• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3123 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر

پيشخوان

 نخستين كتاب فارسي درباره پوسترهاي سينماي جهان

  مريم رهنما  / كتاب «هنر پوسترهاي سينمايي»، تاليف احسان خوشبخت، نخستين كتاب فارسي درباره تاريخچه پوسترهاي سينماي جهان و نخستين مرجع براي بررسي تاريخي و زيبايي‌شناسي پوسترهاي فيلم از آغاز تا امروز، توسط نشر كتابكده كسري منتشر شد.
اين كتاب تمام مصور و تمام رنگي، 400 پوستر - از نخستين پوستر تاريخ سينما تا تلقين كريستوفر نولان - را از ميان هزاران اثر گزينش كرده و آنها را در فصل‌هاي مختلف، بر حسب سير تاريخي، ژانر، كشور، كارگردان و طراح آورده است.
هوشنگ گلمكاني در مقدمه‌اش براي كتاب مي‌نويسد: «حالا شايد اين جوري نباشد، اما سال‌ها بود، تقريبا از آغاز سينما، كه پوسترها نخستين واسطه آشنايي و برخورد تماشاگران با سينما بودند. بعدها هم اين پوسترها براي عده قابل توجهي از اين تماشاگر‌ها نشانه‌يي از عشق به سينما شدند. در روزگاري كه فيلم‌ها را فقط مي‌شد روي پرده سينماها ديد، پوسترهاي فيلم بيش از هر نشانه ديگري از فيلم‌ها بين آدم‌هاي عشق‌فيلم طرفدار داشت. حتي بيشتر از عكس‌هاي بازيگران و فيلم‌ها. كلكسيونرهاي عشق سينما در كنار عكس‌ها و مجله‌ها و امضاي بازيگران (و آن گونه كه زماني بين عشق‌فيلم‌هاي ايراني رواج داشت، آلبوم‌هاي فيلم‌جفتي) خوره پوسترهاي فيلم و عاشق جمع كردن آنها بودند. حتما چيزي در اين پوسترها هست كه بيش از هر تصوير سينمايي ديگري، خارج از فيلم، عشق‌فيلم‌ها را مجذوب و شيفته خود مي‌كند. انگار روح هر فيلم در پوسترش بيش از تك‌تك تصويرهاي كاغذي‌ و مقوايي‌اش جريان دارد. راز و جاذبه‌يي در آن هست حتما، گاهي حتي بيش از ديدن نمايي از فيلم كه تصويرش يا گوشه‌يي از تصوير، بر پوستر نقش بسته است.»
كتاب «هنر پوسترهاي سينمايي» توسط نشر كتابكده كسري در هزار نسخه و به قيمت 55000 تومان منتشر شده است.

خاطراتي از سال‌هاي جنگ منتشر شد

كتاب «خرداد كه مي‌شود»، تازه‌ترين كتابي است كه در خصوص زندگي اسراي جنگي حاضر در ايران، مربوط به روزهاي جنگ هشت ساله عراق عليه ايران به قلم ناصر صارمي منتشر شد . اين كتاب از ديد يك سرباز روايت مي‌شود و به خاطرات به هم پيوسته اين سرباز از اردوگاه اسراي عراقي در ايران مربوط است. انتشارات پيام آزادگان انتشار اين كتاب را بر عهده دارد. «خرداد كه مي‌شود» دربرگيرنده 29 گزارش‌داستاني كوتاه و مستند ناصر صارمي پيرامون زندگي اسراي جنگي در ايران به روايت و نويسندگي خودش است كه پس از گذشت سي سال به رشته تحرير درآورده است. از صارمي پيش‌تر چند مجموعه شعر و كارهاي پژوهشي منتشر شده بود. چندي قبل به كوشش موسسه پيام آزادگان، كتاب «جنگ را ما شروع كرديم» روانه بازار نشر شده بود كه حاوي خاطراتي است از سال‌هاي 61 و 62 كه در اردوگاه اسراي عراقي سمنان رقم مي‌خورد و عنوان آن برگرفته از عبارتي بوده كه يك اسير عراقي بر ديوار درمانگاه يكي از كمپ‌ها مي‌نويسد. او نوشت: «نحن بدأناالحرب» يعني جنگ را ما شروع كرديم. «خرداد كه مي‌شود» داستان‌هاي مستند و كوتاهي را پي مي‌گيرد كه از خرداد ماه سال 1360 در نوجواني راوي آغاز مي‌‌شود، سپس در خرداد سال 61، روز بازپس‌گيري خرمشهر ادامه پيدا مي‌كند و در اواخر بهمن ماه سال 1362 يعني حدود بيست و يك ماه زندگي در كنار اسراي عراقي، گزارش‌هاي داستاني اين سرباز، تمام مي‌شود. يادداشت‌هاي ناصر صارمي پس از سي و چند سال در خرداد سال93 كتابي مي‌شود تا بخشي از تاريخ را گفته باشد. نويسنده كتاب مي‌گويد نهايت تلاش خود را به خرج داده تا از حقيقت و واقعيت فاصله نگيرد و وامدار آيندگان نباشد، او همچنين بر اين باور است كه ساختن قديس و ابليس، آفت تاريخ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون