دینی و فکری امروز ایران است. از آیت‌الله جوادی آملی تا دکتر محمدعلی موحد، از شیخ حسین انصاریان تا بیژن عبدالکریمی و نیروهای  ملی و مذهبی تا نمایندگان ادوار اصولگرا و اصلاح‌طلب از مشی او حمایت می‌کنند. در زمان تبلیغات انتخاباتی نیز سخن و شعار بدون ملاحظه بیان نکرد و با سادگی و صراحت از مردم و امر فراجناحی و مسائل  ملی ایران سخن گفت و مقبول جان‌های میلیون‌ها شهروند قرار گرفت. بعد از انتخابات نیز رفتار دکتر پزشکیان و حامیانش به نحوی بوده که هیچ کس احساس شکست نکند و خوشبختانه فضای قبل و بعد از انتخابات در عین رقابت واقعی با تنش سیاسی کمتری نسبت به ادوار قبل برگزار شد. 

صرف‌نظر از گزاره‌های توصیفی از این دوره از انتخابات و شخص دکتر پزشکیان، امروز در کشور شاهد امید و همگرایی نیروهای متعدد فکری و افراد دردمند جهت توسعه و بهبود شرایط هستیم و خوشبختانه بسیاری از دوستان اصولگرا و نیروهای اصیل کشور در حال کمک به دولت در حال تشکیل هستند و شرایط مجلس نیز صرف‌نظر از معدود مخالفان دايمی رویکرد دکتر پزشکیان، اکثریت نمایندگان از مشی دکتر پزشکیان حمایت می‌کنند. گمشده اصلی کشور در این سال‌ها که موجب بسیاری از بحران‌های بزرگ اجتماعی نیز گردید، فراموشی امر  ملی و دور شدن نخبگان اجتماعی و فرهنگی از فضای مدیریت کشور و تاثیرگذاری بر روندهای کشور بوده که خوشبختانه دولت در حال شکل‌گیری درصدد تغییر این فضا قرار دارد. همکاران ما در مجلس شورای اسلامی این روزها شاهد پویش اجتماعی در میان اقشار مختلف و پرسشگری مشترک اقشار متعدد اجتماعی برای حل بحران‌های ملی کشور هستند. بنده در میان مراجعات شخصی شهروندان و روستايیان و بازدیدهای میدانی در حوزه انتخابیه، شاهد این موضوع هستم که بسیاری از مردم به اندازه مسائل محلی و حل آن از مسائل  ملی چون پیشبرد مذاکرات بین‌المللی و تصمیم درخصوص سرنوشت اف‌ای‌تی‌اف و مسائل زنان با نمایندگان خود صحبت می‌کنند و خواست ملی امروز از مطالبات فردی و محلی، به سمت خیرخواهی عمومی رفته و البته شخصیت فردی رييس‌جمهور بر تعاملات دولت-ملّت تاثیرگذار است.
بهترین راهکار جهت تحقق خواستِ خیر عمومی، توجه به حدیث «الناس علی دین ملوکهم» یعنی مردم از رفتار و کردار رهبران و مسوولان تبعیت می‌کنند، است. از این منظر به جهت روانشناسی-اجتماعی از وضعیت ناامیدی و بی‌تفاوتی در حال خروج هستیم. کارزارهای عمومی مطالبات از ريیس‌جمهور در میان جوانان و اقشار تحصیلکرده اجتماعی موجب رشد امـر  ملی و سراسری شده و هر چه این همگرایی و یکسانی مطالبات گسترده شود، امکان حل مساله نیز قوی‌تر می‌شود؛ چرا اینکه گروه ذی‌نفعـان این مطالبات شامل گروه‌های مختلف شده و مسعود پزشکیان نیز به دنبال شکاف و رقیب‌تراشی و رقیب‌هراسی نیست و این نوید حل بسیاری از مشکلات امروز ایران است. امروز سکوت بیش از نیمی از نفوس ایران در انتخابات ریاست جمهوری آن‌قدر پژواک داشته که اقلیت شکست خورده در نتیجه و اکثریت پیروز باید در جهت اصلاح و بهبود وضعیت با رویکرد  ملی جهت حل مشکلات اقتصادی و بحران اعتماد دولت- ملت گام بردارند و هژمونی و محرک اصلی رای ملت در این انتخابات وحدت به سمت حل مسائل  ملی است.
نماینده بابل در مجلس دوازدهم

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون