• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3320 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ مرداد

گفت‌وگو ها درباره طرح 16‌بندي استفان دي‌ميستورا در ماه سپتامبر برگزار مي‌شود

موافقت شوراي امنيت با طرح جديد صلح در سوريه

براي نخستين‌بار در حدود پنج سال گذشته، اعضاي شوراي امنيت به اتفاق آرا درباره راه‌حل كلي صلح در سوريه به تفاهم رسيده‌اند. بيانيه‌اي كه شوراي امنيت دوشنبه‌شب صادر كرده، اين معنا را مي‌دهد. در اين بيانيه كه با موافقت 15 عضو شوراي‌امنيت صادر شده، از جامعه بين‌المللي خواسته مي‌شود از طرح جديد براي حل بحران سوريه حمايت كند. پايان ‌جنگ داخلي در سوريه و امكان گذار سياسي از جمله موضوعات اين طرح هستند.

 

نخستين بيانيه به اتفاق آرا

اگرچه بيانيه‌هاي شوراي امنيت الزام‌آور نيستند، اما در شرايطي كه تاكنون شوراي امنيت نتوانسته هيچ قطعنامه‌اي را درباره بحران سوريه به تصويب برساند، اين بيانيه به پشتوانه حمايت همه اعضا از اهميت زيادي برخوردار است. اين نخستين‌بار در دو سال گذشته است كه شوراي امنيت بدون راي مخالف يا وتوي كشورهاي روسيه و چين توانسته يك بيانيه سياسي پيرامون بحران سوريه به تصويب برساند. بيانيه پشتيباني از طرح دي‌ميستورا از سوي فرانسه به شوراي امنيت ارايه شد. به گزارش صداي آلمان، ديپلمات‌ها پيش‌بيني مي‌كردند كه اين بيانيه نيز با وتوي روسيه ناكام بماند، اما راي مثبت ۱۵ عضو شوراي امنيت سبب شگفتي و خرسندي همه اعضا شد.

اصول تاكيدشده

بيانيه شوراي امنيت سازمان ملل متحد ضمن تاكيد بر اهميت دستيابي به راهكاري پايدار در راستاي حل بحران كنوني سوريه از طريق رويكردي همه‌جانبه و داخلي از تمامي جناح‌ها خواسته است در جهت تحقق اين روند سياسي به‌گونه‌اي سازنده با يكديگر همكاري داشته باشند تا از اين طريق خواسته‌هاي مشروع مردم سوريه عملي شود. اين بيانيه شوراي امنيت درواقع حمايت از طرح 16‌بندي استفان دي‌ميستورا درباره سوريه است كه به‌طور اساسي خواستار عمليات انتقال سياسي در سوريه است. به موجب اين طرح انتقالي، كادر رهبري انتقالي با اختيارات كامل تشكيل مي‌شود و براساس تفاهم متقابل با تضمين ادامه فعاليت سازمان‌هاي دولتي خواهد بود. شوراي امنيت سازمان ملل همچنين خواهان توجه و اجراي توافق‌هاي ژنو شده كه در سال 2012 به دست آمد.

 

گفت‌وگو در ماه سپتامبر

استفان دي‌ميستورا در اواخر ماه جولاي امسال اعلام كرد كه مي‌كوشد با ارايه طرحي جديد، مذاكرات صلح در سوريه را احيا كرده و از ادامه جنگ داخلي و ويراني بيشتر اين كشور جلوگيري كند. پس از موافقت شوراي امنيت، دي‌ميستورا با پشتوانه حمايت بين‌المللي در پي از سرگيري گفت‌وگوها با دولت سوريه و گروه‌هاي مخالف در اين كشور است. به گفته فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه اين گفت‌وگوها در ماه سپتامبر امسال آغاز خواهند شد و در اين مدت چهار گروه كاري درباره امنيت، حمايت، مبارزه با تروريسم، مسائل سياسي و مشروعيت نظام و نيز بازسازي سوريه تشكيل مي‌شود.

براساس طرح دي‌ميستورا چهار كارگروه موظف هستند كه موضوعات موردمناقشه را بررسي كرده و با ارايه پيشنهادات عملي به نبردهاي مسلحانه در سوريه خاتمه داده و امكان گذار سياسي در اين كشور را فراهم كنند.

پيش‌تر در سال‌هاي ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ مذاكراتي براي حل بحران سوريه به ابتكار سازمان ملل متحد صورت گرفته بود، اما هيچ يك از اين مذاكرات به نتيجه نرسيد. كوفي عنان و اخضر ابراهيمي، فرستادگان پيشين سازمان ملل در امور سوريه با شكست اين مذاكرات مجبور به كناره‌گيري از سمت‌هاي خود شدند.

بنا به گزارش سازمان ملل متحد از آغاز درگيري‌هاي مسلحانه در سوريه از اوايل ۲۰۱۱ تاكنون بيش از ۲۵۰ هزار نفر در اين كشور كشته و بيش از ۱۲ ميليون شهروند سوري نيز آواره شده‌اند. هم‌اكنون ميليون‌ها نفر از شهروندان سوريه در كشورهاي تركيه، لبنان و اردن در اردوگاه‌هاي آوارگان به سر مي‌برند و هزاران نفر نيز به كشورهاي ديگر پناه برده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون