• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3320 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ مرداد

بانكوك روي گسل‌هاي انفجاري

پليس تايلند تصاويري منتشر كرده است كه از كشف سر نخ‌هايي در خصوص عامل عمليات انتحاري در پايتخت تايلند حكايت دارد. در يكي از اين تصاوير فردي جوان با لباسي زرد به همراه يك كوله وارد كافه‌اي در نزديكي معبد مورد نظر در بانكوك مي‌شود اما تصوير بعدي نشان مي‌دهد كه اين فرد بدون كوله پشتي از محل انفجار خارج مي‌شود و چند دقيقه پس از آن انفجار رخ مي‌دهد. هنوز فرد مظنون به طور دقيق شناسايي نشده است اما آن‌گونه كه پليس بانكوك اعلام كرده، بمب در محلي منفجر شده كه فرد مظنون در آنجا نشسته بوده است.

بر اساس اطلاعاتي كه سخنگوي پليس تايلند به خبرگزاري‌ها داده است، آنها ديگر مطمئن هستند كه فرد پيراهن زرد قطعا دست به چنين كاري زده است. گفتني است، انفجاري كه روز دوشنبه درنزديكي معبدي در مركز بانكوك رخ داد دست كم جان 20 نفر از جمله 9 خارجي را گرفت و بيش از 120 نفر را نيز مجروح ساخت. نخست وزير تايلند در پيامي تلويزيوني اعلام كرد كه اين بدترين نوع حملات انتحاري در تايلند بوده است. وي تاكيد داشت اگرچه بمب با سرو صدا و خسارت جزيي همراه بوده است اما عاملان اين حمله زندگي افرادي بي‌گناه را هدف گرفته بودند تا بتوانند اقتصاد و گردشگري ما را به خطر بيندازند. پرايوت در سخنراني خود همچنين قول داد كه دولت هر كاري كه از دستش بر مي‌آيد را انجام خواهد داد تا عاملان اين انفجار را پيدا كند و امنيت اتباع خارجي در اين كشور را نيز حفظ كند. با اين وجود خبرها حاكي از آن است كه بمب به گونه‌اي كار گذاشته شده است كه انفجار آن موجب بيشترين تلفات شود.

 

انفجارهاي جديد

تجسس نهادهاي امنيتي تايلند درباره عامل يا عاملان انفجار در نزديكي معبد اروان ادامه دارد، بانكوك همچنان شاهد انفجارهايي پراكنده است. گفتني است روز گذشته نيز منابع خبري محلي از پايتخت تايلند گزارش دادند بمبي نارنجك مانند به اسكله‌اي در بانكوك انداخته شده و پس از فرو رفتن در آب منفجر شده كه تلفاتي در پي نداشته است. همچنين انفجاري ديگر در نزديكي يك خط مترو در بانكوك روي داده و گزارش‌هاي اوليه حاكي از آن است كه اين انفجار نيز تلفاتي جاني در پي نداشته است.

 

سناريوها درباره عوامل احتمالي

تاكنون هيچ گروه خاصي مسووليت انفجارهاي تايلند را بر عهده نگرفته است اما تحليلگران شرقي سه حالت را عنوان كرده‌اند.

نخست جدايي‌طلبان مسلمان جنوب تايلند كه عليه دولت دست به اقداماتي زده‌اند. اما تجربه نشان داده است كه درگيري‌هاي آنها به استان‌هاي جنوبي تايلند محدود بوده و هرگز به پايتخت كشيده نشده است.

دومين احتمال متوجه مسلمانان اويغور چين مي‌شود، زيرا آنها به‌شدت از دولت تايلند به دليل اينكه مسلمانان اويغوري را كه به تايلند پناهنده مي‌شود به چين باز مي‌گرداند، ناراضي هستند و با اين اقدام خواسته‌اند دولت مركزي تايلند را تنبيه كنند.

سناريوي سوم شامل شبكه‌هاي بين‌المللي تروريستي مانند القاعده مي‌شود كه آنها به طور معمول پس از انجام عمليات‌هاي خود بلافاصله مسووليت اين حملات را مي‌پذيرند اما تاكنون موضع‌گيري خاصي از خود نشان نداده‌اند.

اما كارشناسان معتقدند كه در اصل اين يك سهل‌انگاري از سوي دولت تايلند بوده كه امنيت در اين شهر را تضمين شده تلقي كرده است. ظاهرا مقامات بانكوك فكر نمي‌كردند كشوري مانند تايلند هيچگاه شاهد چنين اتفاقاتي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون