• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3324 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور

عدد نوشت

سرمايه ايجاد 40هزار شغل

مديرعامل بانك صنعت و معدن گفت: با اعتباري حدود 5000 ميليارد تومان مي‌توان ظرف يك سال با احياي صنايع كوچك نزديك به 40 هزار شغل در اين بخش ايجاد كرد. افخمي با اشاره به اينكه در حال حاضر بخشي از صنايع كوچك زير ظرفيت واقعي خود كار مي‌كنند، اظهار كرد: برآورد‌هاي ما نشان مي‌دهد كه براي راه‌اندازي حدود 7000 واحد به لحاظ پيشرفت فيزيكي بالاي 80 درصد قرار دارند، حدود 1300 ميليارد تومان اعتبار نياز است كه در صورت اين تامين مالي حدود 17 هزار شغل ايجاد خواهد شد. وي ادامه داد: براي واحد‌هايي كه در حال حاضر در صنايع كوچك زير 40 درصد ظرفيت كار مي‌كنند، اگر قرار باشد اين تعداد كه به حدود 1500 واحد مي‌رسند را براي افزايش ظرفيت كار تا 65 درصد تامين مالي كنيم به حدود 3500 ميليارد تومان منابع لازم است، اما در صورت تامين سرمايه در گردش اين واحد‌ها نزديك به 23 هزار شغل علاوه بر شغل‌هاي موجود ايجاد خواهد شد.

 

تسويه بدهي ارزي

در رابطه با تسويه بدهي‌هاي ارزي اقدامات قابل توجهي داشته و توانسته‌ايم از ابتداي دولت و در طول 20 ماه گذشته تاكنون از حدود 400 ميليون يورو بدهي معوقي كه براي بانك وجود داشت
80 درصد آن را تسويه كنيم. مابقي بدهي ارزي ما نيز آماده تسويه شده و فقط بايد شرايط پرداخت آن تعيين تكليف شود.

 

ميزان گراني روغن

براساس مصوبه ستاد تنظيم بازار قيمت روغن از ۳۱ مرداد ماه ۵ درصد گران شد. از چند ماه گذشته صنايع مختلفي درخواست افزايش قيمت محصولات خود را به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان داده بودند. اما بنا به بخشنامه دولت هر گونه افزايش قيمتي منوط به تحويل مستندات و موافقت ستاد تنظيم بازار خواهد بود. البته اين چراغ سبز دولت براي افزايش قيمت‌ها در حالي اتفاق افتاد كه قرار بود قيمت انواع محصولات بنا به تاكيد و بخشنامه‌هاي دولت افزايشي نداشته باشند. در مجموع انجمن روغن هم از دو ماه پيش درخواست خود را به سازمان حمايت ارسال و در نهايت ستاد تنظيم بازار با افزايش پنج درصدي قيمت روغن نباتي موافقت كرد.

 

هزينه جابه‌جايي شماره‌ها

 

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: ترابردپذيري شماره‌هاي موبايل كه به واسطه آن مشتركان نيازي نيست براي تغيير اپراتور خود، شماره فعلي‌شان را عوض كنند با سرمايه‌گذاري ۶۴۰ ميليارد ريالي انجام مي‌شود. محمود واعظي اظهار كرد: رويه‌اي در جهان شكل گرفته كه بر مبناي آن مصرف ديتا را با نوع فعاليت‌هاي اقتصادي و ايجاد اشتغال محك مي‌زنند. هر چند در حوزه پهناي باند و خدمات ديتا در سال‌هاي گذشته عقب بوديم اما در اين دولت تلاش‌هاي خوبي صورت گرفت و امروز شاهد اعطاي پروانه وايمكس سراسري به ايرانسل هستيم. وزير ارتباطات سياست اين مجموعه را رقابت سالم دانست و گفت: اگر بتوانيم جلوي انحصار را بگيريم همه سود مي‌برند. انحصار باعث ركود مي‌شود و هيچ نوآوري در آن نيست.

 

افت تجارت ايران و انگليس

 

مبادلات تجاري ايران و انگليس در نيمه نخست سال جاري ميلادي با افت
۹ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۸۰ ميليون يورو رسيد. در پي تشديد تحريم‌هاي غرب عليه ايران مبادلات تجاري ايران با كشورهاي اروپايي از جمله انگليس كاهش قابل توجهي داشته است. آمارهاي يورو استات نشان مي‌دهد مبادلات ايران و انگليس در سال پيش از تحريم‌ها يعني سال 2011 ميلادي بالغ بر 623 ميليون يورو بود كه اين رقم در سال پس از آن به 256 ميليون يورو كاهش يافت. در سال دوم تشديد تحريم‌ها يعني در سال 2012 نيز مبادلات دو كشور باز هم كاهش يافت و به 121 ميليون يورو رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون