• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3320 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ مرداد

تلاش روسف براي فرار از استيضاح

ديلما روسف، رييس‌جمهوري برزيل دشوارترين روزهاي خود را در حيات سياسي‌اش مي‌گذراند. او اكنون به دليل افزايش اعتراض‌ها در آستانه استيضاح قرار دارد. روزهاست كه صدها هزار تن از مردم برزيل به خيابان‌هاي اين كشور سرازير مي‌شوند و اين‌بار به جاي درخواست اصلاحات، خواهان كنار رفتن ديلما روسف از سمت رياست‌جمهوري برزيل هستند. اعتراض‌ها در دوران رياست ديلما روسف خبر تازه‌اي نيست. در دو سال اخير برزيل شاهد اعتراض‌هاي گسترده بود اما هيچ گاه معترضان تا اين حد پيش نيامده و خواستار استعفاي او نشده بودند. روسف نيز با حفظ محبوبيت نسبي خود توانست در انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته برزيل براي دومين بار انتخاب شود. اما اين اتفاقات در حالي رخ مي‌دهد كه از دوره چهارساله دوم ديلما روسف به عنوان رييس‌جمهوري برزيل تنها هفت ماه مي‌گذرد و نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه محبوبيت او به هشت درصد افت كرده و از اين رو به منفورترين رييس‌جمهور طي سه سال گذشته و پس از ديكتاتوري نظامي تبديل شده است. محبوبيت روسف پس از افشاي رسوايي فساد مالي در شركت نفت و گاز دولتي پتروبراس به طرز بي‌سابقه‌اي كاهش يافت و مشكلات موجود در كنگره، تورم رو به رشد، مساله بيكاري، همگي وي را در وضعيت بحراني قرار داده است. مخالفان سياسي دولت مي‌گويند كه بخش زيادي از رشوه‌ها در دوره رياست روسف بر اين شركت صورت گرفته حال آنكه روسف كه پيشتر در تحقيقات دادستان كل تبرئه شده، شخصا هرگونه دخالت در آن رسوايي را رد مي‌كند. در اعتراض‌هاي سال گذشته در برزيل اتاق‌هاي بازرگاني و صنف‌هاي كارگري چندان خود را وارد اين اعتراض‌ها نكرده بودند اما به نظر مي‌رسد اتاق‌هاي بازرگاني و سرمايه‌گذاران اقتصادي در برزيل در اين دور از اعتراض‌ها با ترديد عمل مي‌كنند و حتي خبرهايي منتشر شده مبني بر اينكه آنها نيز بنا دارند پشت دولت ديلما روسف را خالي كنند و به معترضان بپيوندند و فشارهاي سياسي را براي به جريان انداختن استيضاح افزايش دهند. اما اكنون آنچه كه بيش از هر زمان ديگري براي دولت برزيل حايز اهميت است صرفه‌جويي براي كاهش هزينه‌ها و افزايش درآمدهاست. جرقه‌هاي اين اتفاق نيز دوسال پيش زده شد زماني كه هزينه‌هاي حمل و نقل در برزيل افزايش يافت.

 

واكنش روسف

ديلما روسف تلاش كرده است كه ائتلاف خود در مجلس سنا و مجلس نمايندگان در برزيل را هماهنگ كند تا بحث استيضاح به جريان نيفتد.

كاهش محبوبيت

طبق نظرسنجي كه در تاريخ شش آگوست انجام شده است اكنون از هر سه برزيلي دو نفر خواهان كناره‌گيري روسف از سمت رياست‌جمهوري هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون