• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3320 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ مرداد

در پي حاشيه‌هاي به وجود آمده درباره موسيقي سريال «تنهايي ليلا»

همايونفر: حق اعتراض را براي خودم و آقاي پورناظري محفوظ مي‌دانم

اعتماد| «تنهايي ليلا» تازه‌ترين تجربه «محمد حسين لطيفي» نقد و نظرات بسياري را در فضاهاي مجازي به وجود آورده است و به نوعي مي‌توان آن را يكي از ناموفق‌ترين سريال‌هاي اين كارگردان محبوب براي مديران صدا و سيما دانست، موسيقي متن اين سريال نيز حاشيه‌هايي را به وجود آورده است و در بخش‌هايي از اين سريال، از موسيقي اثر «قطره‌هاي باران» ساخته «تهمورس پورناظري» استفاده شده است. اين مساله بعد از حدود يك ماه از پخش اين سريال، روز دوشنبه در نشست كنسرت موسيقايي «تهمورس و ما» توسط اين آهنگساز مطرح شد؛ حالا روز گذشته «كارن همايون‌فر» - آهنگساز اين اثر- در يادداشتي كوتاه در اين خصوص، توضيحاتي ارايه داده و بيان كرده است كه اين اتفاق بدون اطلاع او و توسط تهيه‌كننده رخ داده است.

«تهمورس پورناظري» در نشست كنسرت خود استفاده از قطعات آن اثر را بدون اجازه و اطلاعش دانست و گفت: «ساخت موسيقي اين سريال به برادرم پيشنهاد شد؛ اما او نپذيرفت تا اينكه چند وقت پيش به خانه دوستم رفته بودم و او به من گفت كه آهنگ تو در يك سريال پخش مي‌شود. صاحبان اثر اصلا فكر نمي‌كنند كه شايد صاحب اثر از محتوا و موضوع سريال راضي نباشد و به راحتي موسيقي را بدون اجازه پخش مي‌كنند. اين اتفاق در هيچ كجاي دنيا رخ نمي‌دهد كه آهنگ را بردارند و به اسم يك آهنگساز ديگر روي موسيقي متن يك سريال بگذارند.»

در اين ميان با مباحث مطرح شده درباره‌ استفاده از موسيقي اين اثر در «تنهايي ليلا»، «كارن همايون‌فر» - آهنگساز- اين مجموعه طي يادداشتي كوتاه، توضيحاتي در اين خصوص ارايه داده است: «در چند قسمت از مجموعه تنهايي ليلا، تهيه‌كننده بي‌مشورت با من به عنوان آهنگساز اثر، قطعات باكلامي را كه ساخته آقاي پورناظري بوده است، مورد استفاده قرار داده كه به‌شدت با مخالفت اينجانب روبه‌رو شده و مسووليت آن به تمامي با تهيه‌كننده‌‌ است.» او همچنين در ادامه‌ اين يادداشت آورده است: «اينجانب ضمن آنكه حق اعتراض آقاي پورناظري و البته خودم را محفوظ مي‌دانم، نسبت به ادبيات به كار رفته توسط ايشان دلگيرم و اميد دارم موضوع هر چه زودتر روشن شده و ابهامات براي همه‌ ما برطرف شود.»

البته اين آهنگساز قبل از ارايه اين يادداشت در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر گفته بود: «موسيقي‌هايي كه در اين سريال به كار گرفته شده است امضاي خود من را دارد و به من تعلق دارند. ممكن است اين ملودي‌ها شبيه يك اثر ديگر باشند اما كاري است كه آهنگسازي آن بر عهده خود من بوده است. بعد از اينكه ما كاري را مي‌سازيم و موسيقي را سينك مي‌كنيم و اثر نهايي تحويل داده مي‌شود، ديگر اشرافي به اين مساله كه چه چيزي روي آنتن شبكه‌ها پخش مي‌شود، نداريم اما اگر برادران پورناظري فكر مي‌كنند كه در حوزه موسيقي سريال «تنهايي ليلا» اتفاق قابل پيگيري رخ داده است با من تماس بگيرند و من هم اگر حق و حقوقي از آنها ضايع شده باشد حتما پيگيري مي‌كنم. در عين حال اگر در ميان قطعاتي كه براي موسيقي متن كار ساخته شده است قطعه‌اي به شخص ديگري تعلق داشته باشد، بايد تهيه‌كننده سريال پاسخ دهد، چراكه مسووليت اين كار با وي است.»

او البته در اين ميان به اين نكته اشاره كرده است كه بسياري از قطعات موسيقي‌هاي خود من هم در ۲۴ ساعت شبانه روز از برنامه‌هاي مختلف مستند، تركيبي و وله‌ها روي آنتن شبكه‌هاي سيما مي‌رود و ما دست‌مان از همه جا كوتاه است. سريال «تنهايي ليلا» به كارگرداني محمد حسين لطيفي و تهيه‌كنندگي محمدرضا شفيعي هر شب ساعت ۲۱ از شبكه سوم سيما پخش مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون